سازمان فناوری اطلاعات ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان فناوری اطلاعات ایران
نوعسازمان دولتی
بنا نهاده۱۳۷۰
بنیانگذارانوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
دفتر مرکزیتهران، ایران، شریعتی، نرسیده به سیدخندان
مدیر عامل اجراییمحمد خوانساری
مالکوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وبگاه

سازمان فناوری اطلاعات ایران سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، که در زمینه شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی، کسب و کارهای نوپا(سامانه ایران نوآفرین) و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، فعالیت می‌کند و در عمل، توسعه شبکه ملی اطلاعات، خدمات الکترونیکی، دولت الکترونیکی و فناوری اطلاعات را در اختیار دارد.

این سازمان به عنوان متولی شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت‌های دولت الکترونیکی در کشور و کارگزار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وظیفه توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیکی و خدمات الکترونیکی و همچنین تسهیل در جهت توسعه خدمات کسب و کارهای نوپا با همکاری و مشارکت بخش خصوصی را بر عهده دارد. در حال حاضر اینترنت ایران ملی میباشد و اکثریت مردم ایران به اینترنت بین‌الملل دسترسی ندارند

مأموریت سازمانی[ویرایش]

این سازمان در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی رهبر در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد مقاومتی و همچنین بمنظور اجرای احکام قانون برنامه ششم توسعه و دستیابی به اهداف مورد نظر در این برنامه و به منظور کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی، افزایش شفافیت اطلاعاتی، صرفه جویی در هزینه‌های خدمات و افزایش رفاه عمومی آحاد جامعه، شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی، کسب و کارهای نوپا و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات را به عنوان ماموریت‌ها و اهداف راهبردی خود تعریف نموده‌است.

همچنین، سازمان فناوری اطلاعات ایران، وظیفهٔ تدوین راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های بلند مدت و میان مدت فناوری اطلاعات، طراحی، به‌روزرسانی و اصلاح معماری فناوری اطلاعات این کشور، ساماندهی، نظارت و هدایت خدمات اینترنت و اینترانت در این کشور، ایجاد هماهنگی بین پروژه‌های ملی فناوری اطلاعات، و تهیه دستورالعمل‌ها، ضوابط و آیین‌نامه‌های لازم و استانداردهای فنی و تخصصی مورد نیاز برای قلمرو فناوری اطلاعات ایران را برعهده دارد.[۱]

از جمله فعالیت‌های این سازمان می‌توان به مدیریت امنیت اطلاعات و مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) اشاره کرد. توسعه دولت الکترونیکی اصلی‌ترین مأموریت این سازمان از سال ۱۳۹۶ شده‌است. همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه مرکز تبادل اطلاعات (NIX) در این سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان[ویرایش]

در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیراز محسن نادری منش، درحکمی محمد خوانساری را به سمت «معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران» منصوب کرد.

بر اساس حکم صادره، ماموریت ویژه آقای خوانساری در دوره مسئولیت، «ارائه یکپارچه کلیه خدمات دولت هوشمند از طریق درگاه ملی خدمات»، « بسترسازی برای توسعه خدمات متنوع هوشمند مورد نیاز آحاد مردم توسط بخش خصوصی»، «شکل گیری اپراتورهای ارائه دهنده خدمات هوشمند به شهروندان» و «دستیابی به اهداف مشخص شده در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در لایه خدمات» است.

مدیریت و راهبری سازمان برای دستیابی به اهداف مشخص شده در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، ارتقای بلوغ و کیفیت خدمات دولت هوشمند، توسعه پلتفرم های خدمات دیجیتال برای شهروندان با استفاده از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، تقویت نظام تنظیم گری حوزه فناوری اطلاعات، ارتقای سطح امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور در چارچوب ماموریتهای مصوب سازمان، کمک به توانمندسازی و رونق کسب و کارهای دیجیتال و ارتقای حداقل سی پله ای جایگاه کشور در شاخص های بین المللی توسعه دولت الکترونیک از اهم انتظارت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محمد خوانساری است که در حکم انتصاب وی آمده است.

محمد خوانساری دارای مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است و هم اکنون با مرتبه علمی دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. وی بیش از 25 سال سابقه فعالیت اجرایی- پژوهشی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطوح مختلف را در کارنامه خود دارد. «ریاست پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «ریاست مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران» از جمله مهمترین مسئولیت های وی بوده است.

نام ها و روسای پیشین سازمان[ویرایش]

سازمان فناوری اطلاعات ایران تحت عنوان"اموردیتا"از سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از قسمت های زیرمجموعه وزارت پست و تلگراف و تلفن آغاز به کار کرد. هم زمان با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۲ ، تغییراتی در سطح شرکتهای تابعه رخ داد. در این رابطه امور ارتباطات دیتا ضمن تغییر هویت در تابستان ۱۳۸۳ به" شرکت ارتباطات داده ها " تغییر نام یافت و در تابستان ۱۳۸۴ با توجه به توسعه اهداف وماموریت های شرکت ، نام آن به"شرکت فناوری اطلاعات " تغییر نمود. در سال ۱۳۸۷ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، این شرکت ضمن تفکیک از شرکت مخابرات ایران ، نام " شرکت فناوری اطلاعات ایران " برآن نهاده و از مهر ماه ۱۳۸۹ به منظور انتزاع فعالیتهای حاکمیتی و سیاست گذاری از شرکتهای دولتی، شرکت فناوری اطلاعات ایران به دلیل وظایف حاکمینی مطرح در اساس نامه خود، از شکل شرکت دولتی به موسسه دولتی تغییر ماهیت داد و عنوان آن به سازمان فناوری اطلاعات ایران اصلاح شد و بدین ترتیب اولین نهاد حاکمیتی فناوری اطلاعات در ایران متولد شد.

  • امور ارتباطات دیتا (داده ها)
    • مهندس حسن مطلب پور (اردیبهشت ۱۳۷۷ - اسفند ۱۳۷۹)
    • دکتر سید محمدرضا صدری (اسفند ۱۳۷۹ - اسفند ۱۳۸۲)
  • شرکت ارتباطات داده ها - شرکت فناوری اطلاعات ایران
    • مهندس رضا رشیدی مهرآبادی (اسفند ۱۳۸۲ - خرداد ۱۳۸۵)
    • مهندس جواد رادمان (خرداد ۱۳۸۵ - آذر ۱۳۸۶)
    • مهندس سعید مهدیون (آذر ۱۳۸۶ - آبان ۱۳۸۹)
  • سازمان فناوری اطلاعات ایران
    • دکتر علی حکیم جوادی (آذر ۱۳۸۹ - شهریور ۱۳۹۲)
    • مهندس نصرالله جهانگرد (شهریور ۱۳۹۲ - دی ۱۳۹۶)
    • دکتر رسول سراییان (دی ۱۳۹۶ - دی ۱۳۹۷)
    • دکتر امیر ناظمی آشنی (دی ۱۳۹۷ - شهریور ۱۴۰۰)
    • محسن نادری منش ( شهریور ۱۴۰۰ - آبان ۱۴۰۰ )
    • محمد خوانساری ( آبان ۱۴۰۰ - تاکنون )

منابع[ویرایش]

  1. «سازمان فناوری اطلاعات ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]