سینما ساحل اهواز

مختصات: ۳۱°۱۹′۲۶″ شمالی ۴۸°۴۰′۴۸″ شرقی / ۳۱٫۳۲۳۸۹°شمالی ۴۸٫۶۸۰۰۰°شرقی / 31.32389; 48.68000
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سینما ساحل
نام‌های سابقسینما میهن
سینما صحرا
کاربرینمایش فیلم، تئاتر، همایش
افتتاح۱۳۱۸
بازسازی۱۳۴۰
۱۳۷۶
موقعیتایران، اهواز، خیابان آزادگان، نبش کافی
مختصات۳۱°۱۹′۲۶″ شمالی ۴۸°۴۰′۴۸″ شرقی / ۳۱٫۳۲۳۸۹°شمالی ۴۸٫۶۸۰۰۰°شرقی / 31.32389; 48.68000
مالکحوزه هنری
مدیرنیما باغبانی
سامانهٔ پخشآنالوگ
سالن‌هادو سالن
گنجایش سالن (ها)۲۵۸ نفر و ۶ نفر

سینما ساحل قدیمی‌ترین سینمای احداث‌شده در شهرستان اهواز است. این سینما در سال ۱۳۱۸ تأسیس شده و امروزه پس چندین بار تغییر مالکیت، بازسازی و تغییر نام همچنان فعال است. سینما میهن و سینما صحرا نام‌های پیشین این سینما هستند. این سینما دارای یک سالن دوطبقه با ظرفیت ۲۳۶ نفر و یک سالن vip می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

سینما میهن در سال ۱۳۱۸ توسط فردی با نام حسامیان تأسیس شد. این سینما دارای دو سالن تابستانی و زمستانی با ظرفیت مجموعاً ۷۳۵ نفر بود. میهن اولین سینمای شهرستان اهواز به حساب می‌آید[۱] و پیش از آن تنها یک مکان غیر استاندارد به نام شیرین در شهر فعال بوده‌است. سینما میهن در سال ۱۳۴۰ تخریب و مجدداً بازسازی شد و در سال ۱۳۴۱ با نام جدید سینما ساحل و با نمایش فیلم شکوه علفزار بازگشایی گردید. پس از انقلاب اسلامی، مالکیت این سینما به بنیاد مستضعفان سپرده‌شد و بنیاد نام سینما را به سینما صحرا تغییر داد.[۲] سینما صحرا در سال ۱۳۷۶ برای دومین بار تخریب شد و با زیربنای ۱۳۰۰ متر مربع و صرف هزینه و ۹ میلیارد ریال از نو ساخته شد. در سال ۱۳۸۳ پس از گذشت ۷ سال، سینما با یک سالن دوطبقه با ظرفیت ۳۷۰ نفر و با اکران فیلم برگ برنده مورد بازگشایی قرار گرفت و نامش به سینما ساحل برگردانده‌شد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «فیلم: سرنوشت متفاوت دو سینما با یک نام در ایران و وآمریکا». تابناک. دریافت‌شده در ۶ مهر ۱۳۹۲.
  2. «از سینمایی که قصابخانه شد تا سینمایی که گلوله باران شد». شوشان. دریافت‌شده در ۶ مهر ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  3. «سینما״ساحل״ اهواز افتتاح شد». شبکه خبری ایران به نقل از ایلنا. دریافت‌شده در ۶ مهر ۱۳۹۲.