سری بهلول

مختصات: ۳۴°۱۵′۱۹٫۷۱″ شمالی ۷۱°۵۷′۰۲٫۴۸″ شرقی / ۳۴٫۲۵۵۴۷۵۰°شمالی ۷۱٫۹۵۰۶۸۸۹°شرقی / 34.2554750; 71.9506889
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سری بهلول
میراث جهانی یونسکو
مکانناحیه مردان، خیبر پختونخوا، پاکستان،
معیار ثبتفرهنگی: (iv)
شمارهٔ ثبت۱۴۰–۰۰۲
تاریخ ثبت۱۹۸۰
مختصات۳۴°۱۵′۱۹٫۷۱″ شمالی ۷۱°۵۷′۰۲٫۴۸″ شرقی / ۳۴٫۲۵۵۴۷۵۰°شمالی ۷۱٫۹۵۰۶۸۸۹°شرقی / 34.2554750; 71.9506889
سری بهلول در پاکستان واقع شده
سری بهلول
موقعیت سری بهلول در پاکستان
سری بهلول در گنداره واقع شده
سری بهلول
سری بهلول (گنداره)

سری بهلول (اردو: سری بهلول)، یک شهر و مکان باستانی واقع در نزدیکی تخت باهی، در منطقه مردان، حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی پیشاور، خیبر پختونخوا، پاکستان است.

ریشه لغت[ویرایش]

سری بهلول ممکن است از واژه «سهر» که در فارسی به معنای طلوع بوده و بهلول به معنی «پادشاه فضیلت» آمده باشد؛ بنابراین سری بهلول می‌تواند به معنای «طلوع آفتاب پادشاه با فضیلت» باشد. بهلول همچنین می‌تواند گونه ای از نامی عربی به معنای «کسی است که اغلب لبخند می‌زند» باشد.

سری بهلول در مرکز منطقه گنداره است.

ویژگی ها[ویرایش]

سری بهلول یک مکان تاریخی است و از سال ۱۹۸۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.[۱] ویرانه‌های سری بهلول بازمانده‌های یک شهر کوچک باستانی مستحکم است که در دوره کوشان‌ها ساخته شده‌است. .

این شامل بقایای مجسمه‌های بودا است. ایضاً عتیقه جات مانند مجسمه، سکه، ظروف و جواهرات نیز معمولاً یافت می‌شود.[۲] مردم محلی حفاری غیرقانونی را در خانه‌ها و زمین‌های خود ادامه می‌دهند و به آثار تاریخی آسیب می‌رسانند. برخی از فروشندگان محلی عتیقه جات، مردم محلی را گمراه کرده و آنها را تحریک می‌کنند تا در حفاری غیرقانونی شرکت کنند. سری بهلول هم‌اکنون به صیانت بین‌المللی در جهت حفاظت از آثار تاریخی اش نیازمند است.[۱]

کلمه "سری بهلول" توسط افراد مختلف به روش‌های مختلف تشریح شده‌است. با این حال مردم محلی معتقدند که این ترکیبی از دو کلمه هندی است. "Sheri" یا سری به معنی سر و "Bahlol" (بهلول) که نام یک رهبر برجسته سیاسی و مذهبی منطقه است. با این حال، این نام به قدمت دهکده سری بهلول نیست. این دهکده در دوران کوشان‌ها احداث شده‌است.[۱] این روستا توسط زمین حاصلخیزی احاطه شده‌است که در آن مردم محلی مشغول کشاورزی هستند.

نگارخانه[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Unesco
  2. Hassan Dani, Dr: The Peshawar
  3. FUSSMAN, Gérard (1974). "Documents Epigraphiques Kouchans". Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient. 61: 54–57. ISSN 0336-1519. JSTOR 43732476.
  4. Rhi, Juhyung. Identifying Several Visual Types of Gandharan Buddha Images. Archives of Asian Art 58 (2008) (به انگلیسی). pp. 53–56.
  5. The Classical Art Research Centre, University of Oxford (2018). Problems of Chronology in Gandhāran Art: Proceedings of the First International Workshop of the Gandhāra Connections Project, University of Oxford, 23rd-24th March, 2017. Archaeopress. p. 45, notes 28, 29.