شبکه نهال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شبکه نهال یکی از کانال‌های شبکه کودک تلویزیون دولتی کشور ایران است که در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود.

شبکه نهال
کشورایران
گستره پخشجهان
شبکهکودک
شعار تبلیغاتیبچه ها اینجا نهاله نهاله
ستادتهران
برنامه‌سازی
زبان(ها)فارسی
مالکیت
مالکصدا و سیما
شبکه‌های برادر/خواهرشبکه پویا / شبکه امید
دسترسی

تاریخچه[ویرایش]

شبکهٔ نهال در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ آغاز به‌کار کرد. طی مراسمی با حضور محمد سرافراز رئیس وقت سازمان صدا و سیما، علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیما، محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان، تهیه‌کنندگان، مجریان و برنامه‌سازان این شبکه، از هویت بصری کانال نهال رونمایی شد و پخش اصلی کانال نهال از سی فروردین ۱۳۹۵ آغاز شد.

برنامه‌های ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ سال، در قالب شبکهٔ نهال هر روز از ساعت ۱۴ آغاز و در ساعت ۲۲ به پایان می‌رسد. در ۱۱ بهمن ۱۳۹۴، پخش تصویر این کانال از ابعاد ۴:۳ به ۱۶:۹ ارتقا یافت.

برنامه‌های این کانال، به‌طور میانگین ۱۲ دقیقه‌ای هستند.

سیاست‌های برنامه‌سازی[ویرایش]

براساس سیاست‌های اعلام شده از سوی شبکه کودک، ۶۰ درصد برنامه‌های کانال نهال، انیمیشن و ۴۰ درصد آن، لایواکشن (Live Action) است. همچنین ۵۰ درصد برنامه‌ها، ساخت ایران و نیمی دیگر از آن ساخت کشورهای دیگر است.

برنامه‌های این کانال، به‌طور میانگین ۱۲ دقیقه‌ای هستند.

کانال کودکان[ویرایش]

برنامه‌های ویژه خردسالان، در قالب کانال پویا هر روز از ساعت ۰۸:۰۰ صبح آغاز و در ساعت ۱۴:۰۰ به پایان می‌رسد و بعد از آن پخش برنامه‌های کانال نهال آغاز می‌شود.

مدیریت[ویرایش]

نخستین مدیر شبکه نهال، حسین ساری بود. در ۲۵ آذر ۱۳۹۳، علی بخشی‌زاده از مدیریت شبکه دو برکنار و به‌عنوان مدیر شبکه نهال منصوب شد. علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ طی حکمی محمد سرشار را به‌سمت ریاست شبکه کودک و نوجوان سیما منصوب کرد و کانال نهال زیرمجموعه این شبکه قرار گرفت. دوره مدیریت محمد سرشار در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ پایان یافت.


جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. پخش رسمی شبکه کودک سیما
  2. چه آینده‌ای در انتظار شبکه کودک ونوجوان است
  3. مدیران 8 شبکه تلویزیون منصوب شدند
  4. [۱][پیوند مرده]