سومالی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سومالی در
بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰
شناسه آی‌اوسیSOM
ان‌اوسیکمیته المپیک سومالی
وبگاهwww.nocsom.org
در سیدنی
رقابت‌کنندگان۲ نفر در ۱ رشتهٔ ورزشی
پرچم‌دارابراهیم محمد عدن
مدال‌ها
طلا
۰
نقره
۰
برنز
۰
مجموع
۰
حضورها در بازی‌های المپیک تابستانی

سومالی برای شکرت در بازی‌های المپیک تابسانی ۲۰۰۰ که از ۱۵ سپتامبر تا ۱ اکتبر ۲۰۰۰ در سیدنی، استرالیا برگزار شد، نمایندگانی را به این بازی‌ها اعزام کرد. این پنجمین حضور این کشور آفریقایی در بازی‌های المپیک تابستانی از نخستین حضور آن در این بازی‌ها در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ در بیست و هشت سال قبل بود. هیئت نمایندگان سومالی شامل تو شرکت‌کننده برای مسابقات دو و میدانی بود: ابراهیم محمد عدن و صفیه ابوکار حسین. ابوکار حسین نخستین ورزشکار زن اهل سومالی بود که در یک رویداد بازی‌های المپیک حاضر می‌شد. هیچ‌یک از این ورزشکاران موفق به عبور از دور اول مسابقات خود نشدند.

پیش‌زمینه[ویرایش]

کمیتهٔ المپیک سومالی در ۱ ژانویهٔ ۱۹۷۲ از سوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته‌شد.[۱] این کشور برای نخستین بار در همان سال در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ حضور یافت.[۲] سومالی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶ به تحریم حضور نیوزیلند از سوی کشورهای آفریقایی پیوست[۳] و در اامپیک ۱۹۸۰ مسکو از جملهٔ کشورهایی بود که به رهبری ایالات متحده و در اعتراض به حملهٔ شوروی به افغانستان دست به تحریم این بازی‌ها می‌زدند.[۴] این کشور تا پیش از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۴ در مسابقات المپیک شرکت نکرد.[۲] سومالی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۲ نیز حضور نداشت که دلیل آن احتمالاً به دلیل قحطی بود که کشور را تحت تأثیر خود قرار داده‌بود؛ با این حال این کشور در مراسم افتتاحیهٔ این بازی‌ها حضور داشت.[۴] این باعث شد که حضور در المپیک سیدنی به‌عنوان پنجمین حضور سومالی در بازی‌های المپیک تابستانی در نظر گرفته‌شود.[۲]

سومالی از ۱۵ سپتامبر تا ۱ اکتبر ۲۰۰۰ در المپیک تابستانی ۲۰۰۰ شرکت کرد.[۵][۶] گروه نمایندگان این کشور متشکل از ورزشکاران دو و میدانی، ابراهیم احمد عدن و صفیه ابوکار حسین بود.[۶] به‌دلیل وجود مشکلات مالی، بازرگانان سومالیایی بودجه‌ای را به این گروه اختصاص دادند. مجوز حضور سومالی در بازی‌های المپیک از سوی کمیته بین‌المللی المپیک صادر شد و بخش عمدهٔ هزینهٔ سفر هوایی ورزشکاران این کشور به سیدنی از سوی این نهاد ناظر بر مسابقات تأمین شد.[۷] از دید رسانه‌ها، این ورزشکاران دارای شانس بسیار کمی برای کسب نخستین مدال سومالی در بازی‌های المپیک بودند.[۷][۸] عدن در مراسم افتتاحیه پرچم‌دار سومالی بود.[۲]

دو و میدانی[ویرایش]

ابراهیم محمد عدن در زمان حضور در بازی‌های سیدنی ۲۷ ساله بود. این بازی‌ها، پس از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶، دومین حضور او در بازی‌های المپیک را رقم زدند.[۹] از آنجا که هیچ شرکت‌کنندهٔ دیگری در خارج از سومالی قادر به برآورده‌کردن استانداردهای احراز صلاحیت بازی‌های المپیک را به‌واسطهٔ حضور در یک رویداد سطح بالای بین‌المللی نبود، عدن تنها ورزشکار سومالیایی بود که صلاحیتش برای این بازی‌ها قابل احراز بود.[۷] او در ۲۵ سپتامبر در نخستین دور مقدماتی از مسابقهٔ دو ۱٬۵۰۰ متر مردان شرکت کرد و توانست به دور مقدماتی سوم نیز راه یابد. عدن این مسابقه را در زمان ۳ دقیقه و ۴۰٫۳۳ ثانیه به پایان رساند و از میان چهارده شرکت‌کننده در گروه خود، به جایگاه دوازدهم، و به جایگاه کلی بیستم دست یافت.[۱۰] پس از آن، او به‌دلیل این که زمانش ۰٫۵۸ ثانیه ضعیف‌تر از زمان ثبت‌شده توسط کندترین دوندهٔ راه‌یافته به دور بعدی در گروه خود بود، از مسابقات حذف شد.[۱۰]

صفیه ابوکار حسین که نخستین حضور خود در بازی‌های المپیک تابستانی را تجربه می‌کرد، در زمان برگزاری این رویداد ۱۹ ساله بود و نخستین ورزشکار زن سومالی در بازی‌های المپیک محسوب می‌شد.[۲][۱۱] این موضوع به‌دلیل اعتقادات دربارهٔ ورزشکاران زن در سومالی، برای او مشکل‌ساز بود.[۷][۸] پدر حسین به‌خاطر نگرانی از عدم توانایی در یافتن همسر توسط او، با ایدهٔ حضور او در مسابقات موافق نبود. با این حال، در نهایت به او اجازه داد تا در رقابت‌های سیدنی حضور پیدا کند.[۱۲] حسین در ۲۲ سپتامبر در نخستین دور مقدماتی مسابقات ۴۰۰ متر زنان شرکت کرد.[۱۳] او که در گروه سوم قرار گرفته‌بود، مسابقه را با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۱۳٫۲۵ ثانیه به پایان رساند و در گروه خود در جایگاه ششم و آخر در میان سایر دوندگان قرار گرفت. او در رده‌بندی کل در جایگاه پنجاه و هفتم و آخر را کسب کرد و زمان او نیز برای راه‌یابی به مسابقات یک‌چهارم نهایی کافی نبود؛ چرا که این زمان ۲۰٫۶۰ ثانیه ضعیف‌تر از زمان ثبت‌شده توسط کندترین دوندهٔ راه‌یافته به دور بعدی در گروه او بود.[۱۳]

کلید
  • یادداشت–رتبه‌های ارائه‌شده برای رویدادهای میدانی تنها شامل مرحلهٔ مقدماتی ورزشکار می‌شوند
مردان
ورزشکار رویداد دور اول نیمه‌نهایی فینال
نتیجه رتبه نتیجه رتبه نتیجه رتبه
ابراهیم محمد عدن ۱٬۵۰۰ متر ۳:۴۰٫۳۳ ۱۲ به این مرحله نرسید[۱۰]
زنان
ورزشکار رویداد مقدماتی یک‌چهارم نهایی نیمه‌نهایی فینال
نتیجه رتبه نتیجه رتبه نتیجه رتبه نتیجه رتبه
صفیه ابوکار حسین ۴۰۰ متر ۱:۱۳٫۲۵ ۶ به این مرحله نرسید[۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Somalia – National Olympic Committee (NOC)". International Olympic Committee. 6 February 2019. Archived from the original on 25 March 2019. Retrieved 14 September 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ "Sports Reference – Countries – Somalia". Sports Reference. Archived from the original on 23 December 2014. Retrieved 14 September 2021.
  3. Allen, Neil (July 18, 2007). "On This Day July 18, 1976; The All Blacks' tour of South Africa sparked a mass boycott of the New Zealand Olympic team, eventually depriving the Montreal Games of 28 nations, mostly from Africa and the Caribbean". The Times. Retrieved 14 September 2021.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Grasso, John; Mallon, Bill; Heijmans, Jeroen (2015). Historical Dictionary of the Olympic Movement. Lanham, Maryland: Scarecrow Press. pp. LXXV–LXXVII & 540. ISBN 978-1-4422-4859-5.
  5. "Sydney 2000 Summer Olympics – results & video highlights". International Olympic Committee. 28 September 2017. Archived from the original on 3 July 2018. Retrieved 14 September 2021.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "Somalia at the 2000 Sydney Summer Games". Sports Reference. Archived from the original on 8 July 2019. Retrieved 14 September 2021.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ "With no government in their country, Somalia rallies under banner of sports". Rediff.com. 8 September 2000. Archived from the original on 10 November 2012. Retrieved 14 September 2021.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Gough, David (15 August 2000). "Somalia: the little Olympic team that could". The Christian Science Monitor. Archived from the original on 12 September 2015. Retrieved 14 September 2021.
  9. "Athletes – Ibrahim Mohamed Aden". Sports Reference. Archived from the original on 23 May 2019. Retrieved 14 September 2021.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ "Track and field results". ESPN. Associated Press. 26 September 2000. Archived from the original on 7 May 2017. Retrieved 14 September 2021.
  11. "Athletes – Safia Abukar Hussein". Sports Reference. Archived from the original on 13 October 2018. Retrieved 14 September 2021.
  12. Seibert, Sam; Santoro, Lara; Roberts, Melissa; Terziff, Juliette; Ephron, Dan (11 September 2000). "Happy Just To Be Here". Newsweek. p. 34. Retrieved 14 September 2021.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ "Atletica, risultati primo turno 400 femminili". la Repubblica (به ایتالیایی). 22 September 2000. Archived from the original on 4 February 2011. Retrieved 15 September 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]