زی‌کش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زی‌کَش (به انگلیسی: Zcash) یک ارز رمزی است که با برخورداری از ساختار فنی متفاوت، از امنیت بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین برخوردار است. در واقع با وجود اینکه داده‌های مربوط به تراکنش با این زی‌کش بر روی زنجیرهٔ بلوکی ذخیره می‌شود، اطلاعاتی نظیر نشانی فرستنده، گیرنده و نیز مقدار مبلغ انتقال یافته همچنان محرمانه باقی می‌ماند. مقدار کل زی‌کش قابل استخراج نیز همانند بیت‌کوین ۲۱ میلیون قطعه است.[۱] زی‌کش در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۶، به عنوان یک فورک بیت‌کوین کار خودش را آغاز کرد. خالق اصلی زی‌کش برنامه‌نویسی به نام زوکو ویلکاس (Zooko Wilcox) است. او ابتدا کار خودش را با کار بر روی بیت‌کوین آغاز کرد اما به دلیل شفافیت تراکنش‌های بیت‌کوین، به فکر راهی رسید تا تراکنش‌های مخفی را برای کاربران شبکه به ارمغان بیاورد. او با تغییرات گسترده در کدهای بیت‌کوین، زی‌کش را خلق کرد.

ابتدا نام این پروتکل زیروکوین (Zerocoin) بود و سپس به زیروکش (Zerocash) تغییر نام داد و در نهایت نام زی‌کش (Zcash) برای آن انتخاب شد.

برای زی‌کش هیچگونه جمع سپاری یا ICO ای برگزار نشد بلکه سرمایهٔ اولیه توسط سرمایه‌گذاران خصوصی جذب شد. افرادی مانند راجر ور و فرد ارسام، بنیانگذار کوین بیس روی این پروژه سرمایه‌گذاری سنگینی انجام دادند.

استخراج زی‌کش[ویرایش]

به طور کلی فرآیند آغاز استخراج به صرفه زی‌کش به شرح زیر است:

  • تهیهٔ دستگاه‌های مخصوص ای‌سیک (ASIC) یا ریگ کارت گرافیک
  • ایجاد کیف پول زی‌کش به منظور دریافت زی‌کش‌های استخراج شده
  • آغاز استخراج با اجرای نرم‌افزارهای مورد نیاز و پیوستن به استخر استخراج

مانند بیت کوین، راه های مختلفی برای ماینینگ زی کش وجود دارد. دو روش اصلی برای ماینینگ زی کش، مانند اکثر ارزهای دیجیتال، ماینینگ با استخر زی کش و ماینینگ انفرادی است.[۲]

بیایید هر یک از روش ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و دریابیم که کدام یک برای شما بهترین است. ماینینگ استخر به این معنی است که شما با سایر ماینرها متحد می شوید تا شانس دریافت پاداش بلاک را افزایش دهید. پاداش در این مورد بسته به سهم قدرت محاسباتی هر ماینر در استخر تقسیم می شود.[۳] به محض اینکه بلوک تراکنش با موفقیت توسط استخر تایید شد، یک پاداش دریافت می کند و آن را بین شرکت کنندگان تقسیم می کند. ماینینگ انفرادی بر خلاف ماینینگ استخری، ماینینگ انفرادی نیازی به عضویت در هیچ گروهی ندارد. علیرغم این واقعیت که برخی منابع ادعا می کنند که نتایج در هنگام ماینینگ در استخر و ماینینگ انفرادی کاملاً مشابه است. برای برخی از سکه ها مانند بیت کوین یا زی کش، توسعه فناوری ها در این راستا ماینینگ انفرادی زی کش و بیت کوین را عملا بی فایده و منسوخ کرده است. انتخاب کارت گرافیک اولین و مهمترین مرحله است.[۴] بسته به قدرت کارت، درآمد می تواند بسیار متفاوت باشد. مقدار رم GPU باید حداقل 1 تا 2 گیگابایت باشد. زی کش معمولا بر روی کارت های NVIDIA با استفاده از برنامه EWBF Miner ماینینگ می شود. EWBF Miner به طور ویژه برای کارت های NVIDIA طراحی شده است و به شما امکان می دهد عملکرد بالایی داشته باشید.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ اوت ۲۰۱۹.
  2. "Understanding ZCash (ZEC)". investopedia.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-08.
  3. "What is Zcash?". kucoin.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-08.
  4. "How to Mine Zcash in 6 Easy Steps". cryptopolitan.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-08.