شرم عشقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استیو کارل که در فیلم چهل ساله باکره نقش یک مرد میانسال دچار شرم عشقی (کمرویی دوست داشتن) را بازی می‌کند.

شرم عشقی (به انگلیسی: Love shyness[۱])، یک نوع خاص از کمرویی شدید و مزمن است که مانع روابط صمیمی می‌باشد، این درجه از کمرویی بقدری است که باعث مهار درونی شخص در برابر ایجاد آشنایی و سکوت در برابر شرکای بالقوه می‌شود، که این امر به‌شدت مانع از شرکت شخص در اظهار عشق و ازدواج است.

بنابرتعریف، مردمان دچار شرم عشقی نمی‌توانند در موقعیت‌های غیررسمی نظیر موقعیت‌هایی دارای پتانسیل ایجاد روابط رمانتیک یا در برابر موقعیت‌های دارای پتانسیل رابطه جنسی نقشی قاطعانه داشته‌باشند. به عنوان مثال، یک مرد نرمال و دگرجنسگرای دارای شرم‌عشقی شروع گفتگو با زنان برایش مشکل است، چراکه از احساسات قوی اضطراب اجتماعی رنج می‌برد.

دیدگاه‌های مختلف در رابطه با شرم عشقی[ویرایش]

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که عشق گریزی می‌تواند بدون وجود ترس‌های دیگر یا اختلالات اضطرابی، مانند ترس یا اضطراب اجتماعی نیز رخ دهد و می‌توان آن را تنها در مورد مسائل مربوط به شروع ایجاد رابطهٔ صمیمی و خودمانی دانست و به دیگر روابط اجتماعی ربطی نداد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

دانته از دور به بئاتریس پورتیناری (بانوی در لباس زرد) نگاه می‌کند، در حالی که او همراه‌با بانو وانا (بانوی سرخ‌پوش) از مقابل آمده و از کنار او می‌گذرد.
تصویری از نقاشی دانته و بئاتریس، اثر هنری هالیدی

منابع[ویرایش]

  1. Shei, Dr. Nima (2014-05-29). "How to Survive Romantic Relationship Shyness". PositiveMed (به انگلیسی). Archived from the original on 24 January 2016. Retrieved 2015-10-10.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (link)
  • Jennifer Gigantino. «How to Cure Love Shyness». ehow.com.
  • «love-shy». urbandictionary.com. February 29, 2008. دریافت‌شده در 26 mars 2014. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)