سامانه ماهواره‌ای کواسی-زنیث

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Quasi-Zenith Satellite System

کشور مبدأژاپن
اپراتور(ها)آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن
نوعغیرنظامی
وضعیتفعال
پوششمنطقه‌ای
دقتPNT <10 m (public)
SLAS <1 m (public)
CLAS <10 cm (public)
اطلاعات ماهواره‌ها
شمار ماهواره‌ها۷
ماهواره‌های در مدار۴
نخستین پرتاب۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰
آخرین پرتاب۲۶ اکتبر ۲۰۲۱
شمار پرتاب‌ها۵
مشخصات مداری
رژیم(های) مداری3x مدار زمین‌همگام
دیگر جزئیات
هزینه۱۷۰ میلیارد ین ژاپن
مدار ماهوارهٔ کواسی-زنیث

سیستم ماهواره‌ای کواسی-زنیث (QZSS) طرحی ار چهار ماهواره با سیستم انتقال زمان منطقه‌ای و تقویت کننده سیستم ماهواره‌ای موقعیت‌یاب جهانی (GPS) است که توسط ژاپن توسعه داده می‌شود و منطقه ژاپن و اقیانوسیه را پوشش می‌دهد.[۱] هدف از ایجاد این سیستم، تعیین موقعیت دقیق و پایدار در منطقه آسیا-اقیانوسیه با کمک سیستم GPS عنوان شده.

اولین ماهواره 'میچیبیکی' در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰ پرتاب شد. انتظار می‌رفت که بهره‌برداری کامل آن در سال ۲۰۱۳ صورت گیرد، با این حال در سال ۲۰۱۸ تعداد این ماهواره‌ها به ۴ عدد رسید و بهره‌برداری کامل آن آغاز شد.[۲] در سال ۲۰۲۱ این سامانه توسط نیروی دفاعی ژاپن به کار گرفته شد.[۱] یک برنامه‌ریزی برای یک سامانه ۷ ماهواره‌ای تعیین موقعیت مستقل از GPS برای سال ۲۰۲۳ انجام شده اما زمان پرتاب ۳ ماهواره دیگر هنوز مشخص نشده‌است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Kriening، Torsten (۲۰۱۹-۰۱-۲۳). «Japan Prepares for GPS Failure with Quasi-Zenith Satellites». SpaceWatch.Global (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۷.
  2. "[Notices] Start of QZS-4 Trial Service". Quasi-Zenith Satellite System(QZSS) (به انگلیسی). Retrieved 2022-01-27.
  3. «Japan mulls seven-satellite QZSS system as a GPS backup». SpaceNews (به انگلیسی). ۲۰۱۷-۰۵-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۷.