شرلوک (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرلوک
A view of the London skyline, with the word "Sherlock" in black letters
ژانر
سازنده
بر پایهٔشرلوک هلمز
اثر آرتور کانن دویل
نویسنده
بازیگران
آهنگسازان
کشور سازندهبریتانیا
زبان اصلیانگلیسی
شمار سری‌ها۴
شمار قسمت‌ها۱۳ (فهرست قسمت‌ها)
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
تهیه‌کننده‌ها
  • سو ورتو
  • الین کامرون
فیلم‌برداری
تدوین‌گران
دوربینتک دوربین
مدت۸۵–۹۰ دقیقه
تولیدکننده‌ها
پخش
شبکهٔ اصلی
فرمت تصویر
فرمت صداصدای استریو
انتشار اولیه۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰۱۰-07-۲۵) –
۱۵ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-01-۱۵)
وبگاه

شرلوک(به انگلیسی: Sherlock) یک مجموعهٔ تلویزیونی بریتانیایی است که اقتباسی به‌روز شدهٔ از داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل است. این سریال توسط استیون موفات و مارک گیتیس ساخته شده‌است و در آن بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز و مارتین فریمن در نقش جان واتسون ایفای نقش می‌کنند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، چهار فصل از سریال تولید و پخش شده‌است. هر چهار فصل شرلوک دارای سه اپیزود نود دقیقه‌ای است. همچنین اپیزود ویژه کریسمس سریال نیز در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۶ به روی آنتن رفت. شرلوک محصول مشترکی از شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی و شبکه آمریکایی دبلیوجی‌بی‌اچ[E ۱] است. مارک گیتیس و استیون موفات به همراه سو ورتیو و ربکا ایتون[E ۲] مدیران تولید سریال هستند.[۲][۳][۴] مجموعه سریال شرلوک به‌طور گسترده‌ای در کاردیف ولز و لندن فیلم‌برداری شده‌است. اصلی‌ترین لوکیشن سریال نیز که خانه شماره ۲۲۱ بیکر است نیز در شمال لندن قرار دارد.

سریال با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران همراه بود و نقدها و نظرات مثبت بسیاری دریافت کرد و از نظر فیلم‌نامه و شخصیت پردازی، کارگردانی و قدرت تیم بازیگری، به خصوص بندیکت کامبربچ ستایش شد. شرلوک نامزد و برنده جوایز متعددی همچون جایزه امی، جایزه گلدن گلوب و بفتا شد. شرلوک در شصت و ششمین جوایز امی ساعات پربیننده موفق شد سه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال درام برای بندیکت کامبربچ، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سریال درام برای مارتین فریمن و بهترین فیلم‌نامه سریال درام برای استیون موفات را به‌دست آورد. اپیزود ویژه کریسمس سریال نیز برنده بهترین فیلم تلویزیونی از این مراسم شد. همچنین شرلوک در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه پیبادی شد.[۵] شرلوک در ۱۸۰ کشور دنیا پخش و دیده شده‌است.[۶] فصل سوم این سریال موفق شد رکورد پربیننده‌ترین برنامه از سال ۲۰۰۱ تاکنون در بریتانیا را بنام خود ثبت کند.[۷]

همه فصل‌های سریال به صورت دیسک بلو-ری و دی‌وی‌دی با بالاترین کیفیت ممکن در دسترس عموم قرار گرفته‌است. کالاهای همسو با سریال همچون آلبوم موسیقی سریال نیز که توسط مایکل پرایس و دیوید آرنولد ساخته شده‌است نیز در دسترس است. همچنین در سال ۲۰۱۴ یک نرم‌افزار با نام شرلوک: شبکه منتشر شد.[۸][۹]

چکیده[ویرایش]

داستان سریال در لندن کنونی رخ می‌دهد و ماجراهای کارآگاه مشاور، شرلوک هولمز (بندیکت کامبربچ) را نشان می‌دهد که به همراه دوست نزدیک و هم‌خانه‌اش دکتر جان واتسون (مارتین فریمن) در حل پرونده‌های تبهکاری به اسکاتلندیارد مشاوره می‌دهد. در مسیر پرونده افرادی همچون بازرس لستراد (روپرت گراوس) و مالی هوپر (لوئیز بریلی) نیز به آن‌ها کمک می‌کنند.

بازیگران و شخصیت‌ها[ویرایش]

مارتین فریمن و بندیکت کامبربچ در فیلمبرداری فصل سوم
کارآگاه مشاور جوان و باهوشی که به تنهایی در لندن زندگی می‌کند و در حل پرونده‌های جنایی به پلیس مشاوره می‌دهد. شرلوک هوش فوق‌العاده بالایی دارد و جزئیاتی را می‌بیند که خیلی‌ها اصلاً به آن توجه نمی‌کنند. این هوش بالا باعث شده تا متفاوت از بقیه فکر و عمل کند و برای همین هم شرلوک مردی تنهاست و دوستی ندارد. او جامعه گریز، مردم ستیز و تنهاست و گاهی برای پر کردن این تنهایی رو به مصرف سیگار و مواد مخدر می‌آورد. زندگی شرلوک زمانی تغییر می‌کند که با دکتر جان واتسون آشنا و هم‌خانه می‌شود. جان که تحصیل کرده دانشگاه پزشکی باکس است؛ سربازی است که به تازگی از جنگ افغانستان برگشته و مثل شرلوک فردی تنهاست که آسیب‌های روحی زیادی دیده‌است. شرلوک و جان خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنند به یکدیگر جذب شده و تبدیل به بهترین دوست‌های یکدیگر می‌شوند و همدیگر را در حل مشکلات و مسائل گوناگون یاری می‌کنند. آشنایی با جان باعث می‌شود تا شرلوک ویژگی‌های دیگری از خودش از جمله شجاعت و فداکاری را نشان بدهد. اما این فقط یکی از خصوصیات شرلوک است. در زیر پوسته این مرد باهوش و جامعه گریز پسر بچه‌ای با ترس‌های قدیمی پنهان شده که نمی‌داند چگونه باید با مسائل رو به رو شود. در طول سریال به‌طور کامل به گذشته شرلوک می‌رویم و متوجه می‌شویم که علت زیادی از رفتارهای نابهنجارش ریشه در کودکی عجیبش داشته‌است. بازیگر نقش شرلوک در سریال بندیکت کامبربچ که هنرنمایی اش با تحسین بسیار زیاد منتقدان و تماشاگران همراه بود و او را به بازیگری شناخته شده تبدیل کرد.
جان دقیقاً برعکس شرلوک است. او نمایندهٔ مردم عادی است که ترجیح می‌دهند زندگی ساده‌ای داشته باشند. جان هیمیش واتسون نام کامل او است. او از جنگ افغانستان برگشته است و کتف چپ او تیر خورده‌است، مسلماً جنگ بر روی تمامی کسانی که در آن شرکت دارند اثرات نامطلوبی دارد و این نکته به خوبی در سریال گنجانده شده‌است. پای جان مشکل دارد و او نمی‌تواند به خوبی راه برود اما همان‌طور که شرلوک اشاره می‌کند مشکل او جسمی نیست بلکه روحی است و شرلوک با زیرکی خاصی این مشکل را حل می‌کند. مشکل پای جان نیز ناشی از اثرات مخرب جنگ است. از سوی دیگر همان‌طور که برادر شرلوک به جان می‌گوید، هنگامی که او با شرلوک است می‌تواند دنیا را به شکل یک میدان نبرد ببیند. او با همه اثرات مخربی که جنگ بر روی او گذاشته باز هم جنگ را دوست دارد پس می‌توان گفت که او نیز چندان معمولی نیست. بودن با شرلوک به او کمک می‌کند که خود واقعی اش باشد، این دقیقاً همان حسی است که شرلوک نیز به جان دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این دو تکمیل‌کنندهٔ هم هستند، هرچیز که شرلوک ندارد در جان پیدا می‌شود و چیزهایی که جان ندارد و از داشتن آن‌ها لذت می‌برده در شرلوک پیدا می‌شود؛ پس عجیب نیست که این دو چقدر زود به هم وابسته شده‌اند. جان در طول فصل‌های مختلف دچار یک تغییر شخصیت می‌شود. مارتین فریمن اجرای این نقش را در سریال بر عهده دارد.
دشمن شماره یک شرلوک هولمز در کتاب‌ها و سریال جیمز موریارتی است. موریارتی همچون شرلوک فردی بسیار باهوش است که شرلوک او را «جنایتکار مشاور» می‌نامد. نبرد موریارتی و شرلوک جنگ بر سر باهوش بودن است. موریارتی خود را از شرلوک برتر می‌داند زیرا معتقد است شرلوک اسیر احساسات است و موریارتی برای اینکه این مسئله را ثابت کند بارها در طول داستان برای کسانی که شرلوک برای آن‌ها اهمیت قائل است (همچون جان واتسون) دردسر زیادی درست می‌کند. موریارتی به خصوص در فصل اول حضور فیزیکی چندانی در داستان ندارد و فقط با طرح جنایت‌ها و معماهای عجیب خودش سعی می‌کند شرلوک را بازی دهد. اما از فصل دوم، حضور فیزیکی بیشتری در داستان دارد.
برادر بزرگتر شرلوک که به گفته خودش، بسیار از او باهوش تر است. مایکرافت رئیس یکی از تشکیلات سازمانی جاسوسی بریتانیا است و یک شخص بسیار با نفوذ در انگلیس است و می‌تواند به راحتی به هر اطلاعاتی که می‌خواهد دست پیدا کند. رابطه او با شرلوک یک رابطه برادرانه عجیب است. از سویی رفتارهای او را تأیید نمی‌کند و مشکلات زیادی با او دارد و از سویی احساسات برادرانه اش نمی‌گذارد شرلوک به این راحتی‌ها به دردسر بیفتد. مایکرافت هم مثل برادرش فردی جامعه گریز و ضد افکار مردم است و منافع ملی را به منافع خانوادگی و حتی شخصی اش ترجیح می‌دهد و برای همین هم است که به راحتی شرلوک را به تبعید می‌فرستد هرچند که بعد از پخش شدن تصویر موریارتی در شهر چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه او را به بازی برگرداند. مارک گیتیس که یکی از نویسندگان و خالق سریال می‌باشد این نقش را در سریال بازی کرده‌است.
تنها زنی که چه در طول کتاب‌ها و چه در طول سریال توان نفوذ به قلب جناب کارآگاه را دارد آیرین آدلر است. البته این شخصیت در سریال تفاوت زیادی با کتاب‌ها دارد. در سریال آیرین آدلر زن جوانی و باهوشی است که با استفاده از عکس‌ها و مدارکی که از خانواده سلطنتی به وجود آورده قصد اخاذی از دولت انگلیس را دارد اما عشقش به شرلوک باعث می‌شود که در این راه ناکام بماند. رابطه او با شرلوک یک رابطه پیچیده‌است. از طرفی هوش او را تحسین می‌کند و عاشقش است و از طرفی نمی‌تواند بگذارد او نقشه اش را خراب کند. شخصیت آیرین آدلر تنها در اپیزود اول فصل دوم حضور دارد. هرچند در اپیزودهای دیگر نیز لحظات کوتاهی به صورت فلش بک یا تصورات شرلوک ظاهر می‌شود. لارا پالور بازیگر این نقش است.
مری مورستون در داستان‌های سر آرتور کانن دویل شخصیت قابل توجه و مهمی ندارد و کمتر به آن اشاره‌ای شده‌است. اما در سریال، مری یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های سریال است. جان پس از مرگ ساختگی شرلوک با مری آشنا می‌شود و در فصل سوم با او ازدواج می‌کند و همچنین صاحب یک دختر به نام رزمند مری می‌شود. او هرچند در ابتدا زنی ساده و زیبا به نظر می‌رسد اما معلوم می‌شود او هم مثل شرلوک و جان واتسون فردی متفاوت و غیرمعمولی است. مری عضو یک گروه جاسوسی بسیار ماهر بود که بعد از فروپاشی این گروه، سعی کرد انسان عادی باشد اما گذشته تاریکش همواره به دنبال اوست. داستان این شخصیت یکی از موضوعات اصلی فصل سوم و چهارم است. مری همواره در صدد فرار از گذشته خویش و پنهان کردن آن از همه به خصوص جان است و همین رویه نیز باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود. آماندا ابینگتون که در واقعیت هم همسر مارتین فریمن است این نقش را در سریال بازی کرده‌است.
لستراد رئیس پلیس جنایی لندن است. بازرس ارشدی که هر وقت در حل پرونده جنایی گیر می‌کند به سراغ شرلوک می‌شود. لستراد برعکس بسیاری از پلیس‌ها برای شرلوک احترام زیادی قائل است و در خیلی از مواقع برای همکاری کردن با شرلوک مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما او از این کار دفاع می‌کند زیرا معتقد است حضور شرلوک برای حل پرونده‌ها بسیار مؤثر است هرچند که بدش نمی‌آید پرونده در آخر توسط خودش حل شود.
شخصیت مالی هوپر هرچند جزو شخصیت‌های فرعی سریال محسوب می‌شود و نقش اساسی در پیش بردن داستان ندارد اما با این حال جزو شخصیت‌های ثابت سریال محسوب می‌شود. مالی دکتری است که در پزشکی قانونی کار می‌کند و برای همین زیاد با شرلوک سر و کار دارد. مالی مدت خیلی زیادی است که عاشق شرلوک است اما خودش هم می‌داند که بعید است به او برسد زیرا او برعکس شرلوک هوش زیادی ندارد و بسیار معمولی است. عشق خفته مالی و شرلوک موجب صحنه‌های کوتاه احساسی می‌شود. مالی در طول داستان به شرلوک در حل پرونده‌ها کمک می‌کند.
صاحب خانه شرلوک هولمز و جان واتسون است. آشنایی خانم هادسون و شرلوک بسیار جالب است؛ خانم هادسون همسر یکی از قاچاقچیان پولدار و پر نفوذ در بریتانیا و آمریکا بود که پس از سالها توسط پلیس فدرال دستگیر و زندانی شد، خانم هادسون که از شوهرش بیزار بود برای مشاوره پیش شرلوک رفت و برای از بین بردن شوهرش از او کمک خواست؛ شرلوک هم این پرونده را قبول کرد و هرچه سند و مدرک را داشت برای اعدام شوهر خانم هادسون خرج کرد. نام اصلی او، لوئیس هادسون است. پیرزن مهربانی که به تنهایی زندگی می‌کند و زندگیش با ورود جان و شرلوک دگرگون می‌شود. خانم هادسون جزو شخصیت‌های فرعی داستان محسوب می‌شود. بازیگر این نقش طی مصاحبه‌ای دربارهٔ نقشش این‌گونه گفت: «خانم هادسونی که من در داستان‌های اصلی دیدم شخصیتی معمولاً سخت گیر و بسیار بدخلق است اما طی برداشتی که خودم از این نقش داشتم به این نتیجه رسیدم که چیزی که این شخصیت را پرورش می‌دهد حسی مادرانه و دلسوزانه نسبت به شرلوک و جان است.» البته این تنها بعد شخصیتی او نیست گاهی بسیار جدی می‌شود و در فصل چهارم شاهد هستیم که مایکرافت را بخاطر برخوردی که با برادرش دارد به شدت سرزنش می‌کند به علاوه خانم هادسون فردی پولدار اما به دور از تجملات است که با فروشی مقداری از املاکش در فصل چهارم، برای خود یک استون مارتین نارنجی می‌خرد! اونا استابز بازیگر این نقش است.

ساخت سریال[ویرایش]

استیون موفات و مارک گیتیس، هردو از نویسندگان سریال دکتر هو بودند. این دو طرفدار ادبیات انگلیسی در عصر ویکتوریا بودند و همچنین به سری کتاب‌های شرلوک هولمز علاقه بسیاری داشتند. موفات و گیتیس طی سفرهای متعدد خود با قطار به کاردیف که یکی از لوکیشن‌های اصلی سریال است دربارهٔ علاقهٔ خود به داستان‌های شرلوک هلمز صحبت کردند[۱۰] و تصمیم گرفتند که اقتباسی مدرن از داستان‌های شرلوک هلمز انجام دهند.[۱۱][۱۲] هم موفات و هم گیتس پیش از این تجربه اقتباس از کارهای ادبی را داشته‌اند. موفات بر اساس مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید فیلم‌نامه سریال جکیل را نوشته بود[۱۳] و گیتیس نیز یکی از نویسندگان سریال دکتر هو بود.[۱۴] زمانی که موفات به همراه همسرش سو ورتیو و گیتس برای شرکت در مراسمی به مونت‌کارلو رفته بودند آن‌ها دربارهٔ ایده خود به ورتیو توضیح دادند و او هم آن‌ها را تشویق کرد که به کار خود ادامه بدهند زیرا ایده بسیار خوبی است.[۱۵] موفات و گیتس برای جدی کردن پروژه در سپتامبر ۲۰۰۸ استیون تامپسون را برای نوشتن فیلم‌نامه به گروهشان دعوت کردند.[۱۶]

مارک گیتیس از اقتباس‌های اخیر داستان‌های شرلوک هولمز چندان خوشش نمی‌آمد معتقد بود بیش از حد «کشدار و خسته‌کننده» هستند. او می‌خواست حال هوای سریال بیش از هرچیز شبیه به مجموعه فیلم‌های شرلوک هولمز محصول سال‌های ۱۹۴۶–۱۹۳۹ باشد. در این مجموعه فیلم‌ها، بازیل رتبون در نقش شرلوک و نایجل بروس در نقش دکتر واتسون بازی کردند. یکی از نکاتی که در مجموعه شرلوک توجهات زیادی را جلب کرد استفاده شرلوک از فناوری‌هایی همچون جی پی اس، اس ام اس و مواردی این چنین برای حل پرونده‌های جنایی است. خیلی‌ها معتقد بودند وجود این موارد در داستان، طرفداران دو آتشه کتاب‌های کانن دویل را دلسرد خواهد کرد اما گیتس چنین نظری نداشت. او گفته‌است: «اگر کتاب‌های شرلوک هولمز را دقیق مطالعه کنیم خواهیم فهمید که شرلوک از همه امکانات آن دوران که در اختیارش بود برای حل معما استفاده می‌کرد و کاری که ما کرده‌ایم این بود که فقط آن را مدرن کردیم.»[۱۷]

البته به روزرسانی گیتیس و موفات از دنیای کانن دویل شامل همه عناصر داستان نشد. برای مثال آدرس خیابان محل زندگی شرلوک و جان همان خانه معروف شماره ۲۲۱ خیابان بیکر در کتاب هاست. همچنین مواردی مثل حضور موریارتی به عنوان دشمن اصلی شرلوک و آیرین آدلر به عنوان تنها زنی که توانایی بازی با احساسات شرلوک را دارد مستقیم از دل رمان‌ها به سریال راه پیدا کرده‌است.[۱۸] از جمله به روز رسانی‌ها و تغییراتی که در داستان پیش آمده مربوط به سابقه حضور جان در جنگ است. در سریال جان از جنگ در افغانستان (۲۰۰۱–۲۰۱۴) بازگشته است. این در حالی است که او در کتاب‌ها از جنگ بین افغانستان و انگلستان که در سالهای ۸۰–۱۸۷۸ رخ داد به شهر بازگشته است. گیتیس در این باره می‌گوید: «وقتی داشتم رمان‌ها را می‌خواندم فهمیدم آن جنگی که جان واتسون از آن بازگشته بود تمام نشده و هنوز هم در جریان است. جنگی غیرقابل تحمل.»[۱۹]

ابتدا قرار بود شرلوک به صورت یک فیلم تلویزیونی ۶۰ دقیقه‌ای ساخته شود و اگر در جذب بیننده موفق عمل کرد آن را تمدید کنند. علت این تصمیم این بود که شبکه به موفقیت پروژه شک داشت و مطمئن نبود که طرفداران کتاب چگونه به سریال واکنش نشان خواهند داد.[۲۰] اولین نسخه آزمایشی که آماده شده بعضی از رسانه‌ها همچون گاردین شایعاتی منتشر کردند مبنی بر اینکه اقتباس جدید بی‌بی‌سی از داستان‌های شرلوک هولمز فاجعه‌بار از آب درآمده و همچنین خبر رسید که بودجه ساخت این فیلم تلویزیونی ۸۰۰ هزار پوند بوده‌است.[۲۱] شبکه از خیر پخش فیلم گذشت و درخواست بازنویسی دوباره داد. سازندگان تصمیم گرفتند تا شکل پروژه را به‌طور کامل عوض کنند و قرار شد تا به جای شش فیلم تلویزیونی یک ساعته، سه قسمت ۹۰ دقیقه‌ای ساخته شود. بدین ترتیب فیلم‌نامه بازنویسی و اپیزود پایلوت ساخته شد که مورد استقبال بی‌بی‌سی قرار گرفت. شبکه آنقدر از کار راضی بود که تصمیم گرفت بودجه بیشتری در اختیار سازندگان بگذارد تا آن‌ها بتوانند به راحتی کار کنند. اپیزود پایلوت یکبار دیگر با امکانات بیشتر ساخته و تبدیل به اولین قسمت سریال با عنوان پرونده صورتی شد. در ژوئیه ۲۰۰۹ رسماً اعلام شد که فصل اول سریال در سال ۲۰۱۰ پخش خواهد شد.[۲۲]

موسیقی متن[ویرایش]

مایکل پرایس و دیوید آرنولد برای تمامی فصل‌های سریال موسیقی متن ساخته‌اند.

بازخوردها[ویرایش]

سریال شرلوک با تحسین بسیار زیاد منتقدان و تماشاگران همراه بوده‌است و به عنوان یکی از بهترین آثار تلویزیونی در ژانر جنایی و همچنین از بهترین سریال‌های تاریخ شناخته می‌شود. شرلوک در وبسایت راتن تومیتوز نمره ۸۴/۱۰۰ را گرفته[۲۳] و در سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۸۵/۱۰۰ را دریافت کرده و از معدود سریال‌هایی است که تمام اپیزودهایش در این سایت با تحسین همراه بوده‌است.[۲۴] شرلوک در میان مردم هم بسیار محبوب شده و در سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDB) نمره ۹٫۲/۱۰ را دریافت کرده[۲۵] و از نظر کاربران همین سایت با رتبه ۱۲ یکی از ۲۵۰ سریال برتر تاریخ تلویزیون می‌باشد.[۲۶] داستان‌های جذاب و بسیار متعارف و شخصیت پردازی درخشان و بازی‌های بسیار قدرتمند تیم بازیگری از مهم‌ترین عواملی هستند که در نقدها به آن اشاره شده‌است.

جوایز[ویرایش]

اولین فصل سریال در سال ۲۰۱۱ توانست جایزهٔ بفتا برای بهترین سریال درام را به‌دست‌آورد.[۲۷] شرلوک در امی ۲۰۱۴ موفق به کسب ۷ جایزه شد که از جمله آن می‌توان به جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در مینی سری‌ها برای بندیکت کامبربچ و جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد در مینی سری‌ها برای مارتین فریمن اشاره کرد. استیون موفات نیز برای قسمت پایانی فصل سوم جایزه بهترین نویسندگی را دریافت کرد.[۲۸]

اپیزودهای سریال، به ترتیب[ویرایش]

فصلقسمت‌هاروی آنتن رفتهبریتانیاایالات متحده
اولین بارآخرین بار
۱۳۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰۱۰-07-۲۵)۸ اوت ۲۰۱۰ (۲۰۱۰-08-۰۸)۸٫۳۷[۲۹]
۲۳۱ ژانویه ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-01-۰۱)۱۵ ژانویه ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-01-۱۵)۱۰٫۲۳[۲۹]۴٫۴[۳۰]
۳۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-01-۰۱)۱۲ ژانویه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-01-۱۲)۱۱٫۸۲[۳۱]۶٫۶[۳۰]
ویژه۱ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-01-۰۱)۱۱٫۶۴[۳۲]۳٫۴[۳۳]
۴۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-01-۰۱)۱۵ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-01-۱۵)۱۰٫۰۰[۳۴]

فصل اول (۲۰۱۰)[ویرایش]

فصل اول سریال در سال ۲۰۱۰ از بی‌بی‌سی پخش شد. دو اپیزود اول سریال در کنار داستان جنایی خود بیشتر به روابط شرلوک و جان می‌پردازد و نویسنده به کمک هوش و ابتکار شخصیت شرلوک بیننده را جذب داستان می‌کند. در اپیزود سوم اما روی دیگری از شخصیت شرلوک را می‌بینم و همچنین برای دقایق کوتاهی با جیم موریارتی ملاقات می‌کنیم. فصل اول سریال با بازخوردهایی بسیار مثبت همراه بود.

پرونده صورتی[ویرایش]

قسمت اول سریال بر پایه نخستین رمان شرلوک هولمز به نام اتود در قرمز لاکی ساخته شده. نویسندگی این قسمت را استیون موفات و کارگردانی آن راپاول مک گیلان بر عهده داشته‌اند. داستان این قسمت آشنایی هولمز و واتسون و ورود آن‌ها به ساختمان خیابان بیکر را به تصویر می‌کشد. در ادامه پای آن‌ها به پرونده‌ای با چهار کشته باز می‌شود که در آغاز تصور می‌شد همه آن‌ها خودکشی هستند. مایکرافت هولمز با بازی مارک گیتیس نیز در این قسمت برای نخستین بار حضور پیدا می‌کند. این قسمت در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰ از بی‌بی‌سی وان روی آنتن رفت.

بانکدار کور[ویرایش]

در این قسمت، شرلوک به درخواست هم دانشگاهی قدیمی اش تحقیقات خود را دربارهٔ یک ورود شبانه اسرارآمیز به بانکی در شهر آغاز می‌کند و در ادامه پایش به یک ماجرای پیچیده که باندهای قاچاق آسیایی در آن دخیل هستند باز می‌شود.

بازی بزرگ[ویرایش]

در این قسمت جیمز موریارتی (با بازی اندرو اسکات) برای اولین بار در سریال ظاهر می‌شود. موریارتی با معماهای مختلف و پیچیده شرلوک را به چالش می‌کشد و در پایان این قسمت شاهد رو در رو شدن این دو هستیم. مارک گیتیس و مک گیلان به ترتیب کارگردانی و نویسندگی آن را انجام دادند و تاریخ پخشش نیز ۸ اوت بود.[۳۵]

فصل دوم (۲۰۱۲)[ویرایش]

پس از استقبال خوب از قسمت مطالعه صورتی، بی‌بی‌سی اعلام که که اپیزودهای بیشتری پیش رو است. در ۱۰ اوت ۲۰۱۰ خبر تمدید سریال برای فصل دوم منتشر شد و سال بعد، گیتیس اعلام کرد که نویسندگان فصل اول، برای فصل دوم نیز هر کدام یک قسمت را نویسندگی خواهند کرد و سه داستان معروف «رسوایی در بلگروایا»، «درندگان باسکرویل» و «سقوط رایخنباخ» در فصل جدید به تصویر کشیده خواهد شد.[۳۶]

رسوایی در بلگراویا[ویرایش]

با نویسندگی موفات و کارگردانی مک گیلان در اول ژانویه ۲۰۱۲ پخش شد. داستان این قسمت به میزان اندکی بر پایه داستانی به همین نام بود و ماجرای آن تلاش شرلوک برای پس گرفتن تصاویر دردسرساز یکی از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا است که به دست زنی به نام آیرین آدلر افتاده بود. در این داستان شرلوک درگیر یک رابطه احساسی با آیرین آدلر می‌شود. در اولین دیدار آیرین آدلر با شرلوک، او کاملاً برهنه است تا بتواند شرلوک را عاشق و جذب خود کند، اما شرلوک آدمی نیست که دچار اشتباه بشود. آیرین آدلر تصاویر دردسرساز را در گوشی موبایل خود قرار داده اما این گوشی یک رمز چهار حرفی دارد، در نتیجه شرلوک به دنبال رمز آن است و در پایان، شرلوک موفق می‌شود رمز را بفهمد و به اطلاعات درون گوشی دست پیدا کند.[۳۷]

سگ‌های باسکرویل[ویرایش]

این قسمت به کارگردانی مک گیلان در ۸ ژانویه پخش شد. داستان، دربارهٔ فعالیت‌های عجیب و مشکوک یک پایگاه نظامی است. این داستان یکی از داستان‌های مشهور آرتور کانن دویل است که در سال ۱۹۰۲ منتشر شده. هنری نایت (با بازی راسل تووی) مردی است که که بیست سال پیش پدرش توسط یک سگ تازی غول پیکر کشته شد، در نتیجه او هنوز هم کابوس‌هایی وحشتناک در این باره می‌بیند و با مراجعه به شرلوک، سعی می‌کند از این کابوس‌ها، رهایی یابد.

سقوط رایخن‌باخ[ویرایش]

قسمت پایانی فصل دوم بود که بر اساس داستانی به همین نام، توسط آرتور کانن دویل ساخته شد. در این قسمت موریارتی در تلاش است تا با بی‌اعتبار کردن شرلوک او را مجاب به خودکشی کند. موریارتی و شرلوک با هم در بالای بیمارستانی در لندن قرار می‌گذارند، موریارتی خودش را با اسلحه می‌کشد و شرلوک هم مجبور می‌شود تا خودش را از بالای بیمارستان به پائین پرت کند اما در پایان فیلم مشخص می‌شود که شرلوک هنوز زنده است.

فصل سوم (۲۰۱۴)[ویرایش]

پس از پایان فصل دوم، گیتیس و موفات هر دو در توئیتر اعلام کردند که سفارش ساخت فصل سوم هم‌زمان با فصل دوم به آن‌ها ارائه شده بود.

صد سال به این سال‌ها[ویرایش]

قسمتی کوتاه در فصل سوم می‌باشد که مقدمه ای برای فصل سوم است

نعش‌کش خالی[ویرایش]

بندیکت کامبربچ (سمت چپ) و مارتین فریمن (سمت راست) در زمان فیلم‌برداری مجموعهٔ اول

نخستین قسمت فصل سوم است که در ۱ ژانویه ۲۰۱۴ به نویسندگی مارک گیتیس و کارگردانی جرمی لاورینگ روی آنتن رفت. ماجرای آن با الهام از داستان کوتاه «ماجرای نعش کش خالی» آرتور کانن دویل نوشته شد و در آن شرلوک هولمز به لندن بازمی‌گردد و پس از تجدید دیدار با واتسون با یکدیگر به سراغ خنثی کردن یک برنامه تروریستی زیر زمینی در لندن می‌روند.

سه نشانه[ویرایش]

واتسون با مری (آماندا ابینگتون) ازدواج می‌کند و داستان در جریان مراسم ازدواج او رخ می‌دهد. شرلوک در این قسمت تلاش دارد تا از وقوع یک قتل در مراسم جلوگیری کند. این قسمت شادترین اپیزود در کل سریال محسوب می‌شود و به نوعی حکم زنگ تفریح را دارد!

آخرین سوگند او[ویرایش]

با نویسندگی موفات و کارگردانی نیک هرمن ساخته شد. شرلوک در این ماجرا پس از درخواست یکی از مشتریانش در تقابل با فردی به نام «چارلز آگوستس مگنسن» قرار می‌گیرید که سعی در باج‌گیری از همسر جان واتسون یعنی مری مورستن دارد.

قسمت ویژه کریسمس (۲۰۱۶)[ویرایش]

در دوم ژوئیه ۲۰۱۴ اعلام شد که بی‌بی‌سی قسمت ویژه‌ای را برای کریسمس ۲۰۱۶ در نظر دارد. این قسمت در تاریخ ۱ ژانویه در شبکه BBC پخش شد، فیلمبرداری این قسمت از ژانویه ۲۰۱۵ آغاز شد و داستان آن در دوره ویکتوریا اتفاق می‌افتد.[۳۸][۳۹]

عروس نفرت‌انگیز[ویرایش]

داستان این اپیزود ویژه در دو زمان حال و گذشته اتفاق میفتد و در جریان آن شرلوک و جان سعی در حل کردن معمای پیچیده روح یک زن دارند که طبق شایعات افراد یک روستای خیالی را به قتل می‌رساند. این اپیزود هیچ تأثیر داستانی خاصی بر فصل‌های سریال ندارد اما با این حال از گیرایی همیشگی قسمت‌های پیشین بهره برده‌است.

فصل چهارم (۲۰۱۷)[ویرایش]

فصل چهارم سریال که به گفته موفات آخرین فصل سریال می‌باشد هم‌زمان با کریسمس سال ۲۰۱۷ از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد. برعکس فصول قبلی که داستان هر قسمت جدا و به صورت آنتولوژی بود (البته به غیر چند استثنا) هر سه قسمت فصل چهارم ارتباطی تنگاتنگ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ شخصیت پردازی با هم دارند. فصلی که به گفتهٔ نویسندگان تاریک‌ترین فصل سریال بوده و برخلاف گذشته که بیشتر بر هوش و نبوغ شرلوک تمرکز می‌شد این فصل به احساسات این شخصیت پرداخته‌است. یک روز قبل از پخش آخرین اپیزود فصل سوم این قسمت از طرف یک کانال روسی بر روی اینترنت لو رفت. هر چند سازندگان از تماشاگران خواستند تا زمان اصلی پخش صبر کنند اما با این حال تعداد دانلود بالایی هم در اینترنت گزارش شد. شرلوک در این فصل به مراتب جامعه گریزتر از همیشه است و استفاده بیش از اندازه اش از مواد مخدر باعث می‌شود دیگران در قبالش احساس نگرانی داشته باشند. رابطه او با واتسون هم به گرمی فصل‌های گذشته نیست و هر دو درگیر اتفاقات تلخی می‌شوند که برایشان میفتد

شش تاچر[ویرایش]

با پخش شدن تصاویر موریارتی در لندن و خطر بازگشت او مایکرافت و اعضای دولت چاره‌ای نمی‌بینند جز اینکه شرلوک را به لندن بازگردانند. مری بالاخره بچه اش را به دنیا میاورد و شرلوک پدر خوانده او می‌شود اما این خوشی دلنشین خیلی زود با ورود یک قاتل حرفه‌ای که در صدد کشتن مری است به کابوسی تبدیل می‌شود که همه را درگیر خود می‌کند.

کارآگاه دروغگو[ویرایش]

بعد از اتفاقات تلخ قسمت قبل شرلوک و جان جدا از هم زندگی می‌کنند. شرلوک دچار حالت‌های روانی عجیب شده و استفاده افراطی اش از مواد مخدر سلامتش را به خطر می‌اندازد و این در حالی است که فردی قدرتمند در صدد کسب قدرت بیشتر در لندن و نابود کردن شرلوک است.

مسئله نهایی[ویرایش]

بعد از آگاه شدن از هویت واقعی یوروس، شرلوک به همراه مایکرافت و جان به داخل مؤسسه مخوفی در جزیره ای به نام شرینفورد می‌روند که یوروس در آن زندانی شده اما اوضاع از کنترل خارج می‌شود. موقعیت خطرناکی که پیش می‌آید باعث می‌شود تا به گذشته دردناک شرلوک پی ببریم و همچنین با خصوصیات اخلاقی جدیدی از مایکرافت و جان آشنا شویم. قسمت مسئله نهایی مجموعه ای از عشق، آتش، حرص و معما است.

فصل پنجم[ویرایش]

خبرها دربارهٔ تولید فصل پنجم ضد و نقیض است با این حال اعلام شده که موفات و گیتس طرح اولیه فصل پنج را نوشته‌اند[۴۰] اما با توجه به پایان بندی فصل چهارم و استقبال منتقدان و مردم علاقه چندانی به تولید ندارند.[۴۰] مدتی بعد اما خبر رسمی منتشر شد که در طی آن اعلام گردید بندیکت کامبربچ بازیگر نقش شرلوک برای فصل پنجم قرارداد امضا کرده‌است.[۴۱]

منابع[ویرایش]

  1. "Sherlock editor Yan Miles wins an Eddie Award". Hartswood Films. Archived from the original on 4 November 2016. Retrieved 3 November 2016.
  2. "MASTERPIECE and PBS Announce New "Sherlock" Special to Premiere on January 1". PBS. 25 October 2015. Retrieved 1 July 2016.
  3. "PBS & BBC Ink Multi-Title Co-Production Deal". Variety. 19 January 2015. Retrieved 1 July 2016.
  4. "BBC, PBS Renew 'Masterpiece' Partnership". The Wrap. 22 February 2010. Retrieved 1 July 2016.
  5. "Masterpiece: Sherlock: A Study in Pink (PBS)". Peabody Awards. May 2011. Retrieved 16 August 2016.
  6. Sherlock in five languages – BBC Worldwide Showcase. YouTube. 23 February 2012.
  7. Jones, Paul (22 January 2014). "Sherlock series 3 is most watched BBC drama series for over a decade. An average of almost 12 million people tuned into the third series of the detective drama on BBC1". Radio Times.
  8. Jeffrey, Morgan. "Sherlock: The Network app: 'It's a bit of Cumberbatch in your pocket'". Digital Spy.
  9. The Digital Development Factory Pty Ltd (20 January 2014). "Sherlock: The Network. Official App of the hit TV detective series". App Store.
  10. Bevan, Nathan (15 January 2009). "Benedict Cumberbatch, Martin Freeman star in new BBC Sherlock Holmes drama filmed in Cardiff". South Wales Echo. Western Mail and Echo.
  11. Thorpe, Vanessa (18 July 2010). "Sherlock Holmes is back... sending texts and using nicotine patches". The Observer. Archived from the original on 30 October 2013. Retrieved 18 July 2010.
  12. Parker, Robin (23 August 2008). "Doctor Who's Moffat to pen modern Sherlock Holmes". Broadcast. Emap Media. Archived from the original (subscription access) on 2 December 2008. Retrieved 27 December 2008.
  13. Walton, James (18 June 2007). "The weekend on television". The Telegraph. Archived from the original on 21 May 2008. Retrieved 28 July 2007.
  14. Gatiss, Mark (2005). Doctor Who: The Shooting Scripts. BBC Books. ISBN 0-563-48641-4.
  15. Sue Vertue, Steven Moffat and Mark Gatiss. DVD audio commentary for "A Study in Pink"
  16. Thompson, Steve "Introduction" In: Conan Doyle, Arthur (2012) [1894]. The Memoirs of Sherlock Holmes. Sherlock. BBC Books. pp. vii–ix. ISBN 1-84990-406-5.
  17. Pendreigh, Brian (19 July 2010). "Times have changed but crimes are the same for new Sherlock Holmes". The Herald. Archived from the original on 5 November 2013. Retrieved 20 July 2010.
  18. http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/3852882/BBC-to-make-a-modern-day-Sherlock-Holmes.html
  19. "Life outside The Office for Martin Freeman". Wales on Sunday. Western Mail and Echo. AP. 16 August 2009.
  20. "BBC to make a modern-day Sherlock Holmes". The Telegraph. 19 December 2008. Retrieved 20 July 2010.
  21. Lawson, Mark (2 September 2010). "The rebirth of Sherlock". The Guardian. Retrieved 7 September 2010.
  22. McMahon, Kate (14 July 2009). "BBC1 unveils new dramas" (subscription access). Broadcast. Emap Media. Retrieved 21 July 2009.
  23. «sherlock».
  24. «sherlock».
  25. «sherlock».
  26. «sherlock».
  27. «Television Awards Winners in 2011». BAFTA. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۲ مه ۲۰۱۱.
  28. http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-28930797
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ "Sherlock Returns". One8One. 2013. Archived from the original on 22 February 2015. Retrieved 22 February 2015.
  30. ۳۰٫۰ ۳۰٫۱ "Sundays on PBS Remain TV's Top Destination for Drama". پی‌بی‌اس. 26 March 2014. Archived from the original on 28 December 2016. Retrieved 4 January 2016.
  31. "Sherlock Series 3 Ratings – Series Average". Radio Times. 22 January 2014. Retrieved 31 January 2015.
  32. "Weekly Top 30 Programmes". Barb.co.uk. Retrieved 12 January 2014. (No permanent link available. Search for relevant dates.)
  33. Porter, Rick (5 January 2017). "'Sherlock' returns slightly lower on PBS". TVByTheNumbers. Archived from the original on 7 February 2018. Retrieved 17 January 2017.
  34. BBC Press Office [@bbcpress] (24 January 2017). "#Sherlock consolidated series average of 10 million viewers" (Tweet). Archived from the original on 3 April 2017 – via Twitter.
  35. ویکی‌پدیای انگلیسی
  36. http://www.ign.com/articles/2011/04/10/kapow-11-ideal-holmes
  37. https://en.wikipedia.org/wiki/Sherlock_(TV_series)
  38. http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-33459750
  39. http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2014/sherlock-miss-me
  40. ۴۰٫۰ ۴۰٫۱ «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۷.
  41. «Sherlock Fans, Rejoice! Benedict Cumberbatch Signs up for Two More Series».

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. WGBH
  2. Rebecca Eaton

پیوند به بیرون[ویرایش]