شبکه پلی‌استیشن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبکه پلی‌استیشن
توسعه‌دهندهسونی اینتراکتیو انترتینمنت
نوعسرویس دهنده آنلاین
تاریخ معرفی۱۱ نوامبر ۲۰۰۶؛ ۱۷ سال پیش (۲۰۰۶-11}})
سکو
وضعیتفعال
اعضا۱۰۸ میلیون کاربر فعال ماهانه (تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳ (۲۰۲۳ -03-۳۱))[۲]
وبگاهOfficial website

شبکه پلی‌استیشن (به انگلیسی: PlayStation®Network) که بیشتر به صورت کوتاه PSN یا پی‌اِس‌اِن نامیده می‌شود، یک سرویس سرگرمی رسانه‌های دیجیتالی است که توسط سونی اینتراکتیو انترتینمنت ایجاد گردیده‌است. این سرویس که از سال ۲۰۰۶ مشغول به کار است نخست ویژه پلی‌استیشن بود، اما بعدها پوشش تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، پخش‌کننده‌های بلو-ری و تلویزیون هم به آن افزوده شد. تا ماه آوریل ۲۰۱۶ این سرویس شامل ۱۱۰ میلیون کاربر می‌شد که ۷۰ میلیون آن‌ها به شکل ماهانه فعال بودند.[۳]

در ۱۹ آوریل ۲۰۱۱، در پی حمله‌های هکرها به این شبکه و به سرقت رفتن داده‌های اکانت‌های مالی کاربران، این شبکه به مدت چند هفته از کار افتاد.[۴] در زمان این حمله، این شبکه ۱۳۰ سرور فعال، ۵۰ برنامه نرم‌افزاری و ۷۷ میلیون کاربر نام‌نویسی شده داشت.[۵]

ویژگی‌ها[ویرایش]

  • لیست دوستان. امکان اضافه کردن ۱۰۰ دوست برای پلی‌استیشن ۳ و دو هزار دوست برای پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ویتا.
  • ارسال و دریافت پیام.
  • آنلاین بازی کردن.
  • پخش زنده از پلی‌استیشن - مشاهده ویدئوهای بازی‌های منتشر شده.
  • مرکز کنترل والدین. اعمال محدودیت برای کودکان در رده‌های سنتی متفاوت.
  • بازی از راه دور، مثلاً با گوشی‌های هوشمند Xperia.
  • به اشتراک گذاشتن بازی با یک دوست دیگر حتی اگر یک نسخه از بازی را نداشته باشد.
  • سیستم امتیازدهی درون‌بازی.

اطلاعات کاربران[ویرایش]

نام‌نویسی[ویرایش]

نام‌نویسی کاربران رایگان است. در هنگام نام‌نویسی، امکان بازکردن دو نوع حساب کاربری وجود دارد: حساب اصلی[پانویس ۱] و حساب فرعی.[پانویس ۲] حساب اصلی یک حساب استاندارد برای استفاده از شبکه پلی‌استیشن است. این نوع حساب امکان دسترسی به همه امکانات و تنظیمات شامل کنترل والدین را دارد. حساب فرعی، حسابی است که همه افراد (معمولاً کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال) می‌توانند از آن استفاده کنند. حساب فرعی را می‌توان با دارنده حساب اصلی مرتبط با آن دیده و مانیتورینگ[پانویس ۳] نمود. حساب فرعی این امکان را دارد که زمانی که به ۱۸ سال رسید، درخواست تبدیل حساب کاربری خود به اصلی را بدهد.

آی‌دی[ویرایش]

آی‌دی (ID) هر کاربر در واقع نام کاربری اون در شبکه پلی‌استیشن حساب می‌شود. این آی‌دی باید بین ۳ تا ۱۶ کاراکتر بوده و می‌تواند شامل حروف، و اعداد باشد. این نام کاربری باید کاملاً بی‌همتا باشد و امکان تغییر آن وجود دارد.

پروفایل[ویرایش]

کاربرها این امکان را دارند که در کنار آی‌دی خود، اسم واقعی خود را نیز درج کنند. همین‌طور امکان ارائه توضیحات مختصری دربارهٔ خودشان نیز ارائه شده‌است. کاربران پلی‌استیشن ۴ در کنار این‌ها می‌توانستند یک حساب کاربری فیسبوک را هم به پروفایل خود متصل کنند.

تروفی[ویرایش]

تروفی یا غنائم (به انگلیسی: Trophy) در اصل جوایز درون‌بازی هستند. این جوایز زمانی که کاربر در حین بازی به رکورد خاصی برسد، به اون تعلق می‌گیرد. چهار نو جایزه درون‌بازی وجود دارد: برنز، نقره، طلا و پلاتینیوم.

لو رفتن اکانت شهروندان فرانسوی[ویرایش]

در پی حملات نوامبر ۲۰۱۵ پاریس نیروهای داعشی از این سرویس برای رد و بدل کردن اطلاعات استفاده کردند که بعد از تأیید شدن این موضوع توسط سونی گروه مداخله ملی ژاندارمری فرانسه ملقب به GIGN به نمایندگی سونی در پاریس یورش برده و اطلاعات تمامی کاربران فرانسوی را درخواست کردند. که موجب دستگیری بقیه عوامل تروریستی شد.

پلی‌استیشن پلاس[ویرایش]

دو عدد کارت عضویت در پلی‌استیشن پلاس

پلی‌استیشن پلاس سرویس پولی شبکه پلی‌استیشن است که کاربران می‌توانند با خرید اشتراک از خدمات مخصوص ان بهره‌مند شوند. این خدمات شامل امکان دسترسی زودتر به بازی‌ها، دسترسی به نسخه‌های بتا، تخفیفات مخصوص در فروشگاه پلی‌استیشن و امکان دریافت ماهانه چند بازی رایگان است. همین‌طور ۱۰ گیگابایت فضای رایگان ذخیره‌سازی اطلاعات هم در اختیار اعضای پلاس قرار دارد. کاربران پلی‌استیشن ۴ برای بازی‌های آنلاین باید حتماً اشتراک پلاس تهیه کنند. عضویت در پلی‌استیشن پلاس می‌تواند ماهانه، سه‌ماهه یا یک ساله باشد.

خدمات شبکه[ویرایش]

فروشگاه پلی‌استیشن[ویرایش]

نشان فروشگاه پلی‌استیشن

در نوامبر ۲۰۰۶ سونی فروشگاه پلی‌استیشن را برای کاربران کنسول خانگی پلی‌استیشن ۳ راه اندازی کرد. فروشگاه پلی‌استیشن یک فروشگاه مجازی است که کاربران کنسول‌های شرکت سونی یعنی پلی‌استیشن ۳، پلی‌استیشن ۴، پی‌اس‌پی و پلی‌استیشن ویتا می‌توانند از آن استفاده کنند. در این فروشگاه بازی، دموی بازی‌ها، بازی‌های آرکید، تم و آواتار پلی‌استیشن و محصولات چند رسانه‌ای دیگری عرضه می‌شوند. در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۰۹ شرکت سونی اعلام کرد که از زمان آغاز به کار فروشگاه پلی‌استیشن ۶۰۰ میلیون محصول مختلف از این فروشگاه خریداری شده‌است.[۶][۷]

تقریباً یک سال پس از راه اندازی فروشگاه پلی‌استیشن برای کنسول پلی استیشن ۳ سونی در سپتامبر ۲۰۰۸ امکان خرید از این فروشگاه از طریق رایانه شخصی را هم برای اعضای شبکه پلی‌استیشن فراهم کرد و در اکتبر ۲۰۰۸ کاربران کنسول دستی پی‌اس‌پی هم این امکان را یافتند تا از این فروشگاه خرید کنند. خرید از فروشگاه پلی استیشن از راه خرید کارت اعتباری شبکه پلی‌استیشن انجام می‌شود. این کارت‌ها در دو نوع ۲۵ و ۵۰ دلاری عرضه می‌شود و کاربر می‌تواند با وارد کردن شماره درج شده بر روی این کارت‌ها در حساب کاربری خود، حساب شبکه پلی‌استیشن خودش را شارژ اعتباری کند و به وسیله آن از فروشگاه پلی‌استیشن خرید کند.[۸][۹]

فروشگاه پلی‌استیشن ممکن است برای هر منطقه از جهان محتوایی مخصوص را عرضه کند؛ هر چند که بیشتر محتوای فروشگاه پلی‌استیشن در مناطق مختلف یکسان است. فروشگاه پلی‌استیشن برای چهار منطقه مختلف در دنیا طراحی شده که شامل مناطق: آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و ژاپن می‌شود. مناطق اقیانوسیه و خاورمیانه منطقه ۲ محسوب می‌شوند و دارای فروشگاه مشترکی با فروشگاه اروپایی پلی‌استیشن هستند. سونی برای چین و آمریکای لاتین فروشگاه اختصاصی نساخته‌است.[۱۰]

فیس‌بوک[ویرایش]

سونی در بروزرسانی نرم‌افزار نسخه ۳٫۱۰ قابلیت اتصال فیس‌بوک به پلی‌استیشن ۳ را فراهم نمود. با اتصال حساب کاربری پلی‌استیشن خود به حساب فیس‌بوک می‌توانید به‌طور خودکار تروفی و فعالیت‌های فروشگاه پلی‌استیشن را بروزرسانی کنید. شما قادر به مشاهده بروزرسانی‌های خود و دوستانتان در فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی مجازی از طریق مرورگر اختصاصی پلی‌استیشن هستید.[۱۱]

شبکه پلی‌استیشن بر روی سیستم‌های دیگر[ویرایش]

در ۱۱ مه ۲۰۰۹، رئیس شرکت سونی، آقای هاوارد استرینگر[پانویس ۴] آشکار ساخت که شبکه پلی‌استیشن در سیستم‌های سخت‌افزاری غیر از پلی‌استیشن ۳ در دسترس قرار خواهد گرفت. او همچنین اضافه کرد که شبکه پلی‌استیشن دارای پتانسیل بالایی است و استفاده تنهای آن بر روی پلی‌استیشن ۳ میزان سرویس دهی آن را محدود می‌کند.[۱۲][۱۳] طبق گفته او با عرضه جهانی پلی استیشن ۴ شبکه پلی استیشن نیز بر روی این کنسول بسیار پرکاربرد بوده و تجربه‌ای متفاوت خلق کرده‌است.[۱۴] همچنین نرم‌افزار تلفن همراه این شبکه نیز در اختیار عموم قرار گرفته تا بدون نیاز به دسترسی به کنسول بتوان از مزایای این شبکه جهانی از جمله ارتباط با دوستان، اطلاع از اخبار و رویدادهای جدید، خرید یا پیش خرید محصولات و بازی‌های کنسول و غیره استفاده کرد.[۱۵][۱۶]

معادل‌های انگلیسی[ویرایش]

  1. Master accounts
  2. Sub accounts
  3. Monitoring
  4. Howard Stringer

منابع[ویرایش]

  1. "PSP Store closing down, content will still be available elsewhere". VG247 (به انگلیسی). 2016-03-01. Archived from the original on 2020-11-08. Retrieved 2021-05-12.
  2. "Supplemental Information for the Consolidated Financial Results for the Fourth Quarter Ended March 31, 2022" (PDF). www.sony.net. May 10, 2022. Archived (PDF) from the original on May 28, 2022. Retrieved May 27, 2022.
  3. "Please select your country / region". PlayStation. Archived from the original on April 5, 2020. Retrieved June 12, 2020.
  4. «Update on PlayStation Network and Qriocity». PlayStation.Blog (به انگلیسی). ۲۰۱۱-۰۴-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۸.
  5. PlayStation.Blog (2011-05-04), Letter to Bono Mack and Butterfield_pg1, retrieved 2024-01-08
  6. Tanaka, John (2009-09-23). "TGS 2009: Keynote Address". IGN (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-08.
  7. PlayStation Network cards بایگانی‌شده در ۲۰۱۴-۰۸-۳۱ توسط Wayback Machine, playstation.com
  8. "'Powers' canceled by PlayStation Network". August 3, 2016. Archived from the original on October 27, 2016.
  9. "Sony "Leveraging" PSN Services for Other Sony Electronics". 1UP.com. 2010-07-01. Archived from the original on 2013-01-16. Retrieved 2010-07-01.
  10. Lempel, Eric (2007-12-14). "PlayStation Network Cards are coming". PlayStation Blog. Archived from the original on 2011-08-18. Retrieved 2008-01-15.
  11. بروزرسانی نسخه ۳٫۱۰ - وبگاه رسمی پلی‌استیشن
  12. «خرید اکانت ps5». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۸.
  13. شبکه پلی‌استیشن بر روی سیستم‌های دیگر صفحه در وبگاه یوروگیمر- بازبینی در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۹.
  14. Martin, Michael (January 1, 2015). "Sony rewards PSN users' patience with free five day extension". IGN. Archived from the original on January 3, 2022. Retrieved January 1, 2015.
  15. Barbosa, Alessandro (30 June 2020). "Playstation Plus Celebrates 10 Years With 3 Free Games". Archived from the original on 3 July 2020. Retrieved 1 July 2020.
  16. Sal Romano. PlayStation Network becomes center of Sony entertainment services بایگانی‌شده در ۲۰۱۵-۰۵-۲۷ توسط Wayback Machine, gematsu.com, January 28, 2015.