سید امیرمحمود انوار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید امیرمحمود انوار
زادهٔ۱۳۲۴
تهران
درگذشت۱۳ آذر ۱۳۹۱ (۶۷ سال)
آرامگاهقطعهٔ نام آوران بهشت زهرا
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
پیشهاستاد دانشگاه تهران، استاد مدعو تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی کرج شاعر و پژوهشگرادبی و اسلامی
منصبسردبیر مجلهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

سید امیرمحمود انوار (۱۳۲۴ در تهران - ۱۳ آذر ۱۳۹۱) پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه در زمینهٔ ادب و عرفان بود.

تحصیلات[ویرایش]

از کودکی نزد پدرش، تحصیل علم را آغاز کرد و ادبیات عربی، ادبیات فارسی و کتب علوم صرف، نحو و بلاغت به ویژه کتاب‌های سیوطی، مغنی و مطول و منطق و اصول فقه و حکمت را آموخت. در سن پانزده سالگی در محضر عبدالحمید بدیع الزمانی در مؤسسه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران حضور یافت و نزد وی متون گوناگون لغوی، نظم و نثر و صرف و نحو عربی را فراگرفت. در مدت تحصیل دانشجوی ممتاز وی بود تا اینکه در بیست و پنج سالگی از رساله دکترای خود با راهنمایی بدیع الزمانی و با نمره بسیار عالی دفاع کرد. از بیست و یک سالگی درس حکمت و عرفان را نزد الهی قمشه‌ای آموخت و حدود ده سال متون فلسفه چون منظومه حاج ملاهادی سبزواری و متون عرفانی چون شرح نابلسی و بورینی بر دیوان ابن فارض مصری و تفاسیر عرفانی چون تفسیر محیی الدین و غیره را به همراه علوم دیگر چون عروض وبیان فرا گرفت. چند سالی هم نزد علمای دیگر حوزه چون آیت الله فقیهی و علامه گیلانی، سیوطی و مطول را آموخت.

تدریس[ویرایش]

وی به مطالعه و تدریس متون عرفانی و تفسیری چون «مصباح الهدایه» عزالدین محمود کاشانی و «کشف الاسرار» میبدی، «عرائس البیان» روزبهان بقلی فسوی و کتب خواجه عبدالله انصاری و «اساس الاقتباس خواجه طوسی» و حکمت مشاء آثار بوعلی و تحصیل بهمنیار و… پرداختند. از سال ۱۳۴۶ به تدریس متون عرفانی فارسی، عربی، نظم ونثر، متون بلاغی، صرف و نحو و لغت مشغول شد.

تألیفات[ویرایش]

از مهمترین تألیفات او کتاب‌‌های «ایوان مداین از دیدگاه بحتری و خاقانی، شرح قصیده سینیه بحتری» و «سعدی و متنبی و داوری میان دو شاعر پارسی و تازی» است.

او ذوق شعری هم داشت و افزون بر دیوان خود چهار اثر منظوم را هم تصحیح کرد که عبارتند از: «تصحیح و نقد و بررسی و تعریب دیوان ابوالفتح بستی شاعر ذوالسانین ایران و دوره غزنوی و شرح منظوم و منثور آن»، «منتخب اشعار حکیم ابوالمعارف زاهد و مقدمه‌ای تحلیلی بر آن»، «مقدمه‌ای تحلیلی بر کاروان عشق اثر طغرا یغمایی» و «مقدمه‌ای تحلیلی و عرفانی برگزیده دیوان محیی الدین الهی قمشه‌ای

درگذشت[ویرایش]

وی در یکشنبه‌شب ۱۳ آذر ۱۳۹۱، پس از تحمل چند ماه بیماری، درگذشت.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]