سید محمدحسین طباطبایی (علم‌الهدی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدحسین طباطبایی
طباطبایی در محفل انس با قرآن در حسینیه امام خمینی، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
نام هنگام تولدسید محمدحسین طباطبایی
زادهٔ۲۹ بهمن ۱۳۶۹ ‏(۳۳ سال)
قم، ایران
ملیتایرانی
شناخته‌شده برایحافظ کل قرآن در سن ۵ سالگی ۱۳۷۴
عنواننابغه قرآنی

سید محمدحسین طباطبایی (زاده ۲۷ بهمن ۱۳۶۹ در قم) روحانی و حافظ قرآن ایرانی است. عمده سرشناسی وی به حضورش در برنامه‌های متعدد تلویزیونی در دهه ۱۳۷۰ به تنهایی یا به همراه پدرش برمی‌گشت. او که در ۵ سالگی حافظ کل قرآن شده بود در این برنامه‌ها به قرائت آیات، خوانش آیات مشابه و شان نزول آن‌ها می‌پرداخت. علم‌الهدی لقبی بود که در همان دوران طفولیت پدرش برای وی در نظر گرفت اما بعدها کمتر بدین نام خوانده شده‌است. رسانه‌های ایرانی و برخی از رسانه‌های کشورهای مسلمان از وی به عنوان نابغه قرآنی یاد می‌کنند. او در سن ۹ سالگی به کسب درجه دکتری افتخاری نائل آمد.[۱][۲][۳][۴]

زندگی‌نامه[ویرایش]

سیدمحمدحسین طباطبایی فرزند در سال ۱۳۶۹ در شهرستان قم به دنیا آمد و در سن دو و نیم سالگی، حفظ کردن قرآن را شروع کرد. او توانست در سن ۵ سالگی کل قرآن را حفظ نماید. وی علاوه بر حفظ کل قرآن در آن مقطع سنی توانسته بود احادیث اصول کافی و همچنین کتاب گلستان سعدی و اشعار محتشم کاشانی را به حافظه بسپارد. وی در همان سنین موفق به کسب درجه دکترای افتخاری از دانشگاه حجاز انگلستان شد و چند برنامه تلویزیونی نیز با اجرای او پخش شد. پدر او سید محمدمهدی طباطبایی نیز از قاریان مشهور قرآن در کشور است.[۵][۶][۷][۸][۹]

مدارک افتخاری[۲][۱۰][ویرایش]

مدارکی که محمد حسین طباطبایی طی سال‌های طفولیت تا نوجوانی از دانشگاه‌های کشورهای مختلف گرفته عبارت است از:

منابع[ویرایش]

  1. «ماجرای حضور یک نابغه قرآنی در BBC +عکس». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۵-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «گفتگو با دکتر سید محمد حسین طباطبایی حافظ کل قرآن کریم». hawzah.net. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  3. «سید محمدحسین طباطبایی: یادگیری قرآن باید اولویت درسی دانش آموزان باشد». PANA.IR. ۲۰۱۹-۰۵-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  4. «قرآن حافظ ما شد». همشهری آنلاین. ۲۰۱۴-۱۰-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  5. «محمد حسین طباطبایی، الگوی حفظ قرآن شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۶-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  6. «همه شایعه‌ها دربارهٔ یک نابغه قرآنی؛ از حبس و تبعید تا حضور در BBC + فیلم- اخبار فرهنگی تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  7. Behnegarsoft.com (۲۰۲۰-۰۷-۱۱). «محمد حسین طباطبایی حافظ قرآن کجاست؟». جهان نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  8. «حجت الاسلام سید محمد حسین طباطبایی: به وسیله اعمال خود دعوت کننده مردم به سوی قرآن باشیم - ایسنا». www.isna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  9. «۲۳ تصویر قدیمی و جدید از اعجوبه قرن خردسالترین حافظ قرآن سید محمد حسین طباطبائی». ریحانه‌های بهشتی. ۲۰۱۴-۰۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱.
  10. Cook، By Jonathan (۱۹۹۹-۰۴-۲۶). «Miracle child» (به انگلیسی). The Guardian. شاپا 0261-3077. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۲.
  11. «یک دانشگاه انگلیس به حافظ ایرانی کل قرآن کریم دکترای افتخاری اعطا می‌کند». ایرنا. ۲۹ بهمن ۱۳۷۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۰۴.