شفت (گیلان)

مختصات: ۳۷°۰۹′۲۴″شمالی ۴۹°۲۴′۲۶″شرقی / ۳۷٫۱۵۶۷°شمالی ۴۹٫۴۰۷۲°شرقی / 37.1567; 49.4072
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شفت
شٚفت
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانشفت
بخشمرکزی
مردم
جمعیت۸,۱۸۴ نفر (۱۳۹۵)[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۴۷ متر
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۳
شفت بر ایران واقع شده‌است
شفت
روی نقشه ایران
۳۷°۰۹′۲۴″شمالی ۴۹°۲۴′۲۶″شرقی / ۳۷٫۱۵۶۷°شمالی ۴۹٫۴۰۷۲°شرقی / 37.1567; 49.4072

شَفت یکی از شهرهای استان گیلان از توابع بخش بخش مرکزی شهرستان شفت است. این شهر با جمعیت ۸،۱۸۴ نفر (برآورد ۱۳۹۵) مرکز شهرستان شفت است.[۲] شفت در سال ۱۳۷۴ از شهرستان فومن جدا گردید و پس از تشکیل شهرستان شفت، به عنوان مرکز آن تعیین شد. این شهر دارای موقعیت جلگه‌ای و در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب باختری رشت و ۵ کیلومتری جنوب خاوری شهر فومن واقع شده که با توجه به نزدیکی کوهستان‌های تالش دارای اقلیم معتدل کوهپایه ای است. رودخانه سیامزگی از کنار و کانال پشتِ جاده از قلب آن می‌گذرد.[۳]

مردم و زبان[ویرایش]

در شفت مردم گیلک[۴] و تالش[۵] در کنار هم زندگی می‌کنند و زبان‌های گیلکی با گویش بیه‌پس[۶] و تالشی با گویش جنوبی رایج است.

پیشینه[ویرایش]

در متون تاریخی، بارها از شفت نام برده شده‌است. مرکز شفت، گوراب شفت خوانده می‌شد که در نزدیکی روستای نصیرمحله امروزی قرار داشت و آثاری از آن بجای مانده‌است.[۷]

لغتنامهٔ دهخدا از قول چند منبع قدیمی‌تر می‌نویسد: شفت قصبه و مرکز دهستان شفت از دهستان‌های چهارگانهٔ بخش مرکزی شهرستان فومن است. قریه‌ای است از گیلان واقع در نه هزار گزی جنوب شرقی فومن که در آنجا ظروف مانند کاسه و حقه و مرتبان کاشی نیک سازند. روزهای دوشنبه بازار عمومی دارد.

منابع[ویرایش]

*مختصات و ارتفاع

  1. «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰». معاونت برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  2. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران ۱۳۸۳خ.
  3. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز گیلان بایگانی‌شده در ۲۰۱۳-۱۰-۲۹ توسط Wayback Machine، بازدید: ۹ اکتبر ۲۰۰۸. همشهری آن‌لاین، ۱۸ مهر ۱۳۸۷ بایگانی‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine، بازدید: ۹ اکتبر ۲۰۰۸.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ مه ۲۰۲۲.
  5. A COMPARATIVE DIALECTAL DESCRIPTION OF IRANIAN TALESHI, Daniel Paul, 2011, Page 16. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 48 (کمک)
  6. گویش گیلکی لاهیجان. واژه‌نامه و پاره‌ای ویژگی‌های آوایی و ساخت‌واژه‌ای. جلد اول. دکتر نادر جهانگیری. چاپ دانشگاه مطالعات خارجی توکیو.
  7. همشهری آن‌لاین، ۱۸ مهر ۱۳۸۷ بایگانی‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine، بازدید: ۹ اکتبر ۲۰۰۸.