سیما شی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیما شی
司馬師
یک تصویر از سیما شی
نایب‌السلطنه سائو وی
تصدی۷ سپتامبر ۲۵۱ الی مارس ۲۵۵
پیشینسیما یی
جانشینسیما ژائو
زاده۲۰۸ میلادی
درگذشتهمارس ۲۵۵ (۴۷ سال)
شوچانگ، استان هنان
همسر(ان)
فرزند(ان)
جزئیات
پنج دختر
نام کامل
نام خانوادگی: سیما (司馬)
نام کوچک: شی (師)
نام محترم: زییوان (子元)
نام پسامرگ
امپراتور جینگ (景帝)
نام معبد
شیزونگ (世宗)
خاندانخاندان سیما
پدرسیما یی
مادرژانگ چونهوا

سیما شی (دربارهٔ این پرونده تلفظ ) (۲۰۸ - ۲۳ مارس ۲۵۵)،[۱][۲][۳] نام محترم زیوان، ژنرال نظامی و نایب السلطنه سائو وی در دوره سه امپراتوری چین بود. در سال ۲۴۹، او به پدرش سیما یی کمک کرد تا نایب السلطنه امپراتور سائو فنگ، سائو شوانگ را سرنگون کند، و به خانواده سیما اجازه داد تا قدرت اصلی را در ایالت داشته باشند، و او پس از مرگ پدرش در سال ۲۵۱، قدرت پدرش را به ارث برد. صحنه سیاسی و هنگامی که امپراتور، سائو فنگ، اقدامی علیه او در سال ۲۵۴ در نظر گرفت، او را برکنار کرد و پسر عمویش سائو مائو را جایگزین کرد. این چنگال محکم سرانجام به او این امکان را داد که در زمان مرگش در سال ۲۵۵ پس از سرکوب یک شورش، قدرت خود را به برادر کوچکترش، سیما ژائو، منتقل کند، که پسرش سیما یان سرانجام تاج و تخت را غصب کرد و سلسله جین را تأسیس کرد.

پس از اینکه سیما یان امپراتور شد، او با شناخت نقش سیما شی در موقعیت امپراتوری خود، پس از مرگ، عمویش را به عنوان امپراتور جینگ (景皇帝) با نام معبد شیزونگ (世宗) تجلیل کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام birthyear وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام death month and year وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

  3. On the day xinhai (March 23), Sima Shi died at Xuchang. Chronicles of the Three Kingdoms, Achilles Fang.

  • Sima Shi، ویکی‌پدیای انگلیسی.