سم‌زدایی دیجیتالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کمپین دیجیتال دیتاکس

سم‌زدایی دیجیتالی (انگلیسی: Digital detox) اشاره به یک دورهٔ متناوب دارد که فردی به صورت داوطلبانه از استفادهٔ دستگاه‌های دیجیتالی همچون تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی خودداری می‌نماید.[۱][۲] در یک نظرسنجی مربوط به سال ۲۰۱۵ که توسط شرکت حسابرسی دیلویت انجام گرفت، مشخص شد که حدود ۵۹٪ از کاربران تلفن همراه به میزان تقریبی ۵ دقیقه پیش از خواب، انواع پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌نمایند و پس از بیدارشدن، این میزان از بررسی و چک کردن به بیش از ۳۰ دقیقه نیز می‌رسد.[۳]

عوارض[ویرایش]

استفادهٔ بیش‌از اندازهٔ فناوری دیجیتالی باعث کاهش کیفیت خواب، فشار باصره یا خستگی چشمی و همین‌طور منجر به افزایش سردردهای میگرنی می‌گردد.[۴] در تحقیقی جداگانه که بر روی ۷۰۰۰ شرکت‌کننده صورت پذیرفت، مشخص شد که تقریباً ۷۰٪ افرادی که از فناوری‌های دیجیتالی استفاده می‌کردند و جزو مبتلایان به پدیدهٔ اعتیاد به دستگاه‌نمایش بودند، گرفتار خستگی چشمیِ ناشی از خیره‌شدن روزافزون به دستگاه‌های دارای صفحه نمایش دیجیتالی اعم از تلفن‌هوشمند، رایانه، بازیهای ویدیویی و موارد مشابه بوده‌اند.[۴] تأثیر وسایل رایج فناوری همانند تلفن‌های همراه و رایانه‌ها بر روی خواب به وضوح تأیید شده‌است. نور ساطع‌شده از صفحهٔ‌نمایش می‌تواند تولید هورمون ملاتونین را مهار کند و این در حالی است که ملاتونین هورمونی است که وظیفهٔ اصلی‌اش کمک به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری است.[۵] علاوه بر موارد ذکر شده، تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های فناوری می‌توانند به عنوان یک عامل حواس‌پرتی عمل کنند که مانع از خوابی آرام و باکیفیت می‌گردد. پیشنهاد شده‌است که برای جلوگیری از این معضل، تا یک ساعت پیش از خواب، استفاده از این دستگاه‌ها را رها کرد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "digital detox | Definition of digital detox in English by Oxford Dictionaries". Oxford Dictionaries | English. Archived from the original on 20 January 2019. Retrieved 2018-11-29.
  2. Syvertsen, Trine; Enli, Gunn (2019-05-16). "Digital detox: Media resistance and the promise of authenticity". Convergence (به انگلیسی): 1354856519847325. doi:10.1177/1354856519847325. ISSN 1354-8565.
  3. "Smartphone owners in India are increasingly obsessed with their devices: Deloitte Mobile Consumer Survey 2015". Adgully. November 10, 2015. Retrieved 2018-11-29.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ https://www.everydayhealth.com/healthy-living/how-technology-is-hurting-your-eyes.aspx
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹.