سیاره میمون‌ها (فیلم ۱۹۶۸)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیاره میمون‌ها
کارگردانفرانکلین جی. شافنر
تهیه‌کنندهآرتور پی. جیکوبس
نویسنده
بر پایهسیاره میمون‌ها
اثر پیر بول
بازیگرانچارلتون هستون
رودی مکداوال
موریس اوانس
کیم هانتر
جیمز ویتمور
جیمز دالی
باک کارتالیان
لیندا هریسون
موسیقیجری گلدسمیت
فیلم‌بردارلئون شامروی
تدوین‌گرهیو اس. فاولر
توزیع‌کنندهفاکس قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار
  • ۸ فوریه ۱۹۶۸ (۱۹۶۸-0۲-۰۸)
مدت زمان
۱۱۲ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۵٫۸ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۳۳٫۳ میلیون دلار[۲]

سیاره میمون‌ها (به انگلیسی: Planet of the Apes) فیلمی علمی تخیلی محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی فرانکلین جی. شافنر است. در این فیلم چارلتون هستون، رادی مک‌داول، موریس اوانس، کیم هانتر، جیمز ویتمور، جیمز دالی، و لیندا هریسون بازی کردند. فیلم‌نامه این فیلم توسط مایکل ویلسون و راد سرلینگ براساس رمانی به همین نام اثر پیر بول به رشته تحریر درآمده است. بازسازی این فیلم در سال ۲۰۰۱ و تحت عنوان سیاره میمون‌ها انجام شد و در سال ۲۰۱۱ در فیلمی با عنوان ظهور سیاره میمون‌ها آغاز این داستان و چگونگی شکل‌گیری آن تعریف شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

چند فضانورد به فضا فرستاده می‌شوند و در سال ۳۹۷۸ در سیاره‌ای ناشناخته فرود می‌آیند آن‌ها در این سیاره با انسان‌های بدوی روبه رو می‌شوند که لباس‌های عجیب برتن دارند و نمی‌توانند صحبت کنند از طرفی با موجوداتی مانند میمون روبه رو می‌شوند اما آن‌ها متمدن هستند و می‌توانند مانند انسان‌ها صحبت کنند در پایان فیلم آن‌ها با پیمودن مسیری متوجه بقایای تندیس آزادی می‌شوند و به این موضوع پی می‌برند که این سیاره همان زمین و در فضایی پس از آخر زمان و ازبین رفتن تمدن انسانی می‌باشدو…

منابع[ویرایش]

  1. "Planet of the Apes". British Board of Film Classification. Archived from the original on December 21, 2014. Retrieved December 21, 2014.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "The Planet of the Apes (1968) – Financial Information". The Numbers. Archived from the original on December 21, 2014. Retrieved December 21, 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]