شبکه هامون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبکه استانی هامون
کشورایران
گستره پخشآسیا
ستادزاهدان
برنامه‌سازی
زبان(ها)گویش سیستانی، بلوچی
فرمت تصویرSDTV
مالکیت
مالکسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران(IRIB)
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۱۳ بهمن ۱۳۸۲
پیوندها
وبگاه
دسترسی
ماهواره‌ای
اینتل‌ست ۳۹۱۱۰۰۸ عمودی ۳۵۰۰
رسانه جاری
http://www1.live.irib.ir

شبکه هامون نام شبکه تلویزیونی استان سیستان و بلوچستان متعلق به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

تاریخچه سیما[ویرایش]

شبکه استانی هامون، در شهر زاهدان با حضور علی لاریجانی، (ریاست وقت سازمان صدا و سیما) در روز ۱۳ بهمن سال ۱۳۸۲ افتتاح رسمی شد. شبکه استانی، هم‌اکنون ۲۴ ساعت پخش برنامه، دارد. پیش از راه‌اندازی شبکه استانی هامون، تلویزیون زاهدان هر هفته ۵ ساعت برنامهٔ تلویزیونی پخش می‌کرد. پس از افتتاح این مرکز در سال ۱۳۸۲ خورشیدی، میزان برنامه‌های تولیدی آن به ۷ الی ۸ ساعت در روز افزایش یافت.

از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی تولید این مرکز در سال‌های اخیر می‌توان به «تب پنهان»، «چاه فرشته» و «دور از هیاهو»، از مهم‌ترین سریالها می‌توان به سریال پربیننده طنز «پوست پیاز ابروی باز» که منعکس کننده مشغله‌ها و نحوه زندگی اصیل یک خانواده سیستانی را در ژانر کمدی نشان می‌دهد»؛ «بازگشت به خانهٔ پدری»، «خاطرات خاموش»، «در مسیر کوچ» و «رودخانهٔ سرباز»، «ستاره‌های شرق»، «گل‌فشان‌ها» و سریال معروف «شمبل و شاهی» است و «مستند کوه تفتان خاش» و «مشاهیر استان» و از مهم‌ترین برنامه‌های کودک می‌توان به «عروسک مهربانی و صحرا» و «قصه‌های شهر سوخته» اشاره کرد.

برنامه‌های تلویزیونی:معروف‌ترین برنامه تلویزیونی و پربیننده شبکه برنامه (مل ترمی) که محور اجتماعی خانواده سیستانی را دارد همچنین سیتک روستا که با سفر به روستاهای منطقه سیستان و نشان دادن جاذبه‌های گردشگری نحوه زندگی و مشکلات و معیشت خانواده سیستانی بسیار پربیننده و محبوب است و (مِهرِهَنکین) که محور اجتماعی وخانواده بلوچی اشاره دارد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

وبگاه صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان

وب‌سایت استانیها