سه رنگ: آبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سه‌ رنگ: آبی)
سه رنگ: آبی
کارگردانکریشتوف کیشلوفسکی
تهیه‌کنندهمارین کارمیتز
نویسندهکریشتوف کیشلوفسکی
کشیشتف پیسیویچ
بازیگرانژولیت بینوش
بنوآ رژان
هلن ونسان
شارلوت وری
امانوئل ریوا
گیوم دو تونکدک
اوگ کستر
فلورانس پرنل
فیلیپ ولته
ایزابل سادویان
زبیگنیف زاماخوفسکی
ژولی دلپی
ژولی گایه
کلود دونتون
یان ترگوئه
موسیقیزبیگنیف پرایسنر
فیلم‌برداراسواوومیر ایجاک
تدوین‌گرژاک ویتا
تاریخ‌های انتشار
۱۰ ژانویه ۱۹۹۳ (ورشو)
۸ سپتامبر ۱۹۹۳ (فرانسه)
مدت زمان
۱۰۰ دقیقه
کشورفرانسه
لهستان
سوئیس
زبانفرانسوی
لهستانی

سه رنگ: آبی (به فرانسوی: Trois Couleurs: Bleu) فیلمی فرانسوی، به کارگردانی کریشتوف کیشلوفسکی است که در سال ۱۹۹۳، ساخته شده‌است.

این فیلم، اولین بخش از سه‌گانهٔ سه رنگ کیشلوفسکی (قبل از سفید و قرمز) است.

موسیقی متن فیلم ساختهٔ آهنگساز لهستانی، زبیگنیف پرایسنر است.

بازی‌های این فیلم برعهده ژولیت بینوش (ژولی)، بنوآ رژن (الیویه)، هلن ونسان (روزنامه‌نگارفلورانس پرنل (ساندرن)، شارلوت وری (لوسیل)، امانوئل ریوا (مادر) و… بوده‌است. همچنین این فیلم توانست جایزه شیر طلایی و جام ولپی بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۳ دریافت کند.[۱]

داستان فیلم[ویرایش]

در یک حادثهٔ رانندگی «ژولی»، شوهر و دختر کوچکش را از دست می‌دهد. شوهر او، آهنگساز مشهوری است. ژولی تصمیم به خودکشی می‌گیرد، اما جرئت این کار را نمی‌یابد. تلاش می‌کند از خاطرات و دلبستگی‌های گذشتهٔ خود، جدا شود. به پاریس می‌رود و در آپارتمان کوچکی به صورت گمنام، زندگی می‌کند. او سعی می‌کند در زندگی جدیدش، آزاد و رها باشد. قطعه‌ای از موسیقی شوهرش، او را به گذشته می‌برد. مردی که دلباختهٔ اوست، تعقیبش می‌کند و او در می‌یابد که شوهرش با او صادق نبوده و او به تدریج به این نتیجه می‌رسد که انسان هرگز نمی‌تواند آن‌گونه که خود می‌خواهد زندگی کند.

بازخورد[ویرایش]

سه رنگ: آبی مورد تحسین گسترده منتقدان فیلم قرار گرفت. در راتن تومیتوز ، این فیلم بر اساس ۵۵ نقد، با میانگین امتیاز ۸.۶/۱۰، دارای ۹۸٪ تاییدیه است.این فیلم همچنین در متاکریتیک دارای امتیاز ۸۷/۱۰۰ است که نشان دهنده «تحسین جهانی» است.


منابع[ویرایش]

  1. «Votes for Three Colours Blue (1993) | BFI». www2.bfi.org.uk. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۰۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]