زکریا هاشمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زکریا هاشمی
زادهٔ۴ اسفند ۱۳۱۵ ‏(۸۷ سال)
شهر ری، ایران
ملیتایرانی
پیشهنویسنده، کارگردان، فیلم‌بردار، بازیگر

زکریا هاشمی (زاده ۴ اسفند ۱۳۱۵ در شهر ری) نویسنده، کارگردان، بازیگر و فیلمبردار ایرانی است.

زندگی[ویرایش]

وی در سال ۱۳۱۵ در شهر ری زاده شد. از جوانی در استودیوهای پارس فیلم، بدیع و میثاقیه مشغول به کار شد و پس از آشنایی با فرخ غفاری به دنیای بازیگری سینما پا گذاشت.[۱] پس از آن ابراهیم گلستان وی را برای بازی در فیلم دریا انتخاب کرد که آن فیلم ناتمام ماند و هرگز ساخته نشد. پس از تعطیلی پروژه دریا، گلستان بازی در نقش اول فیلم خشت و آینه را به هاشمی پیشنهاد کرد.

زکریا هاشمی هم‌زمان با کار در استودیو گلستان، به نوشتن رمان طوطی پرداخت و در این زمینه فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان از مشوقان او بودند. با تعطیلی استودیو گلستان، هاشمی به مستندسازی برای تلویزیون روی آورد.[۲]

در سال ۱۳۵۵ فیلم طوطی را بر اساس رمان خودش ساخت که این فیلم به دستور وزارت فرهنگ و هنر وقت توقیف شد و هیچ‌گاه به نمایش عمومی در نیامد.
زکریا هاشمی چند سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران مشغول فعالیت بود. پس از شروع جنگ ایران و عراق برای تهیه چند فیلم به جبهه جنگ رفت که حاصل آن حضور، کتاب چشم باز گوش باز شد که روایتی از زشتی‌ها و فجایع جنگ است.[۳] هاشمی سرانجام در سال ۱۳۶۳ به فرانسه مهاجرت کرد و در آنجا برای گذران زندگی به شغل آشپزی روی آورد.

نوشته‌ها[ویرایش]

  • طوطی
  • چشم باز و گوش باز
  • کاغذهای رنگی مچاله شده[۴]
  • آخرین اعدام
  • سلاخ
  • شکار
  • عیّار
  • در سنگلاخِ زندگی

فیلم‌ها[ویرایش]

بازیگر[ویرایش]

کارگردان و نویسنده[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. الهه خوشنام-روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر (۱۹ شهریور ۱۳۹۴). «قاتل غزلخوان در 'آخرین اعدام'؛ گفتگو با زکریا هاشمی». بی‌بی‌سی فارسی.
  2. «زکریا هاشمی؛ از خشت و آینه تا آخرین اعدام». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵.
  3. «زکریا هاشمی: فقط واقعیتی را که دیدم نوشتم». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵.
  4. «رمان تازه‌ای از زکریا هاشمی منتشر شد». رادیو زمانه. ۱۴ فروردین ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۳۹۴.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]