سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
سازمان تات
سازمان دید کلی
گونهٔ سازمانمؤسسه دولتی
حوزهٔ قدرتایران
ستادتهران، خیابان رشیدالدین فضل‌الله
رئیس
  • سید مجتبی خیام‌نکویی
سازمان بالادستوزارت جهاد کشاورزی
وبگاه

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (به‌اختصار: سازمان تات) یکی از سازمان‌های زیرمجموعهٔ وزارت جهاد کشاورزی است. رئیس این سازمان معاون وزیر جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

سازمان ترویج کشاورزی[ویرایش]

در سال ۱۳۲۷، اداره‌کل ترویج کشاورزی در وزارت کشاورزی تشکیل شد که در ابتدا عملاً وظایف اداره‌کل زراعت سابق را انجام می‌داد. این اداره‌کل در دههٔ ۱۳۳۰ به سازمان ترویج کشاورزی وابسته به معاونت زراعت تبدیل شد. این سازمان دوباره در سال ۱۳۵۲ به اداره‌کل ترویج کشاورزی ذیل معاونت زراعت تنزل یافت.[۱] البته پس از آن هم، همچنان نام سازمان ترویج به‌کار برده می‌شد. در سال ۱۳۶۸ وظایف ترویجی از معاونت زراعت وزارت کشاورزی منتزع و به معاونت تازه‌تأسیس وزارت‌خانه در امر ترویج و آموزش کشاورزی سپرده شد.

سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی[ویرایش]

تا ابتدای دههٔ ۱۳۵۰، مؤسسات تحقیقاتی کشاورزی عموماً به‌صورت مستقل فعالیت می‌کردند. به‌منظور تمرکز، هماهنگی و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزهٔ کشاورزی و منابع طبیعی، در سال ۱۳۵۳، قانون تشکیل «سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی» به تصویب مجلس رسید. با تشکیل این سازمان در وزارت کشاورزی و منابع طبیعی، تمامی مؤسسات و مراکز تحقیقاتی این وزارت‌خانه ذیل آن قرار گرفت.[۲] سپس در اردیبهشت ۱۳۵۷، مجموعه تشکیلات تفصیلی سازمان به تصویب هیئت امنای سازمان رسید.

سازمان آموزش کشاورزی[ویرایش]

فعالیت‌های آموزشی کشاورزی بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰، به‌طور عمده برعهدهٔ وزارت فرهنگ وقت بود. این وزارت‌خانه در سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۲۴، دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه را به دبیرستان کشاورزی کرج معرفی می‌کرد و فارغ‌التحصیلان آن، دروس کشاورزی را در مقطع ابتدایی در دبستان‌های روستایی تدریس می‌کردند. با شکست این طرح به‌دلیل عدم تأمین امکانات، دانشسراهای کشاورزی در سال ۱۳۲۶ در دو دورهٔ اول و دوم تأسیس شدند که در سال ۱۳۳۸، عنوان دانشسراها به مراکز آموزش کشاورزی تبدیل شد. در سال ۱۳۴۵، تعداد هشت باب از مراکز آموزش کشاورزی از وزارت تازه‌تأسیس آموزش و پرورش به وزارت کشاورزی منتقل شد[۳] و ذیل دفتری جدید بنام دفتر آموزش کشاورزی زیر نظر سازمان ترویج کشاورزی قرار گرفت. این دفتر ابتدا در سال ۱۳۵۰ به اداره‌کل آموزش و سپس با تصویب مجلس در اردیبهشت ۱۳۵۴، به «سازمان آموزش کشاورزی» ارتقا یافت[۴] و آیین‌نامه اجرایی آن در ۲۷ مهر ۱۳۵۴ به تصویب شورای‌عالی سازمان رسید. با انحلال وزارت تعاون و امور روستاها، ادارات کل آموزش کارکنان و روستاییان این وزارت‌خانه به سازمان آموزش کشاورزی ملحق شد.

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی[ویرایش]

در سال ۱۳۷۲، بر اساس مصوبهٔ شورای‌عالی اداری، سازمان آموزش کشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ادغام شدند و «سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» تشکیل شد. همچنین وظایف مربوط به ترویج کشاورزی از حوزهٔ ستادی وزارت کشاورزی منتزع و به این سازمان محول شد.[۵]

در سال ۱۳۸۰، در پی ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، معاونت آموزش و تحقیقات وزارت جهاد سازندگی با مؤسسات زیرمجموعه‌اش شامل مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، مؤسسه تحقیقات دامپروری (مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور)، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، مرکز تحقیقات مهندسی (پژوهشکده مهندسی جهاد) و مرکز آموزش عالی امام خمینی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادغام شد.

با تصویب شورای‌عالی اداری در تیرماه سال ۱۳۸۱، وظایف مربوط به ترویج کشاورزی از سازمان منتزع و به حوزهٔ ستادی وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد و نام سازمان به «سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی» تغییر یافت. همچنین تمامی وظایف، فعالیت‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به‌جز مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی در سازمان تجمیع شد.[۶] با جدا شدن معاونت ترویج از سازمان تات و ادغام آن با معاونت نظام‌های بهره‌برداری وزارت کشاورزی و نیز معاونت ترویج و مشارکت مردمی وزارت منحل‌شده جهاد سازندگی، «معاونت ترویج و نظام بهره‌برداری» در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد. ولی در آبان ۱۳۸۶، دوباره معاونت ترویج و نظام بهره‌برداری در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ادغام شد و «سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی» تشکیل شد. سپس سال ۱۳۸۷، مجدداً نام سازمان به «سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» تغییر پیدا کرد.

هیئت امنا[ویرایش]

ساختار داخلی[ویرایش]

این سازمان دارای چهار معاونت با نام‌های زیر می‌باشد:[۸]

  • معاونت پژوهش و فناوری
  • معاونت آموزش و ترویج
  • معاونت توسعه مدیریت و منابع
  • معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی

مؤسسات، پژوهشکده‌ها و مراکز وابسته[ویرایش]

  • مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی
  • مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند
  • مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر
  • مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی
  • مؤسسه تحقیقات برنج کشور
  • مؤسسه تحقیقات پنبه
  • مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال
  • مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور
  • مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور
  • مؤسسه تحقیقات خاک و آب
  • مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
  • مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
  • مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور
  • مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور
  • مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی
  • پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی
  • پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری
  • مرکز تحقیقات ابریشم
  • مرکز ملی تحقیقات شوری
  • مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی[۹]

رئیسان سازمان[ویرایش]

اسامی رئیسان سازمان از سال ۱۳۵۴ در فهرست زیر آمده‌است:[۱۰]

ر. نام آغاز تصدی پایان تصدی عنوان سازمان م.
۱ سید حسین میرحیدر ۱۳۵۴ ۱۳۵۶ سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی
۲ امیر برهان ۱۳۵۶ ۱۳۵۸
۳ عباسعلی زالی ۱۳۵۸ ۱۳۵۸
۴ بهمن یزدی صمدی ۱۳۵۸ ۱۳۶۲
۵ عیسی کلانتری ۱۳۶۲ ۱۳۶۴
۶ حسن توفیقی ۱۳۶۴ ۱۳۷۱
۷ علی آهون‌منش ۱۳۷۱ ۱۳۷۶ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
۸ عباس کشاورز ۱۳۷۶ ۱۳۷۹
۹ بهزاد قره‌یاضی ۱۳۷۹ ۱۳۸۲
سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی
۱۰ علی آهون‌منش خرداد
۱۳۸۲
۱۳۸۴ [۱۱]
۱۱ جعفر خلقانی ۱۳۸۴ آذر
۱۳۸۷
سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی [۱۲]
۱۲ جهانگیر پرهمت آذر
۱۳۸۷
۲۷ آبان
۱۳۹۲
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی [۱۳]
۱۳ اسکندر زند ۲۷ آبان
۱۳۹۲
۲۶ تیر
۱۳۹۷
[۱۴]
۱۴ کاظم خاوازی ۲۶ تیر
۱۳۹۷
فروردین
۱۳۹۹
[۱۵]
۱۵ کامبیز بازرگان ۳۰ فروردین
۱۳۹۹
۲۷ اردیبهشت
۱۳۹۹
[۱۶]
۲۷ اردیبهشت
۱۳۹۹
۲۲ آبان
۱۴۰۰
[۱۷]
۱۶ سید مجتبی خیام‌نکویی ۲۲ آبان
۱۴۰۰
تاکنون [۱۸]

منابع[ویرایش]

  1. ملک‌محمدی، ایرج (۱۴۰۰). «نقش ترویج و آموزش کشاورزی در ترویج دانش و فناوری‌های بوم‌سازگار برای تولیدهای کشاورزی در کشور». مجله پژوهش‌های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی. ۶ (۲): ۱۸۸. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  2. «قانون تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۹ تیر ۱۳۵۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  3. «آئین‌نامه انتقال اعتبارات و تأسیسات و وسائل و تجهیزات و کادر مراکز آموزش کشاورزی (دانشسراهای سابق کشاورزی) و دبیرستان‌های کشاورزی». سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران. ۲۳ مهر ۱۳۴۵.
  4. «قانون تشکیل سازمان آموزش کشاورزی». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  5. «اصلاحات تشکیلاتی در سازمان‌های وابسته به وزارت کشاورزی». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۱۶ دی ۱۳۷۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  6. «طرح انتزاع وظایف ترویجی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و تغییر نام سازمان مذکور». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۱۵ تیر ۱۳۸۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  7. «قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۲۹ تیر ۱۳۸۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  8. «معاونان سازمان». پورتال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
  9. «مؤسسات تابعه». پورتال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  10. «رؤسای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از بدو تأسیس تاکنون». پورتال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۲.
  11. «سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان منصوب شد». ایسنا. ۶ خرداد ۱۳۸۲.
  12. «معاونت‌های جهاد کشاورزی ادغام شدند». روزنامه دنیای اقتصاد. ۱۳ آبان ۱۳۸۶.
  13. «جابه‌جایی در برخی معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی». ایسنا. ۵ آذر ۱۳۸۷.
  14. «رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منصوب شد». ایرنا. ۲۷ آبان ۱۳۹۲.
  15. «وزیر جهاد کشاورزی معاون خود را تغییر داد». ایرنا. ۲۶ تیر ۱۳۹۷.
  16. «سرپرست سازمان تحقیقات کشاورزی منصوب شد». ایرنا. ۳۰ فروردین ۱۳۹۹.
  17. «چهار انتصاب جدید وزیر جهاد کشاورزی». ایرنا. ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹.
  18. «رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منصوب شد». ایرنا. ۲۲ آبان ۱۴۰۰.

«تاریخچه و زمینه‌های شکل‌گیری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» (PDF). پورتال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. بایگانی‌شده (PDF) از روی نسخه اصلی در ۳۱ مارس ۲۰۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]