شبکه اجتماعی (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبکه اجتماعی
پوستر فیلم شبکه اجتماعی
که روی آن نوشته شده‌است: «شما نمی‌توانید ۵۰۰ میلیون دوست داشته باشید بدون اینکه چند دشمن داشته باشید.»
کارگرداندیوید فینچر
تهیه‌کنندهدیوید فینچر
اسکات رودین
دانا برونتی
مایکل دلوکا
کوین اسپیسی
نویسندهآرون سورکین
بازیگرانجسی آیزنبرگ
اندرو گارفیلد
جاستین تیمبرلیک
برندا سونگ
آرمی همر
مکس مینگلا
رشیدا جونز
رونی مارا
موسیقیترنت رزنر
آتیکوس راس
فیلم‌بردارجف کرونن‌وث
تدوین‌گرکرک بکستر
آنگوس وال
توزیع‌کنندهکلمبیا پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۱ اکتبر ۲۰۱۰
مدت زمان
۱۲۰ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴۰ میلیون دلار
فروش گیشه۲۲۴٫۹ میلیون دلار
نشانی از فیلم شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی (به انگلیسی: The Social Network) فیلمی درام به کارگردانی دیوید فینچر محصول سال ۲۰۱۰ ایالات متحده آمریکا ست. این فیلم دربارهٔ ایجاد شبکه اجتماعی فیس بوک و زندگی مارک زاکربرگ سازنده این سایت، در اینترنت و بر اساس کتابی با نام میلیاردرهای تصادفی نوشته بن مزریک (Ben Mezrich)، ساخته شده است.[۱] این فیلم در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دورهٔ مراسم اسکار برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی، جایزهٔ اسکار برای بهترین تدوین فیلم و بهترین موسیقی شد.

داستان[ویرایش]

در سال ۲۰۰۳، مارک زاکربرگ، دانشجوی دانشگاه هاروارد، بعد از شکست در برقراری رابطه با یکی از دخترهای خوابگاه به نام اریکا، به اتاقش پناه می‌برد و وب‌سایتی به نام فیس‌مش درست می‌کند که در آن اعضای سایت می‌توانند به دختران دانشگاه از نظر جذابیت‌شان نمره دهند. سایت خیلی زود مورد توجه قرار می‌گیرد تا این‌که سرورهای سیستم پایگاه اینترنتی دانشگاه مختل می‌شود. زاکربرگ شش ماه از تحصیل محروم می‌شود و وقتی بازمی‌گردد، همه او را می‌شناسند. دوقلوهای وینکِلواس او را استخدام می‌کنند تا وب‌سایتی مخصوص دوست‌یابی برای آن‌ها درست کند و بعد از بروز اتفاقاتی، وب‌سایت فیس‌بوک خلق می‌شود که رفته‌رفته مورد توجه پانصد میلیون نفر در سراسر دنیا قرار می‌گیرد.

بازیگران[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  • آرون سورکین، فیلمنامه‌نویس شبکهٔ اجتماعی، اقتباسی تقریبی از روی کتاب میلیاردرهای تصادفی: تأسیس فیس‌بوک، داستانی از جنسیت، پول، نبوغ و خیانت که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد انجام داد که به گفتهٔ خودش با کتاب بن مزریچ زمین تا آسمان فرق دارد.
  • جسی آیزنبرگ اولین گزینهٔ دیوید فینچر برای نقش زاکربرگ بود (فینچر به‌طور کلی خیلی سریع بازیگران فیلم را گرد هم آورد).
  • جسی آیزنبرگ، که نقش خالق فیس بوک را بازی می‌کند، خود عضو فیس‌بوک نیست و هیچ‌چیز از آن سر درنمی‌آورد و فقط برای نزدیک‌شدن به نقش، مدتی با این شبکهٔ اجتماعی کار کرد.
  • شبکهٔ اجتماعی بحث‌های مختلفی در محافل سینمایی به راه انداخت که اکثر آنها دربارهٔ این بود که آیا فیلم تصویر درستی از واقعیت نشان می‌دهد یا نه. یکی از مهم‌ترین مقاله‌ها از سوی لارنس لسیگ (استاد دانشگاه هاروارد) بود که ارزش‌های سینمایی فیلم را تحسین کرد، ولی اظهار داشت بسیاری از نکات فیلم با واقعیت تفاوت بسیار دارد. مارک زاکربرگ از قبل گفته بود که ترجیح می‌داد هیچ فیلمی در رابطه با او تا زمانی که زنده است ساخته نشود[۳] و هیچ واکنش مستقیمی نسبت به فیلم نشان نداد؛ ولی ادواردو ساورین، که در ابداع فیس‌بوک نقش داشته، یادداشت مفصلی مبتنی بر این که فیلم را پسندیده منتشر کرد.[۴]

بازخوردها[ویرایش]

شبکهٔ اجتماعی خیلی زود توجه دوستداران سینما را به خود جلب کرد. فیلم فروش بالایی داشت و منتقدین فیلم را پسندیدند. حتی کسانی مثل راجر ایبرت، که معمولاً فیلم‌های فینچر را مهم نمی‌دانند، آن را بهترین فیلم او معرفی کرده‌اند. پیتر تراورس، منتقد مجلهٔ رولینگ استون، آن را بهترین فیلم سال و تاد مک کارتی آن را همشهری کین عصر ما معرفی کرد. فیلم در وب‌سایت راتن تومیتوز ۹۷ درصد کسب کرده و از موفق‌ترین فیلم‌ها در سال‌های اخیر به‌شمار می‌آید. فیلم در محافل جوایز سینمایی هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. دیوید فینچر، آرون سورکین و جسی آیزنبرگ هر یک جوایز محتلفِ کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و بازیگری نقش اول سال در محافل مختلف منتقدان لس آنجلس، نیویورک، واشینگتن و بوستون را کسب کردند.[۵]

جوایز[ویرایش]

گلدن گلوب[ویرایش]

  • بهترین فیلم (درام)
  • بهترین کارگردان (دیوید فینچر)
  • بهترین موسیقی متن
  • بهترین فیلم‌نامه (آرون سورکین)

اسکار[ویرایش]

  • بهترین موسیقی
  • بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی
  • بهترین تدوین

پانویس[ویرایش]

  1. شبکه اجتماعی فیلمی در خصوص شبکه فیس بوک بایگانی‌شده در ۱۹ مارس ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine،
  2. ویکی‌پدیای انگلیسی
  3. مجلهٔ دنیای پرونده: شمارهٔ ۱۹۷ آبان ماه ۸۹
  4. مجلهٔ همشهری ۲۴ آذرماه ۱۳۸۹
  5. وبسایت IMDB

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی