زینب بنت محمد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زینب بنت محمد
زادهٔ۵۹۹–۵۹۸[۱][۲]
حجاز، عربستان
درگذشتمه ۶۲۹ (۲۹ سال)
مدینه، عربستان
آرامگاهبقیع
همسر(ها)ابوالعاص بن ربیع
فرزندانعلی بن ابی‌عاص
امامه بنت ابی‌عاص
والدینمحمد (پدر)
خدیجه (مادر)
خویشاوندانقاسم (برادر)
رقیه (خواهر)
ام کلثوم (خواهر)
عبدالله (برادر)
فاطمه (خواهر)
ابراهیم (برادر)
هلال بن علی (نوه)
خانوادهاهل بیت

زینب بنت محمّد (به عربی: زینب بنت محمّد) دختر بزرگ محمد و همسرش خدیجه بنت خویلد بود. او همسر ابوالعاص بن ربیع و مادر علی بن ابی‌عاص و امامه بنت ابی‌عاص بود.[۳][۴] زینب در سال هشتم پس از هجرت در مکه درگذشت.

زندگی[ویرایش]

او ۱۰ سال قبل از بعثت محمد در حالیکه محمد ۳۰ ساله بود، به دنیا آمد. زینب هم‌زمان با مادرش به اسلام روی آورد. او با «ابوالعاص بن ربیع» ازدواج کرد. مادر ابوالعاص هاله خواهر خدیجه بود. این ازدواج پیش از بعثت اتفاق افتاد. زینب نخستین دختر محمد است که ازدواج کرده‌است. گفته شده که نام اصلی ابی‌العاص، قاسم بوده و به «جرو البطاء» (یعنی فرزند سرزمین بطی) مشهور بوده‌است. بعد از ظهور اسلام و مسلمان شدن زینب، روابط زناشویی آن دو به هم خورده بود؛ ولی ابوالعاص به هیچ وجه حاضر به طلاق دادن زینب نبود و از آنجا که محمد هیچ قدرتی در مقابل قریش در مکه نداشت، نتوانست آن‌ها را از هم جدا کند و ابوالعاص را مجبور به طلاق زینب نماید.

بعد از اسلام زینب، ابوالعاص همچنان بر کفر خویش باقی بود و او از معدود مردان تاجر و ثروتمند و امانت‌دار مکه بود. بزرگان قریش بعد از ظهور اسلام از او خواستند، تا زینب را طلاق دهد؛ ولی او هرگز قبول نکرد.

فرزندان[ویرایش]

زینب برای ابوالعاص دو فرزند به نام‌های «علی» و «امامه» آورد. علی در کودکی از دنیا رفت؛ ولی امامه زنده بود و علی بن ابی‌طالب بعد از مرگ فاطمه به سفارش وی با امامه ازدواج کرد و بنابر نقل دیگر خود ابوالعاص به امامه سفارش کرد، با علی ازدواج کند.

مرگ[ویرایش]

زینب در سال ۸ هجری از دنیا رفت. ام ایمن همراه با سودة دختر زمعه و ام سلمه او را غسل دادند. محمد بن عبدالله به آن‌ها گفت: «او را سه یا پنج بار و اگر خواستید، بیشتر غسل دهید و با سدر و کافور بشویید و چون از غسل دادن او فارغ شدید، مرا خبر کنید.» وقتی کار غسل دادن زینب تمام شد، محمد پیراهن «ازاء» خود را داده و گفت: «آن را چسبیده به بدنش بر او بپیچند.» او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

علت مرگ[ویرایش]

در مورد علت مرگ او گفته‌اند: زمانی که او از مکه به مدینه می‌آمد، مردانی از قریش به تعقیب وی برخاستند و دو مردی به نام‌های «هبار بن اسود» و «نافع بن عبدالقیس» به او رسیده و هودج او را آماج تیز قرار دادند، چنان‌که گفته‌اند او باردار بوده و فرزندش را در اثر ترس سقط نمود.

او در اثر این اتفاق بیمار شد و بهبود نیافت، تا در سال ۸ هجری درگذشت.

کتاب[ویرایش]

کتاب مشرکی در خانواده پیامبر به رابطه زینب و ابوالعاص می‌پردازد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Islamic Center of Fremont. "Zaynab bint Muhammad" (PDF). Archived (PDF) from the original on 5 November 2018. Retrieved 22 February 2020.
  2. Fahmina, Aafiya (9 September 2016). "The love story of Zainab bint Muhammad and Abu El'Ass ibn Rabee'". Archived from the original on 24 February 2020. Retrieved 24 February 2020.
  3. Ibn Ishaq, Muhammad (1955). Guillaume, Alfred (translator) (ed.). Ibn Ishaq's Sirat Rasul Allah – The Life of Muhammad. Oxford: Oxford University Press. pp. 88–589. ISBN 978-0-1963-6033-1. {{cite book}}: |editor-first= has generic name (help)
  4. Al-Basri Al-Hashimi, Muhammad ibn Sa'd (1995). Bewley, Aisha (translator) (ed.). Kitab al-Tabaqat al-Kabir (Volume: The Women of Madina) (به عربی). Vol. 8. London: Ta-Ha Publishers. {{cite book}}: |editor-first= has generic name (help)
  5. «کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» منتشر شد». خبرگزاری مهر. ۱۵ مرداد ۱۳۹۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • زندگی صحابه، محمود طریقی، مشهد، ۱۳۸۵