سازمان سپتامبر سیاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سپتامبر سياه)
سازمان سپتامبر سیاه
منظمة أیلول الأسود
تاریخ فعالیتسپتامبر ۱۹۷۰ (۱۹۷۰-09) – سپتامبر ۱۹۷۳ (۱۹۷۳-09)
حمله‌های سرشناسواقعه المپیک مونیخ
وضعیتغیرفعال

سپتامبر سیاه (به عربی: منظمة أيلول الأسود) سازمان فلسطینی بود که اعضای آن خود را طرف‌دار گروه فتح (به رهبری یاسر عرفات) معرفی می‌کردند.

در جریان بازی‌های المپیک سال ۱۹۷۲ در مونیخ، اعضای این گروه با حمله شبانه به خوابگاه دهکده المپیک مونیخ، ورزشکاران تیم ملی اسرائیل را به گروگان گرفتند.

سرانجام در جریان درگیری مهاجمان با پلیس آلمان 8 گروگان ورزشکار اسرائیلی به همراه یک افسر پلیس آلمان غربی کشته شدند.

پیش زمینه[ویرایش]

نام گروه از واقعه سپتامبر سیاه در اردن گرفته شده که در آن نیروهای امنیتی اردن مجاهدین وابسته به فتح و سایر گروه‌های فلسطینی پناهنده در اردن را سرکوب و خلع سلاح کردند.

حادثه المپیک مونیخ[ویرایش]

در جریان عملیات ناموفق پلیس آلمان برای آزادسازی ورزشکاران اسرائیلی، تمام ۱۱ ورزشکار اسرائیلی و یک افسر پلیس آلمانی به کشته شدند. پنج نفر از هشت نفر گروگان‌گیران فلسطینی نیز توسط پلیس مونیخ کشته شدند و سه نفر دیگر دستگیر شدند اما چند هفته بعد در جریان ربوده شدن هواپیمای خطوط هوایی لوفت‌هانزا توسط دیگر فلسطینی‌ها از زندان آلمان آزاد شده و به لیبی تحویل داده شدند. از این حادثه به‌عنوان واقعه المپیک مونیخ یاد می‌شود.

فیلم و سریال[ویرایش]

در سال ۲۰۰۵ کارگردان و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی، استیون اسپیلبرگ فیلمی را با نام «مونیخ» در مورد واقعه و چگونگی انتقام سازمان امنیت ملی اسرائیل (موساد) از فلسطینی‌های وابسته به سازمان سپتامبر سیاه ساخت که باعث جنجال بسیاری در اسرائیل شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Cooley, J.K.: Black September Green March: The Story of the Palestinian Arabs. Frank Cass and Company Ltd. , 1973, ISBN 0-7146-2987-1
  • Bar Zohar, M., Haber E. The Quest for the Red Prince: Israel's Relentless Manhunt for One of the World's Deadliest and Most Wanted Arab Terrorists. The Lyons Press, 2002, ISBN 1-58574-739-4
  • Morris, B.: Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict, 1881-2001. Vintage Books, ۲۰۰۱.
  • Jonas, G. Vengeance. Bantam Books, ۱۹۸۵.
  • Khalaf, S. (Abu Iyad) Stateless.
  • Oudeh, M.D. (Abu Daoud) Memoirs of a Palestinian Terrorist.