شراب ریوخا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شراب ریوخا

ریوخا (به اسپانیایی: Rioja) نامی انحصاری برای گونه‌ای خاص از شراب اسپانیایی است که به‌طور عمده در مناطق جوامع خودمختار لا ریوخا و سرزمین باسک و نیز به میزان کمتر در ناحیه‌ای کوچکتر از ۲٫۵ کیلومتر مربع از ناوارا و کاستیا و لئون تهیه می‌شود.

گونه[ویرایش]

بر طبق نوع انگور و روند تولید سه نوع از شراب ریوخا وجود دارد:

دسته‌بندی براساس سن[ویرایش]

شراب‌های ریوخا بر اساس سن و زمان و مکان جاافتادنشان به سه نوع دسته‌بندی می‌شوند:[۱]

  • کریانزا (به اسپانیایی: Crianza)، شراب‌های جوان هستند که حداقل یک سال را در بشکه‌های بلوط گذرانده‌اند. برای شراب‌های سفید حداقل دورهٔ جاافتادن در بشکه شش ماه است.
  • رزروا (به اسپانیایی: Reserva)، شراب‌هایی هستند که با وسواس انتخاب می‌شوند و زمانی که در بشکه‌های بلوط و بطری سپری می‌کنند، در مجموع حداقل سه سال است که از این سه سال حداقل یک سال از آن باید در بشکه سپری شود و پس از باید حداقل شش ماه در بطری جابیفتند. برای شراب‌های سفید حداقل دورهٔ جاافتادن دو سال است که حداقل شش ماه از آن باید در بشکه سپری شود.
  • گرن رزروا (به اسپانیایی: Gran Reserva)، شراب‌های منتخب از انگورهای استثنایی هستند که به مدت ۶۰ ماه برای جاافتادن نگهداری می‌شوند که حداقل دو سال از این مدت را در بشکه‌های بلوط و دو سال در بطری جامی‌افتند. برای شراب‌های سفید حداقل دورهٔ جاافتادن چهار سال است که حداقل شش ماه از آن باید در بشکه سپری شود.

منابع[ویرایش]

  1. «Types of wine & Aging». Riojawine.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲ سپتامبر ۲۰۲۱.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Rioja (wine)»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ۹ دسامبر ۲۰۰۷).
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «[۱]»، ویکی‌پدیای اسپانیایی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ۲ سپتامبر ۲۰۲۱).