سید مجتبی حسینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید مجتبی حسینی
نماینده ولی فقیه در عراق
دوره مسئولیت
۲۴ تیر ۱۳۹۴ – تاکنون
رهبرسیدعلی خامنه‌ای
پس ازمحمدمهدی آصفی
نماینده ولی فقیه در سوریه
دوره مسئولیت
۱۳۸۲ – ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
رهبرسیدعلی خامنه‌ای
پس ازسید یوسف طباطبایی‌نژاد
پیش ازسید یوسف طباطبایی اشکذری
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۳
مشهد
ملیتایران
پیشهنماینده ولی فقیه در عراق

سید مجتبی حسینی (متولد ۱۳۳۳ در مشهد) عضو مجلس خبرگان رهبری (دورهٔ سوم و پنجم[۱]) و نماینده سابق ولی فقیه در سوریه و کنونی در عراق است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

سیّدمجتبی حسینی در خانواده‌ای سیستانی در شهر مشهد و در خانواده‌ای روحانی متولد شد. پدرش سیّدجلیل حسینی از علمای به نام مشهد بود که در زمان رژیم شاه پس از نپذیرفتن دعوت دولت وقت در دیدار با شاه، اقامه نماز در مسجد گوهرشاد برای وی ممنوع و پس از آن در حسینیّه تهرانیهای مقیم مشهد به اقامه جماعت پرداخت. سید جلیل حسینی پدر سید مجتبی از سادات سیستانی است که در نوجوانی از روستای دادی از توابع شهرستان هامون برای تحصیل علوم حوزوی به مشهد مهاجرت کرده و در محضر میرزا مهدی اصفهانی به درجه اجتهاد نایل شد. مادرش نیز از سادات و فرزند آقا نجفی و نوه پسری میرزا مهدی شهیدی بود. از بستگان نزدیک پدری وی از جمله پسر عموها و پسر عمه‌های او در زاهدان و منطقه سیستان هم‌اکنون نیز زندگی می‌کنند و از سادات صاحب نفوذ به حساب می‌آیند که از جمله می‌توان به حاج آقا سیدمعین عمو، فرزندان سید محمد طباطبائی معروف به ده مدصفری و به ویژه سید عبدالله حسینی امام جماعت قبلی مسجد امام جعفر صادق (ع) زاهدان اشاره کرد گفته می‌شود صدها مجلد کتاب و منابع مهم مذهبی که از دوران مختلف گذشته در روستای دادی از توابع سیستان در حال نابودی بود[نیازمند منبع] توسط حاج آقا سید جلیل بازسازی و با هزینه شخصی در دههٔ ۲۰ و ۳۰ به مشهد مقدس منتقل و به کتابخانه رضوی برای حفظ و نگهداری و استفاده هدیه گردیده است.

اساتید[ویرایش]

سید مجتبی حسینی نزد عباس واعظ طبسی، اشکذری، ابوالقاسم خزعلی، مرتضی مطهری، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا جواد تبریزی، حسین وحید خراسانی درس خوانده است.[۲]

سوابق[ویرایش]

وی در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۷۶ همزمان با تدریس در حوزه و دانشگاه، به مدّت هفت سال، نمایندهٔ رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان بوده‌است.[۳] او سپس به عنوان نماینده رهبری در سوریه مشغول به خدمت شد که این دوران، همزمان با بحرانهای اخیر سوریه و لبنان بود. وی پس از فوت محمدمهدی آصفی به عنوان نماینده رهبری در کشور عراق منصوب شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. باشگاه خبرنگاران، بازبینی در ۶ دی ۱۳۹۵.
  2. «زندگینامه آیت‌الله حسینی». سیستان. ۱۸ بهمن ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۷ فوریه ۲۰۱۶.
  3. «زندگینامه آیت‌الله حسینی». بزرگان سیستان. ۱۸ بهمن ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۷ فوریه ۲۰۱۶.
  4. «نماینده جدید رهبر معظم انقلاب در عراق معرفی شد». خبرگزاری حوزه. ۱۸ بهمن ۱۳۹۴.