سهره‌های داروین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سهره‌های داروین
سهره زمینی بزرگ, سهره زمینی میان‌جثه
Small Tree Finch, Green Warbler-Finch
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
تیره: تناجر (متن را ببینید)
سرده‌ها

سهره‌های زمینی
Camarhynchus/Platyspiza
Certhidea
سهره نارگیل

سهره‌های داروین یا فنچ‌های گالاپاگوس یک پرنده‌ی معمولی اما تاثیر گذار در علم جامعه بود.

داستان از این قرار است که یک کاوشگر جوان انگلیسی با نام چارلز داروین تصمیم گرفته بود با استفاده از کشتی تمام جهان را بگردد، و این تصمیم سرنوشت ساز آینده‌ی زیست شناسی و دیرینه شناسی جهان را تغییر داد .

او در جزیره‌ای در نزدیکی آمریکای جنوبی به نام گالاپاگوس نمونه‌ای از چند نوع پرنده‌ی متفاوت یافت کرد‌. او تمام نمونه‌های خود را به کشورش یعنی انگلستان برد و آنها را با متخصصان زیادی در میان گذاشت‌، اما یک پرنده شناس با دیدن نمونه‌های پرنده حیرت زده شود، تمام نمونه‌های پرنده‌ای از گونه‌ی سهره بودند اما با نوک‌های متفاوت از نظر ظاهری.

اما چرا ؟

احتمالاً زمانی باد یک گروه از سهره‌ها را از آمریکای شمالی به گالاپاگوس برده، چون سهره‌ها غذا و شرایط متفاوتی داشتند تغییر کردند یا به عبارتی دگرگشت یافتند.

نظریهٔ داروین[ویرایش]

طبقه‌بندی[ویرایش]

تیره[ویرایش]

زیست‌شناسان تا چند دهه این پرندگان و زردپره‌ایان برِّ جدید را در تیره گنجشک‌ها و buntingهای برِّ قدیم قرار می‌دادند. هرچند طبقه‌بندی سیبلی-الکویست*[۱] سهره‌های داروین را با tanagerها هم‌تیره می‌داند (تیره Thraupidae). انجمن پرنده‌شناسی آمریکا، در چک لیست آمریکای شمالی خود، مکان فنچ کوکوس را در Emberizidae اما با ستاره نشان می‌دهد که نشان‌دهنده احتمال جایگاه اشتباه است؛ در چک لیست تجربی آمریکای جنوبی آن، گونه‌های گالاپاگوس در incertae sedis با مکان نامشخص قرار دارند.

گونه‌ها[ویرایش]

اساس مولکولی فرگشت (تغییرهای کوچک در طول زمان) منقار[ویرایش]

در پژوهش‌های فرگشتی در سال ۲۰۰۴ مشخص شد که پروتئین مورفولوژیک استخوان ۴ (BMP4) منجر به تنوع اندازه و شکلِ منقار در میان سهره‌ها شده است. BMP4 در جنینِ در حال رشد بر ویژگی‌های اسکلتی شامل منقار تاثیر می‌گذارد. همان گروه نشان داد که شکل‌های متفاوت فرگشت منقار فنچ‌های داروین نیز متأثر از زمان‌بندی کمی متفاوت و حالت فضاییِ یک ژن به نام کالمودولین (CAM) است. کالمودولین در روشی مشابه BMP4، بر برخی از ویژگی‌های رشد منقار تأثیر می‌گذارد. نویسندگان نشان می‌دهند که تغییرات زمانی و مکانیِ این دو عامل احتمالاً کنترل‌کنندهٔ فرگشت مورفولوژی منقار هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Sibley-Ahlquist taxonomy

منابع[ویرایش]