شرک (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شرک ۱)
شرک
پوستر فیلم
کارگرداناندرو آدامسون
ویکی جنسون
تهیه‌کنندهجفری کاتزنبرگ
آرون وارنر
جان اچ.ویلیامز
نویسندهویلیام استیگ
تد الیوت
تری روسیو
جو استیلمن
راجز س.ه. شولمن
کودی کامرون
کریس میلر
کنراد ورنن
بر اساس:
شخصیت شرک! ساختهٔ ویلیام استیگ
بازیگرانمایک مایرز
ادی مورفی
کامرون دیاز
جان لیثگو
ونسان کسل
موسیقیهری گرگسون ویلیامز
جان پاول
تدوین‌گرسیم اوان جونز
توزیع‌کنندهدریم‌ورکس
یونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
۱۸ مه ۲۰۰۱
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۶۰ میلیون دلار
فروش گیشه۴۸۴٬۴۰۹٬۲۱۸ دلار

شرک (به انگلیسی: Shrek) یک پویانمایی کمدی متحرک کامپیوتری آمریکایی است که در سال ۲۰۰۱ بر اساس کتاب تصویری افسانه‌ای به همین نام نوشته‌ی ویلیام استیگ، ساخته شده‌است.

حقوق کتاب استیگ توسط استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۱ خریداری شد. وی در ابتدا قصد داشت یک فیلم انیمیشن سنتی بر اساس این کتاب تولید کند، اما جان اچ ویلیامز او را متقاعد کرد که این فیلم را به شرکت تازه تأسیس دریم‌ورکس بیاورد. جفری کاتزنبرگ بلافاصله پس از خرید حقوق استودیو از اسپیلبرگ، توسعه فعال فیلم را آغاز کرد.

داستان[ویرایش]

شرک یک دیو است که در یک جنگل سرسبز در آرامش و سکوت زندگی می‌کند، تا اینکه مأموران پادشاه به منطقه‌ای نزدیک او می‌آیند و از مردم چیزهای عجیبشان را می‌خواهند، پیرزنی خرش را می‌دهد و ادعا می‌کند که خرش قادر به حرف زدن است.

ناگهان خر از آنجا فرار می‌کند و به خانه شرک می‌رسد و سربازان هم از آنجا فرار می‌کنند. پادشاه هم تمام حیوانات عجیب را به خانه او می‌فرستد و تا هنگامی که شرک شاهزاده‌خانم را برای او از قصر اژدها آزاد نکند حکم خانه‌اش را نمی‌دهد.

شرک و خر هم برای نجات شاهزاده‌خانم اقدام می‌کنند، و طی اتفاقاتی که می‌افتد، خر با اژدها ازدواج می‌کند و شاهزاده‌خانم هم که در نیمه‌های شب به دیو تبدیل می‌شده‌است با شرک ازدواج می‌کند و پادشاه هم کشته می‌شود.

افتخارات و جوایز[ویرایش]

شرک برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۱، جایی که برای دریافت نخل طلا رقابت کرد، نخستین فیلم انیمیشن پس از پیتر پن دیزنی (۱۹۵۳) بود که برای این کار انتخاب شد. این فیلم به عنوان یک فیلم انیمیشن که شامل شوخ‌طبعی بزرگسالان است، در حالی که به‌طور همزمان از کودکان پذیرایی می‌کرد، مورد ستایش قرار گرفت. این فیلم با تئاتر در ۱۸ مه ۲۰۰۱ در ایالات متحده اکران شد و در برابر بودجه تولید ۶۰ میلیون دلار در سراسر جهان ۴۸۴٫۴ میلیون دلار فروش داشت. شرک نخستین جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن را دریافت کرد و همچنین نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. شش نامزد دریافت جایزه از آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا به دست آورد و در نهایت برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. موفقیت فیلم کمک کرد تا شرکت دریم‌ورکس به عنوان رقیب اصلی پیکسار در انیمیشن رایانه ای فیلم بلند شناخته شود و سه دنباله به نام‌های شرک ۲ (۲۰۰۴)، شرک ۳ (۲۰۰۸) و شرک برای همیشه (۲۰۱۰) به همراه دو تعطیلات منتشر شدند. ویژه، یک فیلم اسپین آف، و یک نمایش موزیکال صحنه ای که حق امتیاز شرک را شروع می‌کند. اگرچه برنامه‌های ساخت فیلم پنجم قبل از اکران فیلم چهارم لغو شده بود، اما این پروژه در سال ۲۰۱۶ احیا شد، اما از آن زمان متوقف شده‌است، اما تولید و تاریخ احتمالی اکران به عقب رانده می‌شود.[۱]

این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ انیمیشن بلند برتر در جهان است.[۲]ّ

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Shrek 5 Is Happening: Is It A Sequel Or Reboot & When Will It Release?». ScreenRant (به انگلیسی). ۲۰۱۹-۱۲-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۲۲.
  2. Top 10 Animation

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Shrek». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]