شاپورکام

مختصات: ۴۰°۰۷′ شمالی ۶۴°۳۰′ شرقی / ۴۰٫۱۱۷°شمالی ۶۴٫۵۰۰°شرقی / 40.117; 64.500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شافیرکان)
شاپورکام
Shofirkon
شهر
شاپورکام در ازبکستان واقع شده
شاپورکام
شاپورکام
موقعیت شاپورکام در نقشه ازبکستان
مختصات: ۴۰°۰۷′ شمالی ۶۴°۳۰′ شرقی / ۴۰٫۱۱۷°شمالی ۶۴٫۵۰۰°شرقی / 40.117; 64.500
کشور ازبکستان
ولایتولایت بخارا
شهرستانشاپورکام
مساحت
 • کل۳۷۲۰ کیلومتر مربع (۱۴۴۰ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۰۴)
 • کل۱۷ ۰۰۰
 • تراکم۴۳/کیلومتر مربع (۱۱۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۵ (زمان ازبکستان)

شاپورکام (به ازبکی: Shofirkon، شافیرکان) یک شهر در ازبکستان است که در شهرستان شاپورکام واقع شده‌است.[۱] شاپورکام ۳٬۷۲۰ کیلومتر مربع مساحت و ۱۷٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

پیشینه[ویرایش]

شاپورکام روستایی است که بنیاد آن از سوی یکی از فرزندان شاهنشاهان ساسانی انجام شده‌است و معنای نام آن مکانی است «به‌کام شاپور» (به خواسته و میل شاپور).

نَرشَخی (۳۴۸–۲۸۶ ه‍.ق)، تاریخ‌نویس ایرانی قرن چهارم هجری در مورد این روستا و رودی به همین نام در این محل می‌نویسد: «رود شاپورکام و عامهٔ بخارا شافرکام خوانند و آورده‌اند که یکی از فرزندان کسری از آل ساسان از پدر خویش خشم گرفت و بدین ولایت آمد (و) نام (او) شاپور بود… چون ببخارا رسید بخارخدات او را نیکو داشت و این شاپور شکار دوست بود. یک روز بشکار رفت و بدان جانب افتاد و در آن تاریخ آنجا هیچ (دیهه) نبود و آبادانی نبود. مرغزاری بود و جایگاه شکار. او را خوش آمد. جایگاه از بخارخدات به مقاطعه بگرفت تا آن جایگاه آبادان کند. بخارخدات آن موضع را به او داد. این شاپور رود عظیم برکند و بنام خود کرد یعنی شاپورکام و بر آن رود روستاها نهاد و کاخ بنا کرد.»[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Shofirkon». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  2. ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی: تاریخ بخارا. ترجمه ابونصر احمد بن محمدنصر قباوی، تلخیص محمد بن زفر بن عمر. تصحیح و تحشیه: مدرس رضوی. انتشارات توس، چاپ دوم، تهران ۱۳۶۳. ص۴۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]