سیکلید گرین ترور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیکلید گرین ترور
males of white-edged and gold-edged morphs
رده‌بندی علمی edit
Missing taxonomy template (fix): Andinoacara
گونه: Template:Taxonomy/AndinoacaraA. rivulatus
نام دوبخشی
Template:Taxonomy/AndinoacaraAndinoacara rivulatus
(Günther, 1860)
مترادف
  • Aequidens rivulatus (Günther, 1860)
  • Acara aequinoctialis Regan, 1905
  • Acara azurifer Fowler, 1911
  • Chromis rivulata Günther, 1860

گرین ترور ( Andinoacara rivulatus ، syn. Aequidens rivulatus ) گونه ای ماهی آب شیرین رنگارنگ از خانواده سیچلایدها است. این ماهی از سمت اقیانوس آرام آمریکای جنوبی از رودخانه Tumbes در پرو تا رودخانه Esmeraldas در اکوادور زندگی میکند. [۱] یک ماهی چندریختی است و می تواند دارای باله هایی با لبه های سفید یا طلایی-نارنجی تا دم و باله های پشتی باشد. از لحاظ تاریخی با دو گونه دیگر اشتباه گرفته شده است که همیشه دارای لبه های سفید باریک و مشخص بر روی باله ها هستند، یکی گونه A. stalsbergi با پراکندگی جنوبی تر (که اغلب به عنوان گرین ترور "واقعی" در نظر گرفته می شود) و دیگری A. blombergi که در محدوده شمالی تری زندگی میکند. [۲] [۳]

گونه ها[ویرایش]

نرهای گرین ترور بزرگتر و بشتر از ماده ها رشد می کنند و ممکن است طول آنها گاهاً به ۳۰ سانتیمتر (۱۲ اینچ) برسد . [۴] ماده ها در حدود ۱۲ سانتیمتری (۴٫۷ اینچ) بالغ می شوند .

همانطور که از نام آن پیداست، نمونه‌های مرحله جوانی و بزرگسالی می‌توانند بسیار تهاجمی باشند. بچه های این ماهی اغلب در فروشگاه های آکواریوم فروخته می شوند. این گونه را نباید با آکارای آبی ( A. pulcher ) که از نظر ظاهری مشابه هستند، اشتباه گرفت. آکارای آبی به اندازه گرین ترور تهاجمی نیست و بزرگ نمی شود. [۵]


گرین ترور در طبیعت، در آب و هوای گرمسیری زندگی می کند و آبی با pH 6.5-8.0، سختی آب 25.0 dGH و محدوده دمایی ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتیگراد را ترجیح میدهد.

در آکواریوم[ویرایش]

گرین ترور یک ماهی محبوب در تجارت آکواریوم است و به دلیل سرسختی و جذابیت زیبایی شناختی آن مشهور است. [۶] ماهی ممکن است تا 30 سانتیمتر رشد کند، هر چند 15 تا 20 سانتیمتر معمول تر است، ماهی ها بر اساس اندازه زیستگاه خود رشد نمی کنند. [۷]

گرین ترور یک ماهی ذاتا تهاجمی است. به عنوان یک قاعده، یک سیچلاید شکارگر قادر است هر حیوانی را که ابعاد آن کمتر از فک کاملاً منبسط شده اش باشد شکار کند. این گونه با اندازه مناسب اغلب می تواند با جک دمپسی، میداس ، سیچلاید دهان آتشین، فلاورهورن، سیچلاید گرگ و سایر سیچلایدهای تهاجمی مشابه در یک آکواریوم نگهداری شود.

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام fishbase وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Musilova, Rican, and Novak (2009). Phylogeny of the Neotropical cichlid fish tribe Cichlasomatini (Teleostei: Cichlidae) based on morphological and molecular data, with the description of a new genus. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 47(3): 209—304.
  3. Wijkmark, Kullander, and Barriga (2012). Andinoacara blombergi, a new species from the río Esmeraldas basin in Ecuador and a review of A. rivulatus (Teleostei: Cichlidae). Ichthyological Exploration of Freshwaters 23(2): 117—137.
  4. SeriouslyFish: Andinoacara rivulatus. Retrieved 7 May 2017.
  5. Animal-World. "Green Terror". Animal World (به انگلیسی). Retrieved 2019-02-01.
  6. "Archived copy". Archived from the original on 2010-05-01. Retrieved 2010-02-28.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  7. "Green terror : care, size, lifespan, tankmates, breeding" (به انگلیسی). Retrieved 2019-02-01.