سید قیام‌الدین غازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سیدقیام‌الدین غازی)
سید قیام‌الدین غازی
سید قیام‌الدین غازی
Саййид Қиёмиддини Ғозӣ
زادهٔ۱۹۵۲ میلادی
حصار
درگذشت۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
وحدت
ملیتتاجیکستان
نژادتاجیک
تحصیلاتلیسانس حقوق و سیاست
دکترای ادبیات فارسی و تاجیک
محل تحصیلدانشگاه کابل
دانشگاه علامه محمد اقبال لاهوری
حزب سیاسیحزب نهضت اسلامی تاجیکستان
وبگاه

سید قیام‌الدین غازی (به تاجیکی: Саййид Қиёмиддини Ғозӣ) روحانی برجستهٔ اهل تاجیکستان، مؤسس و عضو حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

سید قیام‌الدین غازی در سال ۱۹۵۲ میلادی در روستای قلم‌توغی در ناحیهٔ حصار کشور تاجیکستان به‌دنیا آمد. پدرش سید امام‌الدین غازی، یکی از روحانیان شناخته‌شدهٔ تاجیکستان بود. او از سال ۱۹۸۸ تا سال ۱۹۹۲ میلادی خطیب مسجد مرکزی ناحیهٔ خراسان و همزمان مدرس مدرسهٔ امام ترمذی بود. در سال ۱۹۷۲ میلادی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را به همراه عبدالله نوری بنیان‌گذاری کردند و از سال ۱۹۹۴ تا سال ۱۹۹۹ در کمیتهٔ آشتی ملی فعالیت کرد. گفته می‌شود که در سال‌های ۱۹۹۲–۱۹۹۰ میلادی، در آغاز مبارزه‌های ملی و استقلال‌خواهی، او معروف‌تر از عبدالله نوری بود.

تحصیلات[ویرایش]

غازی در سال ۱۹۹۶ میلادی از دانشگاه کابل لیسانس سیاست و حقوق را دریافت نمود و عضو مجمع علمای اسلامی افغانستان نیز بود و در همین سال وارد دانشگاه علامه محمد اقبال لاهوری در اسلام‌آباد پاکستان شد. او در سال ۲۰۰۰ میلادی در رشتهٔ ادبیات فارسی و تاجیک موفق به دریافت دکترا شد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی و پس از درگذشت عبدالله نوری، وی از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد و به تبلیغ و نشر معارف اسلامی و تربیت شاگردان و تألیف مشغول شد.

کشته‌شدن[ویرایش]

سید قیام‌الدین غازی شب یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ بر اثر شورش و آشوب، به دست عوامل داعش در زندانی در ناحیهٔ وحدت تاجیکستان کشته شد. این شورش از سوی بهروز گل‌مرادوف پسر گل‌مراد حلیموف یکی از اعضای داعش در سوریه به همراه تعدادی از اعضای داعش برنامه‌ریزی و اجرا شد.[۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]