سیل‌های ۲۰۱۱–۲۰۱۰ کوئینزلند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیل‌های ۲۰۱۱–۲۰۱۰ کوئینزلند
A woman trapped on the roof of her car awaits rescue during the Toowoomba flash flood
تاریخDecember 2010 – ژانویه ۲۰۱۱
مکانMuch of central and southern کوئینزلند including بریزبن، راکهمپتون (استرالیا)، Emerald، بوندابرگ، Dalby، توومبا، Roma, and Ipswich
کشته‌ها28 dead and 9 missing (presumed dead)
آسیب مالیدلار استرالیا۲٫۳۸ ($2,389,225,876) billion
مناطق شهری در زیر آب

سیل‌های کوئینزلند در استرالیا مجموعه‌ای از سیلاب‌های شدید در این کشور بودند که از دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی شروع شدند و بخش بزرگی از این کشور را برای مدتی به زیر آب بردند و باعث تخلیه مناطق گسترده‌ای از استرالیا شد. بیشترین خسارت مربوط به این سیلاب‌ها متوجه ایالت کوئینزلند و مرکز آن، شهر بریزبین، بود. این رویداد حداقل ۷۰ شهر و ۲۰۰٬۰۰۰ انسان را تحت تأثیر قرار داد. گستردگی مناطق زیر آب به اندازه مجموع مساحت دو کشور فرانسه و آلمان روی هم بود.[۱]

با گسترش خرابی‌های سیلاب، خسارت وارده به اقتصاد و طبیعت استرالیا باعث از میان رفتن ۳۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی این کشور شد. از جمله مناطق صنعتی آسیب دیده توسط این رویداد می‌توان به کشتزارهای پنبه و گل آفتابگردان در کویینزلند اشاره کرد.[۲] این مجموعه از سیل‌ها تا روز ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ باعث کشته شدن حداقل ۳۱ تن و ناپدید شدن ۴۰ تن شدند و در پی آن‌ها نیز سیلاب‌های سال ۲۰۱۱ ایالت ویکتوریا باعث به زیر آب رفتن بخش‌های گسترده دیگری از استرالیا شد.

توفان یاسی[ویرایش]

در فوریه سال ۲۰۱۱ منطقه کوئینزلند شاهد شدیدترین توفان تاریخ خود بود که به نام توفان یاسی شناخته شد. شدت این توفان به حدی بود که فرماندار ایالت کوئینزلند این سامانه هوایی را «فاجعه بارترین توفانی» که این ایالت تاکنون به خود دیده توصیف کرد.[۳] باد و سیل‌های پدید آمده توسط این توفان باعث خسارت‌های بی‌سابقه در منطقه شد.

منابع[ویرایش]

  1. «سیلاب‌های استرالیا باعث تخلیه بریزبین شدند». پایگاه خبری رویترز. دریافت‌شده در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۰.
  2. «سیل باعث بی خانمانی گسترده در کویینزلند استرالیا شد». پایگاه خبری بی‌بی‌سی. دریافت‌شده در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۰.
  3. «اتحادیه توفان 'فاجعه بار' در ایالت کوئینزلند استرالیا؛ نگرانی از ویرانی در ابعاد بی‌سابقه». پایگاه خبری بی‌بی‌سی پارسی. دریافت‌شده در ۲ فوریه ۲۰۱۱.