زیرتنگ بیجنوند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زیرتنگ (چرداول))

زیرتنگ بیجنوند، روستایی از توابع بخش زاگرس شهرستان چرداول در استان ایلام کشور ایران است. زیرتنگ بیجنوند بزرگترین روستای دهستان بیجنوند و مرکز آن می باشد.

زیرتنگ بيجنوند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانایلام
شهرستانچرداول
بخشزاگرس
دهستانبیجنوند
نام محلیبيژنَن
نام‌های دیگرژیرتنگ
نام‌های قدیمیبیژن وند
زیرتنگ بيجنوند بر ایران واقع شده‌است
زیرتنگ بيجنوند
۳۳°۳۸′۴۶″شمالی ۴۶°۵۵′۲۰″شرقی / ۳۳٫۶۴۶۲۳۶۰۰°شمالی ۴۶٫۹۲۲۱۹۰۰۰°شرقی / 33.64623600; 46.92219000
مردم
جمعیت۵۰۱ نفر
اطلاعات روستایی
ره‌آوردمحصولات کشاورزی و دامداری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۴۳

طبیعت و پیشینه[ویرایش]

زیرتنگ بیجنوند دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. تابستان های آن گرم و زمستان های سرد و پر بارش دارد. زیرتنگ در کوهپایه کوهی با غارهای طبیعی کم عمق بنا شده. در ضلع دیگر آن رود فصلی است که از سمت میان قلعه سرازیر شده و با عبور از تنگه بِی به رودخانه سیمره در نیدوله ملحق می شود. زیرتنگ دارای مناظر طبیعی زیبایی است که در بهار بسیار دلنشین و دیدنی است. همچنین این روستا قدمتی تاریخی دارد و دارای یک آتشکده مربوط به دوره ساسانی و منطقه باستانی کرناچی می باشد. از این روستا آثار باستانی زیادی نیز کشف شده است.

امکانات[ویرایش]

امکانات این روستا شامل؛ دبستان، مدرسه راهنمایی و دبیرستان، درمانگاه، خانه بهداشت، داروخانه، کتابخانه، کانون فرهنگی، مسجد، پست بانک(دارای دستگاه خودپرداز)، سالن ورزشی و زمین چمن ورزشی است. همچنین دارای چند سوپرمارکت، سوپر میوه و پروتئینی، نانوایی، سفره خانه، کافی نت(دارای دستگاه خودپرداز)، مرکز سرویس خودرو و کارواش و ... می باشد. کشاورزان و دامداران در این روستا اقدام به عرضه مستقیم محصولات خود می کنند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بیجنوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۱ نفر (۱۱۰خانوار) بوده‌است.

زبان[ویرایش]

زبان تمام مردم زیرتنگ لکی می باشد.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.