سیکلید پروانه‌ای آفریقایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیکلید پروانه‌ای آفریقایی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرتوبالگان
راسته: سیکلیدسانان
تیره: سیکلیدماهیان
تبار: Hemichromini
سرده: Anomalochromis
Greenwood, 1985
گونه: A. thomasi
نام دوبخشی
Anomalochromis thomasi
(Boulenger, 1915)
مترادف
  • Paratilapia thomasi Boulenger, 1915
  • Haplochromis thomasi (Boulenger, 1915)
  • Hemichromis thomasi (Boulenger, 1915)
  • Pelmatochromis thomasi (Boulenger, 1915)

سیکلید پروانه‌ای آفریقایی (نام علمی: Anomalochromis) نام یک ماهی از سرده‌ای از ماهیان و از خانواده سیکلیدها است که تنها دارای یک تک‌گونه با نام علمی Anomalochromis thomasi یا همان سیکلید پروانه‌ای آفریقایی است.[۲]

این ماهی یک سیکلید کوچک به طول حدود ۶–۸ سانتیمتر (۲٫۴–۳٫۱ اینچ) است. زیستگاه طبیعی این سیکلید عمدتاً رودها و نهرهای کوچک در کشورهای سیرالئون، لیبریا و گینه است. این ماهی معمولاً در آبهایی با مقدار کمی اسیدی و غنی از اکسیژن با دیگر سرده‌های سیکلیدهای غرب آفریقا مانند گوهرماهی و کریب رنگین کمانی یافت می‌شوند.

این گونه در نهرهای جنگلی قهوه‌ای رنگ، که سایه گیاهان انبوه آویزان روی آب افتاده است، آبی که به شدت با تانن‌های مواد آلی در حال پوسیدگی آغشته و آمیخته‌شده و مانند چای به رنگ قهوه‌ای می‌شود، یافت می‌شود.[۲] در این جریان‌ها دمای آب می‌تواند در فصل خشک به ۳۰ درجه سلسیوس (۸۶ درجه فارنهایت) برسد. این ماهی می‌تواند زمانی که در استرس است یا در صورت بروز اختلال در شرایط فیزیکی آب خود را در گل‌ولایی گاهی به عمق ۳۰ سانتیمتر دفن کند. آنها جفت‌هایی را تشکیل می‌دهند که در زیرلایه‌های زیرین تخم‌ریزی می‌کنند.[۳] این جفت‌ها دارای قلمرو هستند، ماده محل تخم‌گذاری را روی یک برگ یا سنگ مسطح انتخاب می‌کند که خود به همراه جنس نر آن را تمیز می‌کنند و پس از تخم‌گذاری عمدتاً توسط جنس ماده مراقبت می‌شود، اگرچه نر هم گاهی به او در این کار کمک می‌کند. پس از بیرون آمدن از تخم، بچه‌ها به یکی از چند گودال ایجادشده در بستر توسط والدین انتقال داده می‌شوند. بچه‌ها پس در ۷۲ ساعت بعد از تولد، تا زمانی که موفق به شنای آزاد شوند، به تعدادی از این گودال‌ها منتقل می‌شوند.[۲]

نام خاص این گونه به افتخار تکنسین انگلیسی آبزیان W. Thomas (متولد ۱۹۶۵)، نامگذاری شده‌است.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Diallo, I.; Lalèyè, P. (2020). "Anomalochromis thomasi". IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2020: e.T181745A134773204. doi:10.2305/IUCN.UK.2020-3.RLTS.T181745A134773204.en. Retrieved 20 November 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Anomalochromis thomasi (BOULENGER, 1915) African Butterfly Cichlid". Serioulsy Fish. Retrieved 25 January 2019. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «SF» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. Froese, Rainer, and Daniel Pauly, eds. (2018). "Anomalochromis thomasi" in FishBase. April 2018 version.
  4. Christopher Scharpf; Kenneth J. Lazara (22 July 2018). "Order CICHLIFORMES: Family CICHLIDAE: Subfamily PSEUDOCRENILABRINAE (a-g)". The ETYFish Project Fish Name Etymology Database. Christopher Scharpf and Kenneth J. Lazara. Retrieved 25 January 2019.