سرآب قنبر (کرمانشاه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرآب قنبر
کشور ایران
استان کرمانشاه
شهر کرمانشاه
نام دیگر سه‌رئاو قه‌مبه‌ر
منطقه شهری منطقه ۴ شهرداری کرمانشاه
ناحیه -
محله -
منطقه پستی -
پیش‌شماره محلی تلفن -

سرآب قنبر، محله‌ای در جنوب غربی شهر کرمانشاه است. این محله پیشتر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران به‌شمار می‌آمد که با افزایش ساخت‌وساز و توسعۀ شهر کرمانشاه، به تدریج در حریم شهر قرار گرفته و به یک محله در بافت منطقۀ ۴ شهرداری کرمانشاه تبدیل شد.

تاریخچه[ویرایش]

در گذشته و تا نیمۀ دهۀ ۱۳۳۰ خورشیدی باغ‌های روستای سرآب قنبر جنوب شهر کرمانشاه را در بر گرفته و تا نزدیکی میدان شهرداری (باغ اجلالیه) امتداد داشتند. این باغ‌ها علاوه بر تأمین میوۀ مردم شهر، به عنوان تفرجگاه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.[۱] با ساخت خیابان دبیراعظم و سپس محلۀ کسری، باغ‌های سرآب رفته‌رفته جای خود را به ویلاها و آپارتمان‌های نوساز داد. فعالیت‌های شهرک‌سازی پس از جنگ ایران و عراق سبب نابودی آخرین بقایای باغ‌های سرآب قنبر شد. هم‌اکنون بخش بسیار کوچکی از باغ‌های سرآب قنبر باقی مانده‌است. از سال ۱۳۸۵ طرح جنگل‌کاری در این منطقه از شهر کرمانشاه به اجرا گذاشته‌شده و قرار است در آینده این منطقه به یک پارک جنگلی تبدیل شود.[۲]

دفن زباله‌های بیمارستانی[ویرایش]

پس‌ماندهای ویژۀ بیمارستانی شهر کرمانشاه پس از بی‌خطرسازی در محلی در نزدیکی سرآب قنبر دفن می‌شود. علیرغم بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی، دفن این نوع زباله‌ها در این مکان سبب نگرانی مردم کرمانشاه از جهت پیامدهای بهداشتی و زیست‌محیطی آن شده‌است.[۳]

خیابان‌های اصلی[ویرایش]

  • خیابان سرآب قنبر (خیابان شهید مفتح)
  • خیابان دلگشا

خشک شدن سرآب قنبر[ویرایش]

در شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد که به دلیل خشک‌سالی و کاهش باران چشمۀ آب سرآب قنبر که آب منطقۀ جنوب شهر کرمانشاه را تأمین می‌کرد خشکیده‌است. در روز ۲۰ شهریور دبی آب این چشمه به ۴۵ لیتر در ثانیه رسید. این در حالی است که این میزان در سال‌های گذشته ۳۲۰ لیتر در ثانیه بود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد که با تداوم خشک‌سالی چشمۀ سرآب قنبر در فصل پاییز خشک شود.[۴]

پانویس[ویرایش]

  1. خبرگزاری کُردپرس، پایانی تراژیک برای باغات افسانه‌ای سرآب قنبر، نوشتۀ بهزاد خالوندی، نوشته‌شده در ۲۷ اسفند ۱۳۹۴؛ بازدید در ۲۸ اسفند ۱۳۹۴.
  2. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرآب قنبر کرمانشاه جنگل‌کاری می‌شود، نوشته‌شده در ۲۱ دی ۱۳۹۴؛ بازدید در ۲۸ اسفند ۱۳۹۴.
  3. «سایت «پسماندهای ویژۀ بیمارستانی» کرمانشاه هنوز به نتیجه نرسیده‌است». خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا). دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۸.
  4. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): «سرآب قنبر» کرمانشاه نفس‌های آخرش را می‌کشد، نوشته‌شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۰؛ بازدید در ۲۰ شهریور ۱۴۰۰.