سازمان اقتصادی کوثر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان اقتصادی کوثر
نوعسازمان دولتی
بنا نهاده۱۳۷۲
بنیانگذارانبنیاد شهید و امور ایثارگران
دفتر مرکزیتهران، ایران
افراد کلیدیناصر فخاری
(مدیرعامل)
داریوش اسماعیلی
(رئیس هیئت مدیره)
وبگاه

سازمان اقتصادی کوثر سازمان دولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران و بازوی اجرایی آن است، که مدیریت واحدهای اقتصادی وابسته به این بنیاد را برعهده دارد. این سازمان در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد[۱] تا واحدهای پراکندهٔ زیرمجموعهٔ بنیاد را تحت پوشش یک سازمان واحد اقتصادی درآورد.[۲] هم‌اکنون سازمان کوثر مالکیت بیش از ۴۰ شرکت را در اختیار دارد، که این شرکت‌ها در زمینه‌های دامپروری و کشاورزی، بازار سرمایه، صنایع نفت و گاز، تجهیزات پزشکی و دارویی ، بهداشت و درمان، برق و الکترونیک، عمران و ساختمان، خدمات مالی و بازرگانی فعالیت می‌کنند.[۳] هم‌اکنون ناصر فخاری مدیرعاملی این سازمان را برعهده دارد.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۳۷۲ تشکیل شد. اسکندری مدیرعامل سابق کوثر ارزش این سازمان را ۳ هزار میلیارد تومان خوانده و گفته‌است: «در سال ۹۱ فعالیت‌های اقتصادی سازمان ۳۲۰ میلیارد تومان سود داشته‌است.» این سازمان هم‌اکنون در ۷ بخش توسعه صنایع و معادن، کشاورزی، بهداشت و درمان، برق و الکترونیک، عمران و ساختمان، کشاورزی و دامپروری و خدمات مالی برتر (بازار سرمایه) حضور دارد. سازمان اقتصادی کوثر دارای اردوگاه‌های تفریحی، مهمان‌سرا، هتل، مجتمع فرهنگی، سینما و چاپخانه بوده و مالکیت بیش از ۱۹۰ شرکت و مؤسسه تجاری را نیز در اختیار دارد.[۱] در زمینه کشاورزی، کوثر حداقل ۲۰ شرکت نظیر زربال، دیزباد و ماهان به هم پیوسته دارد، که شیر، مرغ، جوجه، آبزیان، گوشت قرمز و تخم‌مرغ تولید می‌کنند. ۸۰ درصد از جوجه یک‌روزه مرغ مادر گوشتی، ۶۰ درصد از جوجه یک‌روزه مرغ مادر تخم‌گذار، تولید ۹۰ هزار تن (معادل ۱۰ درصد از کل تولید تخم مرغ کشور) و تولید بیش از ۵۵ هزار تن از گوشت مرغ کل کشور ایران توسط این سازمان صورت می‌گیرد. شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر نزدیک به ۳۰ درصد از سویا و علوفه کشاورزی ایران را وارد می‌کند. واردات ۴ درصد از سنگ تزئینی ایران از سوی این سازمان انجام می‌شود. [۴] در زمینه بهداشت و درمان بیمارستان خاتم الانبیا زیر نظر سازمان کوثر فعالیت می‌کنند.

سازمان کوثر شرکت سرمایه‌گذاری سبحان را برای فعالیت در بورس ایجاد کرده بود[۵] که با فروش حاشیه ساز آن،[۶] هم‌اکنون دو شرکت سرمایه‌گذاری آوانوین[۷] و سبدگردان فراز[۸] مدیریت دارایی‌های آن را در بازار سرمایه برعهده دارند. سازمان اقتصادی کوثر مالک۳ درصد بانک دی و ۵ درصد از سهام شرکت بیمه دی نیز می‌باشد.[۹] کوثر ۳۶ درصد از سهام شرکت سهامی عام کف (داروگر) را در اختیار داشت که آن را واگذار کرد.[۱۰] کوثر دارای ۲٫۷٪ از سهام بانک دی است.[۱۱]

انتقاد از عملکرد[ویرایش]

انتقاد از درامد[ویرایش]

سلیمی عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از عملکرد سازمان اقتصادی کوثر به عنوان یک هلدینگ بزرگ تنها در سال ۴۰۰ میلیارد درآمد دارد و باید مشخص شود که چرا این هلدینگ عظیم در سال تنها ۴۰۰ میلیارد درآمد داشته باشد این در حالی است که این هلدینگ معدن نیز دارد.[۱۲]

انتقاد و پاسخگویی[ویرایش]

در تاریخ 17 فروردین 1402 جمعی از ایثارگران و فرزندان شهدای شاغل در سازمان اقتصادی کوثر طی نامه ای خطاب به قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از نحوه مدیریت و فعالیت های این سازمان بزرگ اقتصادی انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی شفاف به افکار عمومی شده اند. گفتند چرا افرادی که منتصب به ریاست محترم سازمان می باشند و منصوب ایشان هستند و شرکت سود ده را به شرکت زیان ده تبدیل کرده اند عزل نمی شوند؟[۱۳] در پاسخ به برخی ادعاها مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه بنده دنیا و آخرت خود را به ناکارآمدی مدیران زیان‌ده نمی‌فروشم، گفت: در سازمان اقتصادی کوثر با هیچ مدیری تعارف نداریم. همانگونه که مدیرانی که سود ۳ برابر نسبت به برنامه خود داشته‌اند تشویق شدند، مدیرانی که بیش از ۱۵ درصد دچار انحراف بودجه شدند نیز کارت زرد دریافت کردند. فخاری افزود: حفظ بیت‌المال، افزایش تولید و انجام تعهدات برای ما ارزشمند است و اگر مدیری نتواند این سه اصل را رعایت کند کنار گذاشته می‌شود[۱۴]. مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در نشست و هم اندیشی با اصحاب رسانه بیان داشت سود عملیاتی سازمان اقتصادی کوثر در پایان سال ۱۴۰۰ و مدیریت جدید، سود این سازمان به عدد ۵۶۰ میلیارد تومان رسید و هم اکنون این رقم به ۲ هزار و دویست میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. [۱۴]

هیئت امنا[ویرایش]

سازمان اقتصادی کوثر دارای یک هیئت امنای ۳ نفره است:[۲]

  1. نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان رئیس هیئت امنا
  2. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان عضو هیئت امنا
  3. معاون ذی‌ربط در بنیاد، به عنوان عضو هیئت امنا

این سازمان همچنین دارای یک هیئت مدیره ۷ نفره به انتصاب رئیس بنیاد شهید است، که یکی از آن‌ها به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود. مؤسسه حسابرسی مفید راهبر وابسته به معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبر ایران، حسابرسی این سازمان را برعهده دارد.

مدیرعامل[ویرایش]

قاضی زاده هاشمی در ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ناصر فخاری طی حکمی را به‌عنوان مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر منصوب کرد.[۱۵]

تحقیق و تفحص[ویرایش]

در خرداد ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید تحقیق و تفحص انجام داد. امیر خجسته، از نمایندگان پیگیر این طرح چند سازمان وابسته به بنیاد از جمله سازمان اقتصادی کوثر را به انجام «صدها میلیارد تومان» تخلف مالی متهم کرد.[۳]


شرکت‌های وابسته[ویرایش]

برخی از شرکت‌های تابعه و وابسته به سازمان اقتصادی کوثر[۱۶]:

ردیف نام شرکت مدیرعامل موضوع فعالیت محل شرکت


1 هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه صنعت کوثر صبا(هلدینگ_کوثر_صبا) مهدی قندهاری صنعت تهران
2 گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر ابراهیم غلامی کشاورزی،دامپروری و صنایع وابسته تهران
3 گروه توسعه صنایع و معادن کوثر علی سلگی معدن تهران
4 گروه زمین و ساختمان معین کوثر حسین زاهدی ساخت‌وساز تهران
5 شرکت شهاب حسین نعیم آبادی تولید لوازم خانگی تهران
6 بیمارستان خاتم‌الانبیاء هادی کاظمی توسعه سلامت و امور درمانی تهران
7 شرکت سرمایه گذاری آوانوین مصطفی زروندی بازار سرمایه / سرمایه‌گذاری تهران
8 شرکت پیماب پیام طوافی پیمانکاری تهران
9 شرکت اجداد زربال مجید صنعتگر تولید مرغ و جوجه یکروزه آمل
10 شرکت سبدگردان فراز فرزاد نبی زاده رضائیه بازار سرمایه/ مدیریت دارایی تهران
11 شرکت ایمن پوشش کوثر حمید قمصری خدمات بیمه تهران
12 موسسه رویش کوثر حسین شیرزاده دانش بنیان، شتاب‌دهنده و مشاوره مدیریت تهران
13 شرکت جمکو محمد رستمی تولید الکتروموتور سبزوار
14 نیروگاه زاگرس کوثر عظیم اعتمادی تولید برق کرمانشاه
15 سرمایه گذاری پاک اندیشان امین محمدرضا زین الدینی مشارکت و سرمایه گذاری بورسی و فرابورسی تهران
16 شرکت سیمکات مجید قاری‌زاده تولید سیم و کابل تبریز
۱7 شرکت مرغک کامران طهماسبی نادری تولید مرغ و جوجه زنجان
18 شرکت خاوردشت سید هادی حسینی تولید محصولات روغنی گلستان
19 شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر صاحب میرپناهی تجهیزات کشاورزی تهران
20 شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد سید محمود حاج اکبری صنایع دامی زراعی قزوین
21 شرکت مرغ ماهان احمد شریعتی تولید مرغ و جوجه کرمان
22 شرکت آبزی اکسیر کوثر مصطفی قلندری آبزی پروری تهران
23 شرکت کشت و صنعت اشراق ایوب لکی پرورش دام سبک و سنگین ورامین
24 شرکت پنبه دانه‌های روغنی خراسان ابوالفضل بوژمهرانی تولید محصولات روغنی نیشابور
25 شرکت شرکت خدمات بازرگانی تحفه ابوالفضل اکبری بازرگانی تهران
26 شرکت شیمی دارو کوثر بهراد زندیه تولید واکسن،دارو و مکمل دامی تهران
27 شرکت خوراک دام پارس جمال ولی‌پور تولید خوراک دام و طیور تهران
28 شرکت مرغ مادر دیزباد علیرضا نظری جهرمی تولید مرغ و جوجه مشهد
29 نفت و گاز کوثر سید صادق نجابت صادرات نفت سبک و سنگین تهران
30 پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر مسعود وجدانی فرد گیاهان گلخانه‌ای تهران
31 صنایع غذایی کوثر به چین سامین حمیدرضا شریفی تولید کنسرو مشهد
32 پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دنا رضا حسینیان تولید آرد یاسوج
33 شرکت توسعه انرژی کوثر(نورتک) محمد گودرزی تولید لامپ‌های کم مصرف اصفهان
34 توسعه مدیریت آوانوین زینب مهربخش بازارسرمایه و سرمایه گذاری تهران

پیوند به بیرون[ویرایش]



منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ آگنجی، سعید (۲۰۱۶-۰۴-۲۴). «پشت پرده فساد در بنیاد شهید». roozonline.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۷-۰۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «رئیس بنیاد شهید سرپرست سازمان اقتصادی کوثر را منصوب کرد». خبرگزاری دانشجویان ایران-ایسنا. 2021-19-09. دریافت‌شده در 2021-20-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «چرا گزارش مجلس از 'فساد بنیاد شهید' خوانده نشد؟». BBC Persian. ۲۰۱۶-۰۵-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۷-۰۹.
  4. "۸۰ درصد تولید جوجه یک‌روزه مرغ کشور در دست سازمان اقتصادی کوثر/ اطلاعات اقتصادی شرکت‌های اقتصادی بنیاد شهید به سختی یافت می‌شود!". نود اقتصادی (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-02.
  5. www.iribnews.ir https://www.iribnews.ir/fa/news/1008930/عرضه-سهام-شرکت-سرمایه‌گذاری-سبحان-در-فرابورس. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  6. «حراج دارایی 5000 میلیاردی بنیاد شهید به 300 میلیارد، آیا معامله فسخ می‌شود؟». بررسی‌های رسانه ای تحریریه. ۲۰۲۰-۰۸-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۴.[پیوند مرده]
  7. «آوا نوین | آوایی نو در خدمات مالی». آوا نوین | آوایی نو در خدمات مالی. ۲۰۱۹-۱۲-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۴.
  8. «حضور موفق در بازار سرمایه به کمک حرفه ای‌ها امکان‌پذیر است». fa. ۱۳۹۹/۰۹/۱۵–۱۷:۵۱. دریافت‌شده در 2021-02-04. پارامتر |first1= بدون |last1= در Authors list وارد شده‌است (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. دی، پورتال اینترنتی بیمه (۲۰۱۷-۰۷-۰۹). «پورتال اینترنتی بیمه دی:: آخرین ترکیب سهامداران حقوقی 1396/01/16». پورتال اینترنتی بیمه دی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۷-۰۹.
  10. ««داروگر» با 8 دهه قدمت چگونه خودکشی کرد؟». مشرق نیوز. ۲۰۱۷-۰۵-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۷-۰۹.
  11. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۹ ژوئیه ۲۰۱۷.
  12. میزان، خبرگزاری (۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۹:۳۴). «انتقاد از درآمدزایی «سازمان اقتصادی کوثر»/ اقتصاد در عمل به مردم واگذار نشده است». fa. دریافت‌شده در 2023-04-16. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  13. «انتقاد تند جمعی از ایثارگران و فرزندان شهدای سازمان اقتصادی کوثر به قاضی زاده هاشمی/ در زیرمجموعه بنیاد شهید چه خبر است؟». 1. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۶.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «مدیرعامل «کوثر»: در این سازمان با هیچ مدیری تعارف نداریم؟». 1. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۶.
  15. کوثر، پایگاه اطلاع رسانی سازمان اقتصادی (۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۱۵:۵۳). «انتصاب مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر». fa. دریافت‌شده در 2023-04-16. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  16. «دربارهٔ ما». www.news-kowsar.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۱۸.