سوربه (دسر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سربی (دسر))
سوربه
سوربه تمشک
گونهدسر یخی
خاستگاه ایران
مواد اصلیآب، شکر و طعم‌دهنده (آب میوه، پوره، شراب یا لیکور و خیلی به‌ندرت عسل)
سوربه توت‌فرنگی

سوربه (انگلیسی: Sorbet; ‎/sɔːrˈb/‎) که گاهی در فارسی به‌طور تحت‌اللفظی (و احتمالاً با عنایت به تلفظِ ایتالیایی آن) «سوربت» نوشته و خوانده می‌شود، نوعی دسر میوه‌ای یخی است که از آب، شکر و عصاره یا پورهٔ میوه‌ها تهیه می‌شود. در تهیهٔ این دسر، گاهی نیز از شراب، لیکور و خیلی به ندرت عسل استفاده می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

ریشه دسرهای یخ‌زده ناشناخته است. برخی منابع شروع این دسر را در ایران می‌دانند.[۱] بر پایه برخی روایتها، امپراتور روم نرون از کوهستان آپنینی یخ جمع‌آوری می‌کرد تا اولین سوربه مخلوط با عسل و شراب را تولید کند. دسر یخ‌دربهشت در بسیاری از شهرهای ایران معمول است.

اولین اشاره به سربه در اروپا در زبان ایتالیایی و دربارهٔ چیزی است که ترک‌ها می‌نوشند. کلمه شربت به عنوان سوربتو وارد زبان ایتالیایی شد که بعدها در زبان فرانسوی سوربت شد.[۲] این واژه از زبان عربی[۳] وارد زبان انگلیسی شده‌است و ریشه آن واژهٔ «شربت» است. با این حال، ریشهٔ این واژه در زبان‌های هندواروپایی نظیر یونانی و فارسی هم موجود است.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Weir, Robin; Quinzio, Jeri (2015-07-23). "Sherbet". The Oxford Companion to Sugar and Sweets. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-931339-6.
  2. Cousineau, Phil (2012-09-11). The Painted Word: A Treasure Chest of Remarkable Words and Their Origins. Simon and Schuster. ISBN 9781936740253.
  3. sorbet @ CNRTL.fr (in French language). Also the New English Dictionary on Historical Principles entries for sorbet and sherbet sorbetto @ Etimo.it.
  4. "Etimologia: sorbire". Etimo.it. 2007-02-08. Retrieved 2014-08-09.