سقف جمع شو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سقف‌های جمع شو ورق‌هایی از جنس پلی کربنات هستند که امروزه به جای سقف‌های آجری در بسیاری از اماکن استفاده می‌شوند. این سقف‌ها در انواع مختلف شفاف و غیرشفاف ساخته می‌شوند، در مواردی نور گیرهایی[۱] بسیار قوی هستند.↵پلی کربنات موادی با کیفیت بالا هستند که زمانی که در این ورق‌ها به کار می‌روند باعث جلوگیری از ورود هر گونه اشعه مضر می‌شوند. سقف‌های جمع شو به صورت ورق‌هایی جدا از هم ساخته می‌شوند و روی ریل‌هایی پیاده‌سازی می‌شوند این ورق‌ها روی این ریل‌ها به جلو و عقب کشیده می‌شوند و باعث باز و بسته شدن سقف جمع شو (سقف متحرک، سقف بازشو) می‌شوند.

رم و یونان اولین کشور هایی بودند که از سقف متحرک برای حفاظت از تماشاگران در مقابل نور خورشید و بارش باران در مقیاس بزرگ استفاده می کردند. نظیر ولاها یا ولاریوم های رومی. چتر های بازشو و نیز چادرهای قبایل سرخ پوست و آفریقایی که به دلیل نصب و جمع آوری سریع آن ها سال ها مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته اند.

تیرهای چوبی و میله های قائم که با طناب به صورت انعطاف پذیری به هم متصل شده بودند, اساس ولا ها را تشکیل می دهند. ولاریوم یا ولا, برای حفاظت از نور خورشید در میدان مبارزه تاریخی “کولوسئوم” ساخته شده بود و به صورت دستی باز و بسته می شد.

سیستم سقف به صورت دقیق شناخته نشده است, اما وجود آن ها توسط اسناد آن دوره و باقی مانده ستون ها در خرابه بنا, و دیگر شواهد تایید شده است. ابعاد این سقف متحرک جمع شونده, بین 5700 تا 23000 متر مربع تخمین زده شده است. به هر حال این ساختار بزرگ و عظیم دارای سقف باز و بسته شونده بوده و پس از آن نیز تا دوران مدرن مانند آن ساخته نشده است.

پوشش های چادری به صورت موازی بین تیر ها حرکت می کردند. جهت چادر ها به کمک کشش طناب ها با توجه به تابش آفتاب تغییر می کرد

موارد استفاده از سقف متحرک (سقف جمع شو)[ویرایش]

سقف‌های متحرک در موارد زیادی کاربرد دارند از جمله:

  • مکان‌هایی که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند.
  • مکان‌هایی که امنیت سقف در آن حرف اول را می‌زند و ریزش سقف ممکن است آسیب‌هایی جدی به بار آورد. مانند سقف رستوران‌ها
  • مکان‌هایی تغیر فصل‌ها و سرما و گرما هوا در آن‌ها مهم است و نیاز به تغیر کاربری سقف دارند. مانند سقف استخرها
  • مکان‌هایی که مداوم در برابر آلودگی و پرتاب زباله قرار میگرند.
  • استخرها از جمله اماکنی هستند که این سقف‌ها در آن‌ها استفاده می‌شوند و محیط استخر را از ورود هر گونه زباله و تابش نور آفتاب محافظت می‌کنند.

مزایای استفاده از سقف متحرک[ویرایش]

از جمله مزیت‌ها و برتری‌های این سقف‌ها می‌توان به مقاومت بسیار بالای این سقف‌ها و ضربه پذیر بودنشان اشاره کرد. نور گیر بودن این سقف‌ها از دیگر برتری‌های این سقف هاست به طوری که فضای اطراف را می‌توان دید و استفاده آن در مواردی مانند سقف رستوران‌ها زیاد به چشم می‌خورد. در ساخت این ورق‌ها از پلی کربنات استفاده می‌شود که علاوه به مقاومتی که به این سقف‌ها می‌دهد از ورود اشعه‌های مضر به مکان مورد نظر جلوگیری می‌کند. این ورق‌ها مقاومت بالای در برابر زلزله طوفان و سرما و گرما دارند.

تاثیر و تاثیر گذاری[ویرایش]

قدرت و کیفیت[ویرایش]

سقف‌های جمع شو مقاومت بالایی در برابر ضربه‌های سنگین دارند از جمله ضربه‌هایی که ممکن از در سقوط اشیا سنگین به وجود بیاید این سقف‌ها تحمل بالایی داشته و آسیب‌پذیر نیستند و به راحتی نمی‌شکنند. در ساخت سقف‌های متحرک از بهترین مواد استفاده می‌شود از جمله پلی کربنات که باعث بالا رفتن کیفیت این سقف‌ها می‌شود. این سقف‌ها صنعت جدیدی را در سازه‌ها ایجاد کرده‌اند به نحوی که امروزه جایگزینی مناسب به جای سقف‌های آجری شده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. احمد صفری (۲۰۱۹). [www.ahmadsafari.com «زرگان و البصره»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). www.ahmadsafari.com.

تاریخچه سقف متحرک جمع شونده