سودان (کرگدن)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سودان
سودان در ژوئن ۲۰۱۰
گونهکرگدن سفید شمالی
جنسیتنر
زادروز۱۹۷۳
جنوب سودان، سودان
درگذشت۱۹ مارس ۲۰۱۸ (۴۵ سال)[۱]
منطقه حفاظت شده اول پژتا، لایکیپیا، کنیا
شناخته‌شده برایآخرین کرگدن نر سفید شمالی[۲]

سودان (۱۹۷۳– ۱۹ مارس ۲۰۱۸) یک کرگدن سفید شمالی (Ceratotherium simum cottoni) بود که از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۹ در باغ‌وحش دوور کرالووه جمهوری چک و باقی عمر خود را در منطقه حفاظت شده اول پژتا لایکیپیا در کنیا سپری کرد.[۳] در زمان مرگ، او یکی از سه کرگدن سفید شمالی و آخرین نوع کرگدن سفید شمالی نر شناخته شده از این زیرگونه بود. به گفته مسئولان نگهداری از سودان در منطقه حفاظت شده اول پژتا، او بعد از ماه‌ها بیماری و بعد از وخیم شدن وضعیت سلامتش در ۱۹ مارس ۲۰۱۸ با تزریق دارو کشته شد.[۴]

با مرگ او فقط دو کرگدن ماده از این زیرگونه باقی مانده است که دختر و نوه این کرگدن هستند، دیگر کرگدن سفید نر زنده اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی به‌طور طبیعی مرد و از آن به بعد سودان تنها کرگدن سفید نر دنیا بود.[۵] نمونه‌هایی از ژن‌های سودان پیش از مرگ او برداشته شده به امید اینکه بتوانند در آینده و با کمک لقاح مصنوعی از این زیرگونه تولید کنند. [۶]

منابع[ویرایش]

  1. "In captivity". Papuan Animals. Archived from the original on 7 December 2014. Retrieved 7 December 2014.
  2. "ENDANGERED SPECIES Rare White Rhino Dies, Breed Close to Extinction". Discovery News. 20 اکتبر 2014. Archived from the original on 23 October 2014. Retrieved 20 October 2014.
  3. Khomami, Nadia. "Death of white rhino in Kenya leaves only six animals alive in the world". The Guardian. Archived from the original on December 9, 2014. Retrieved December 7, 2014.
  4. Eyder Peralta (2018) "Sudan, World's Last Male Northern White Rhino, Dies" بایگانی‌شده در ۲۰ مارس ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine NPR, 20 March 2018. Accessed 20 March 2018.
  5. «کرگدن سفید شمالی در جهان به چهار راس رسید». همشهری. ۱۰ مرداد ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۲۳ مارس ۲۰۱۸.
  6. «مرگ آخرین کرگدن سفید شمالی نر باقیمانده در کره زمین». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۳ مارس ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]