شاهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شاهر (تفنگ))
شاهر
نوعتک تیرانداز نیمه‌خودکار سنگین
خاستگاهایران
تاریخچه تولید
طراحوزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
تاریخ طراحیسال ۱۳۹۱
سازندهجمهوری اسلامی ایران
تاریخ تولیدسال ۱۳۹۳
ویژگی‌ها
وزن۲۲ کیلوگرم
طول۱۸۵ سانتیمتر
خدمهسه نفر

شاهر نام یک تفنگ تک‌تیراندازی با کالیبر ۱۱۴×۱۴٫۵ میلی‌متری برای هدف‌گیری اهداف دور است که توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تولید شده که ۲۲ کیلوگرم وزن و ۱۸۵ سانتیمتر بلندی دارد. این سلاح دارای برد مؤثر ۳ کیلومتر و برد مفید ۴ کیلومتر می‌باشد که برای استفاده بهینه به ۳ نفر کاربر نیاز دارد. برای افزایش برد، خشاب آن در انتهای سلاح نصب می‌شود.این سلاح به کشور های متحد ایران از جمله یمن فلسطین. عراق. سوریه. ونزوئلا. به صورت گسترده صادر شده است.

این سلاح قابلیت تخریب سنگرهای بتنی، پناهگاه نفوذ به ادوات زرهی، مثل امرپ ها بالگردها و تجمعات نفری دشمن را دارد و برای اولین بار در سال ۹۱ در حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.[۱]نمونه دیگری از سلاح شاهر با نام باهر درحال تولید است.

ایران در سال ۲۰۰۶ تعداد ۱۰۰۰ دستگاه سلاح تک تیرانداز اشتایر اچ‌اس ٫۵۰ از کشور اتریش خریداری نمود. ایران نسخه هایی بومی با نام صیاد و باهر و شاهر از روی این اسلحه تولید می‌کند. همچنین این سلاح را در اختیار حزب الله و گروه‌های تحت حمایت خود قرار می‌دهد[۲]

منابع[ویرایش]

۲. [۱]

نگارخانه[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. «216- سلاح تک تیرانداز شاهر به تولید انبوه رسید». ایران پلتفرم - دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران. ۲۰۲۰-۰۷-۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۴.