شاهکارهای شرلوک هولمز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاهکارهای شرلوک هولمز
جلد ویرایش نخست
نویسنده(ها)آدریان کانن دویل و جان دیکسن کار
برگرداننده(ها)رامین آذربهرام
کشورانگلستان
مکان ناشر فارسی: تهران
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیکارآگاهی داستان کوتاه
ناشرجان موری
ناشر فارسی: انتشارات مروارید
تاریخ نشر
۱۹۵۴
تاریخ نشر فارسی: ۱۳۹۰
گونه رسانهچاپی
شمار صفحات۳۱۳ (انگلیسی)

شاهکارهای شرلوک هولمز (به انگلیسی: The Exploits of Sherlock Holmes) مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه تقلیدی شرلوک هولمز است که توسط فرزند او آدریان کانن دویل و جان دیکسن کار نوشته شده و نخستین بار در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. این کتاب، به عنوان نمونه اولیه و نسبتاً دقیق، و نزدیکِ به ماجراها و شخصیت شرلوک هولمز – که نتیجه همکاری فرزند و مؤلف زندگینامه خالق شرلوک هولمز است- در میان آثار تقلیدی آن، بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

فهرست داستان‌ها[ویرایش]

داستان‌هایی که در این مجموعه قرار دارند از این جمله‌اند:

نویسندگی[ویرایش]

مشارکت در نویسندگی این مجموعه آنگونه که داگلاس جی. گرین در کتاب «جان دیکسن کار: مردی که معجزه را تعریف کرد» نقل می‌کند خالی از مشکل صورت نگرفته است. تردیدهایی در مورد این که کدام نویسنده کدام داستان را نوشته است وجود دارد.

در سال ۱۹۶۳ جان موری دو جلد کتاب از این مجموعه‌داستان یکی با نام «شاهکارهای شرلوک هولمز» نوشته‌شده توسط آدریان کانن دویل و دیگری با نام «شاهکارهای دیگری از شرلوک هولمز» نوشته‌شده توسط آدریان کانن دویل و جان دیکسن کار منتشر کرد. جلد اول، شش داستان آخر فهرست بالا را در بر دارد و جلد دوم، شش داستان نخست.

ترجمه‌ها[ویرایش]

شش داستان از این مجموعه شامل: ماجرای هفت ساعت، ماجرای جوینده طلا، ماجرای قماربازان مومی، ماجرای معجزه در های‌گیت، ماجرای بارونت سیه‌چرده و ماجرای اتاق مهر و موم‌شده در کتابی با عنوان «ماجراهای جدید شرلوک هولمز» با ترجمه رامین آذربهرام توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. ماجراهای جدید شرلوک هولمز بایگانی‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine، وب‌گاه رسمی انتشارات مروارید