زمین‌لرزه ۱۳۷۵ اردبیل

مختصات: ۳۸°۰۵′۴۲″شمالی ۴۸°۰۲′۱۳″شرقی / ۳۸٫۰۹۵°شمالی ۴۸٫۰۳۷°شرقی / 38.095; 48.037
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه اردبیل
زمین‌لرزه ۱۳۷۵ اردبیل در ایران واقع شده
زمین‌لرزه ۱۳۷۵ اردبیل
مکان رومرکز زمین‌لرزه بر روی نقشهٔ ایران
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
مدت استمرار۲۰ ثانیه
بزرگی۶٫۱ در مقیاس Mw
عمق۱۰ کیلومتر
نوعامتدادلغز
نواحی تحت تأثیرنیر و هیر، سرعین و روستاهای اطراف
پس‌لرزه‌هاحدود ۲۵۰۰ پس لرزه طی ۴ ماه
تلفاتکشته‌های لرزش نزدیک به ۱۱۰۰ نفر

زمین‌لرزه اردبیل در تاریخ ‎۱۰ اسفند ۱۳۷۵ (۰۱۹۹۷−۰۲−۲۸ ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ میلادی) ساعت ۱۲:۵۷:۱۸ به زمان یوتی‌سی در اردبیل شهر نیر رخ داد. ژرفای این زلزله ۱۰ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۶٫۱ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز جمعه، ساعت ۱۶:۲۷:۱۸ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی +۳٫۵ بوده‌است.

این زمین لرزه باعث تخریب کامل منازل و تأسیسات زیربنایی تعداد ۱۳۶ روستا در نیر و هیر و روستای سرعین و همچنین حدود ۱۴۰ روستا هم در شهرستان‌های اردبیل، گرمی مغان، مشگین‌شهر، سرعین و نیر دچار آسیب شدند. در حدود ۱۰ هزار راس احشام نیز در این حادثه کشته شده‌اند. شدت زمین لرزه به حدی بود که در اکثر شهرهای استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، استان گیلان و زنجان احساس شد و در شهر اردبیل باعث وحشت مردم شد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۱] نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۸°۰۴′۳۰″شمالی ۴۸°۰۳′۰۰″شرقی / ۳۸٫۰۷۵°شمالی ۴۸٫۰۵°شرقی / 38.075; 48.05 و ژرفای آن را در ۱۰ کیلومتر گزارش کرده‌است. بزرگی برگزیدهٔ این سازمان از میان بزرگیهای محاسبه‌شدهٔ مختلف ۶٫۱ در مقیاس Mw بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده‌است.

پروژهٔ «تنسور گشتاور مرکزوار»[۲] زاویه‌های (راستا، شیب، ریک) گسل سازندهٔ زمین‌لرزه و صفحه عمود بر آن را (°۱۸۴، °۵۷، °۱۵-) یا (°۲۸۳، °۷۷، °۱۴۶-) و نوع گسل را[۳]«امتدادلغز» فرارسانده‌است.

شمار کشتگان زلزله حدود ۱۱۰۰ نفر بوده‌است. تعداد زخمیان ۲۶۰۰ نفر برآورده شده‌است. بی‌خانمان شدگان نیز ۳۶۰۰۰ نفر اعلام شده‌است. خانه‌های خشتی و گلی اطراف اردبیل تاب تحمل زمین لرزه ۶٫۱ ریشتری را نداشتند و به شعاع ۳۵ کیلومتر تمام روستاهای اطراف مرکز زمین لرزه کامل تخریب شده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. The Preliminary Determination of Epicenters (PDE) Bulletin
  2. The Harvard CMT Project و سپس The Global CMT Project
  3. strike-slip

منابع[ویرایش]

  • Allen TI, Marano KD, Earle PS, Wald DJ (2009). PAGER-CAT Earthquake Catalog "PAGER-CAT: A composite earthquake catalog for calibrating global fatality models". Seism. Res. Lett. (به انگلیسی). 80 (1): 57-62. {{cite journal}}: Check |url= value (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)