شبکه خبر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبکه خبر
کشورایران
گستره پخشآسیا، اروپا، قاره آمریکا
شبکهIRINN وIRINN2
شعار تبلیغاتیصحت، دقت، سرعت
ستادتهران
برنامه‌سازی
زبان(ها)فارسی، انگلیسی
فرمت تصویر۱۶:۹ (۵۷۶آی، SDTV)
۱۶:۹ (۱۰۸۰پی، HDTV)
مالکیت
مالکسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
شبکه‌های برادر/خواهر خبر ۲
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۲ آبان ۱۳۷۸ خورشیدی
بسته‌شدهفرستنده
پیوندها
وبگاه
دسترسی
زمینی
فرستنده جمارانCH37 UHF دیجیتال
فرستنده جماران (HEVC HD)CH31 UHF
ماهواره‌ای
بدر ۸۱۱۸۸۰/افقی/۲۷۵۰۰ (SD)(MPEG4)
۱۱۹۰۰/عمودی/۲۷۵۰۰ (SD)(MPEG2)
۱۲۲۶۵/افقی/۳۰۰۰۰ (HD HEVC)
اینتل‌ست ۳۹۱۱۵۵۵/عمودی/۳۰۰۰۰ (SD)(MPEG4)
رسانه جاری
پخش برخط شبکه خبر سیما

شبکه خبر یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی کشور ایران است که در مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. پخش برنامه‌های شبکه با فرمت HD و کدک HEVC نیز از گیرنده‌های زمینی و ماهواره‌ای از ۹ آذر ۱۳۹۹ آغازشد.[۱]

براساس سیاست‌های جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فرایند ادغام مراکز خبری این سازمان یعنی خبرگزاری صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران جوان و شبکه خبر از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز و در این راستا، از این تاریخ بخش‌های خبری ساعات ۸، ۱۴ و ۲۱ شبکه یک به‌طور همزمان از شبکه خبر نیز پخش می‌شود.[۲] همچنین برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر ادغام شده و به شبکه یک و شبکه خبر انتقال یافته و ساعت ۲۱:۴۵ پخش می‌شود. بخش خبری ۲۲:۳۰ (اخبار سراسری) شبکه دو نیز حذف شده‌است.[۳]بخش خبری ساعت ۱۹ شبکه یک با بخش خبری ۱۹ شبکه خبر ادغام شده‌است.[۴]بخش خبری ساعت ۲۴ (اخبار ایران و جهان) شبکه پنج نیز با بخش خبری ساعت ۲۴ شبکه خبر (خبر نیمه شب) ادغام شده و به صورت جامع پخش می‌شود. از تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ بخش‌های خبری ورزشی ساعات ۱۲:۴۵ و ۱۷:۴۵ شبکه سه به‌طور همزمان از شبکه خبر نیز پخش می‌شود. در مرحله بعدی، فرآیند ادغام بخش‌های خبری و سایر بخش‌های دیگر در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

پیشینه[ویرایش]

شبکهٔ خبر در ۲ آبان ماه ۱۳۷۸ به‌صورت آزمایشی و پس از یکماه در ۲ آذر ۱۳۷۸ آغاز به‌کار کرد. این شبکه در ابتدا روزانه ۱۵ ساعت برنامه پخش می‌کرد که در ادامه به ۲۰ ساعت و ۳۰ دقیقه و از شهریور ۱۳۹۱ به پخش ۲۴ ساعته رسید.[۵]

مدیریت شبکه خبر از ابتدای تاسیس تا مرداد ۱۳۸۰ به‌عهده محمد بیابانی[۶] و پس از وی به‌مدت ۱۲ سال برعهده اردشیر زابلی‌زاده بود. در سال ۱۳۹۳ با تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما، عبدالرضا بوالی به‌عنوان مدیر جدید شبکه خبر انتخاب و منصوب شد و تا آبان ۱۴۰۰ ریاست این شبکه را بر عهده داشت. در ۹ آبان ۱۴۰۰ با حکم پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، شهرام وثوقی‌راد به سمت سرپرستیِ مدیریت این شبکه منصوب شد.[۷] در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، مدیریت این شبکه به محمدرضا آذرپندار سپرده شد.[۸]

تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰، شبکه خبر به عنوان یک واحد خبری زیر مجموعه معاونت سیاسی و مستقل از خبرگزاری صداوسیما فعالیت می‌کرد. در آن زمان به دلیل تغییر ساختار معاونت سیاسی، فعالیت شبکه خبر نیز دچار تغییراتی شده و به زیر مجموعه خبرگزاری صداوسیما منتقل شد.

در پی انتقال شبکه خبر به زیر مجموعه خبرگزاری صداوسیما، از ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، بخش‌های خبری شبکه یک، به صورت همزمان از شبکه خبر پخش می‌شوند.

در مرداد ۱۴۰۱ به منظور پوشش زنده رویدادهای خبری ایران و جهان، کانال دوم این شبکه تلویزیونی در ابتدا به صورت اینترنتی آغاز به‌کار کرد و از شهریور ۱۴۰۲ به عنوان یک کانال تلویزیونی سراسری، فعالیت خود را ادامه داد.

اهداف و منش شبکه[ویرایش]

گردآوری، دریافت، تهیه و تنظیم و پخش اخبار و گزارشهای خبری و برنامه‌های سیاسی در چارچوب خط مشی‌ها و ضوابط کلی سازمان صدا و سیما و سیاست‌های جمهوری اسلامی از جمله وظایف این شبکه عنوان شده‌است.

گسترهٔ پخش[ویرایش]

برنامه‌های این شبکه در اکثر مناطق ایران از طریق فرستنده‌های آنالوگ و دیجیتال زمینی روی باند UHF قابل دریافت است. همچنین برنامه‌های این شبکه از طریق ماهواره اینتل‌ست ۳۹ و بدر ۵ در ایران و اکثر مناطق جهان پخش می‌شود.[۹] تماشای زنده شبکه خبر از طریق پایگاه اینترنتی سازمان صدا و سیما نیز میسر است. دریافت این شبکه مانند سایر شبکه‌های تلویزیونی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رایگان است. پخش برنامه‌های شبکه خبر ۲۴ ساعته می‌باشد.[۱۰]

بخش‌های خبری و برنامه‌ها[ویرایش]

این شبکه با ۶۱ بخش خبری جمعاً به‌مدت ۹:۳۰ ساعت درحال خبررسانی می‌باشد. همچنین زیرنویس شبکه در موضوعات عمومی، سیاسی، اقتصادی، هواشناسی، مذهبی، ورزشی و… به صورت ۲۴ ساعته جدیدترین اخبار را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این شبکه چند استودیوی ویژه را در مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران راه‌اندازی کرده و با برقراری ارتباط تصویری آخرین اخبار این حوزه‌ها را به‌صورت مستقیم پخش می‌کند. شبکه خبر قصد دارد استودیویی را در بازار بورس تهران نیز راه‌اندازی کند.[۱۱] برخی از رخدادهای خبری مهم نیز توسط این شبکه به‌صورت زنده پخش می‌شود. سخنرانی شخصیت‌های مهم سیاسی ایران و جهان، کنفرانس خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه ایران و برخی جلسات مهم مجلس شورای اسلامی مانند جلسات رأی اعتماد یا استیضاح وزرا از آن جمله‌اند. به‌رغم فعالیت‌های این شبکه انتقادهایی نیز بر آن وارد است برای مثال مشرق نیوز در گزارشی به قلم میلاد ذوالفقاری مهم‌ترین ضعف شبکه خبر را نداشتن آرمان در فعالیت‌های خود می‌داند و آن را شبکه‌ای خنثی می‌نامد.[۱۲]

اطلاعات نادرست و جنجالی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «دربارهٔ ما». وبگاه رسمی شبکه خبر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-دسامبر-۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  • «تنها تلویزیون خبری ایران ۱۰ ساله شد». خبرگزاری تابناک. ۲ آذر ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۳ آذر ۱۳۸۷.[پیوند مرده]
  1. «۹ آذر، پخش هفت شبکه صدا و سیما با کیفیت HD». سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. ۲۷ آبان ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲ آذر ۱۳۹۹.
  2. https://www.irna.ir/news/84676209/حذف-و-انتقال-تدریجی-بخش-های-خبری-سیما-به-نفع-شبکه-متمرکز-خبر
  3. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/12/17/2678727/ادامه-حذف-بخش-های-خبری-صداوسیما-با-تعطیلی-22-30
  4. <<حذف "خبر ۱۹" از شبکه یک و کوچ به شبکه خبر>>. خبرگزاری تسنیم. ۰۹-۰۳-۲۰۲۲ دریافت شده در ۰۹-۰۳-۲۰۲۲
  5. «شبکه خبر 24 ساعته شد». ایسنا. ۲۰۱۲-۰۹-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۰۱.
  6. https://jamejamonline.ir (۱۳۸۴/۰۷/۲۰ - ۱۲:۴۱). «اولین منتقد شبکه خودم هستم». fa. دریافت‌شده در 2024-01-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «شهرام وثوقی‌راد سرپرست شبکه خبر شد/ خداحافظی ناگهانی با بوالی | خبرگزاری صبا». خبرگزاری صبا | آخرین اخبار فرهنگ و هنر | سینما و تلویزیون. ۲۰۲۱-۱۰-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۳۱.
  8. «انتصاب‌هایی در معاونت سیاسی صداوسیما در روز پایانی سالی که گذشت». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۳-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۱۱.
  9. «Intelsat 902 (62 E)». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۸ اکتبر ۲۰۰۹.
  10. «جدول برنامه‌ها:: شبکه خبر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۸ اکتبر ۲۰۰۹.
  11. «شبکه خبر شبانه‌روزی می‌شود». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۰۹.
  12. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹.
  13. «ویدئو | اشتباه عجیب صدا و سیما | معرفی راجر واترز به عنوان تحلیلگر سیاسی در شبکه خبر». همشهری آنلاین. ۲۰۲۰-۱۲-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۰۹.

۸. <<حذف "خبر ۱۹" از شبکه یک و کوچ به شبکه خبر>>. خبرگزاری تسنیم. ۰۹-۰۳-۲۰۲۲ دریافت شده در ۰۹-۰۳-۲۰۲۲