زمین‌لرزه ۱۹۸۹ لوما پریتا

مختصات: ۳۷°۰۷′شمالی ۱۲۱°۴۶′غربی / ۳۷٫۱۱°شمالی ۱۲۱٫۷۷°غربی / 37.11; -121.77
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه لوما پریتا
زمین‌لرزه ۱۹۸۹ لوما پریتا در ایالات متحده آمریکا واقع شده
زمین‌لرزه ۱۹۸۹ لوما پریتا
مکان رومرکز زمین‌لرزه بر روی نقشهٔ آمریکا
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۶٫۹ در مقیاس Mw
عمق۱۱٫۴ کیلومتر
نوعمعکوس
نواحی تحت تأثیرآمریکا
سونامیآری
رانش زمینآری
تلفاتکشته‌های لرزش نزدیک به ۶۲ نفر

زمین‌لرزه لوما پریتا در تاریخ ۰۱۹۸۹−۱۰−۱۸ ۱۸ اکتبر ۱۹۸۹ میلادی، برابر با ‎۲۶ مهر ۱۳۶۸، ساعت ۰:۰۴:۱۵ به زمان یوتی‌سی در آمریکا، منطقه لوما پریتا رخ داد. ژرفای این زلزله ۱۱٫۴ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۶٫۹ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز سه‌شنبه، ساعت ۱۶ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی -۸ بوده‌است (با لحاظ تغییر ساعت تابستانی).

سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۱] نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۷°۰۲′۱۰″شمالی ۱۲۱°۵۲′۵۹″غربی / ۳۷٫۰۳۶°شمالی ۱۲۱٫۸۸۳°غربی / 37.036; -121.883 و ژرفای آن را در ۱۸ کیلومتر گزارش کرده‌است. بزرگی برگزیدهٔ این سازمان از میان بزرگی‌های محاسبه‌شدهٔ مختلف ۶٫۹ در مقیاس Mw بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده‌است.رانش زمین در آن به وجود آمده‌است.سونامی نیز در این زلزله گزارش شده‌است.

پروژهٔ «تنسور گشتاور مرکزوار»[۲] زاویه‌های (راستا، شیب، ریک) گسل سازندهٔ زمین‌لرزه و صفحه عمود بر آن را (°۲۳۵، °۴۱، °۲۹) یا (°۱۲۳، °۷۱، °۱۲۸) و نوع گسل را [۳]«معکوس» فرارسانده‌است.

شمار کشتگان زلزله حدود ۶۲ نفر بوده‌است.تعداد زخمیان ۳۷۵۷ نفر برآورده شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. The Preliminary Determination of Epicenters (PDE) Bulletin
  2. The Harvard CMT Project و سپس The Global CMT Project
  3. reverse-slip

منابع[ویرایش]

  • Allen TI, Marano KD, Earle PS, Wald DJ (2009). PAGER-CAT Earthquake Catalog "PAGER-CAT: A composite earthquake catalog for calibrating global fatality models". Seism. Res. Lett. (به انگلیسی). 80 (1): 57-62. {{cite journal}}: Check |url= value (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)