شبکه ایران‌کالا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبکهٔ ایران‌کالا
کشورایران
گستره پخشآسیا
شعار تبلیغاتیحامی کالای ایرانی
ستادتهران
برنامه‌سازی
زبان(ها)فارسی
فرمت تصویر۱۶:۹ (۱۰۸۰پی، HDTV)
۱۶:۹ (۵۷۶آی، SDTV)
مالکیت
مالکسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۱ اسفند ۱۳۹۵ (۷ سال پیش)
بسته‌شده۵ مرداد ۱۴۰۱ (۱ سال پیش)
نام‌های پیشینشبکه بازار
پیوندها
وبگاه
دسترسی
زمینی
ایستگاه جمارانCH37 UHF Digital (SD)
ایستگاه جمارانCH40 UHF Digital (HD HEVC)
ماهواره‌ای
بدر ۵۱۱۸۸۱ افقی ۲۷۵۰۰ (SD)
بدر ۵۱۲۲۶۵ افقی ۳۰۰۰۰ (HD HEVC)
اینتل‌ست ۳۹۱۱۵۵۵ عمودی ۳۰۰۰۰ (SD)
رسانه جاری
پخش آنلاین شبکه ایرانکالا

شبکهٔ ایران‌کالا یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی کشور ایران بود که در مجموعهٔ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت میشد. این شبکه در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تحت عنوان شبکهٔ بازار آغاز به فعالیت کرد که در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۴ بسته شد و حدود یک سال بعد، یعنی در روز اول اسفند ماه ۱۳۹۵ با انتخاب عنوان جدیدی برای شبکه، پخش آنونس های خود را در فرستنده‌های سوم سراسر کشور، به عنوان شبکهٔ ۲۸ آغاز نمود. مدیریت این شبکه را اردشیر زابلی‌زاده از مدیران باتجربه صدا و سیما بر عهده داشت. شبکهٔ ایران کالا در ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۶ به‌طور رسمی افتتاح شد. پس از انحلال این شبکه صداوسیما شهرستان خدابنده این شبکه را به طوراینترنتی فعالیت میکند.پخش برنامه‌های شبکه با فرمت HD و کدک HEVC نیز از گیرنده‌های زمینی و ماهواره‌ای از ۹ آذر ۱۳۹۹ آغاز شد.[۱] این شبکه در ۵ مرداد ۱۴۰۱ به فعالیت خود پایان داد.[۲]

برنامه‌ها[ویرایش]

  • این شبکه، به دنبال انحلال شبکهٔ تلویزیونی بازار، با تغییر نام شبکه از بازار به ایران کالا و با حمایت مالی دولت از ۵ اسفند ۱۳۹۵ پخش آزمایشی برنامه‌های خود را با ۴ ساعت برنامه در روز با ۴ نوبت بازپخش از ساعت ۷ تا ۲۳ آغاز کرد.[۳] شبکه ایران کالا تنها شبکهٔ تلویزیونی اقتصاد کشور بودکه به‌طور مستمر موضوعات اقتصادی مورد نیاز مردم را رصد و پیگیری می‌کند. این شبکه به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش میکرد.[۴]
  • این شبکه زیر نظر معاونت مالی سازمان صداوسیما فعالیت میکرد.

پایان فعالیت[ویرایش]

این شبکه از ۵ مرداد سال ۱۴۰۱، به فعالیت خود پایان داد و برنامه‌های شاخص این شبکه از شبکه‌های دیگر پخش می‌شود.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

IRIN

  1. «۹ آذر، پخش هفت شبکه صدا و سیما با کیفیت HD». سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. ۲۷ آبان ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲ آذر ۱۳۹۹.
  2. . سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. ۲۷ آبان ۱۳۹۹ https://web.archive.org/web/20220120110504/https://www.iribnews.ir/fa/news/2918234/%DB%B9-%D8%A2%D8%B0%D8%B1-%D9%BE%D8%AE%D8%B4-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-hd. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲ آذر ۱۳۹۹. از پارامتر ناشناخته |عنوان موضوع= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  3. «آغاز پخش آزمایشی شبکه تلویزیونی «ایران کالا»». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۷-۰۲-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۹.
  4. «پخش آزمایشی شبکه ایران کالا آغاز شد/ حمایت از کارآفرینان». خبرگزاری مهر. ۲۰۱۷-۰۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۹.
  5. «صداوسیما در راه چابک سازی؛ شبکه «شما» و «ایران‌کالا» متوقف می‌شود». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]