زمین‌لرزه‌های ۱۳۸۰–۱۳۸۱ هندوکش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه هندوکش
زمین‌لرزه‌های ۱۳۸۰–۱۳۸۱ هندوکش در افغانستان واقع شده
زمین‌لرزه‌های ۱۳۸۰–۱۳۸۱ هندوکش
مکان رومرکز زمین‌لرزه اول بر روی نقشهٔ افغانستان
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۷٫۳ و
۶٫۱ در مقیاس Mw
عمق۲۰۴٫۹ کیلومتر و
۸ کیلومتر
نوعمعکوس
نواحی تحت تأثیرافغانستان
رانش زمینآری در زلزله اول
تلفاتکشته‌های زلزله اول نزدیک به ۱۶ نفر

زمین‌لرزه ۳ مارس[ویرایش]

زمین‌لرزه هندوکش در تاریخ ۰۲۰۰۲−۰۳−۰۳ ۳ مارس ۲۰۰۲ میلادی، برابر با ‎۱۲ اسفند ۱۳۸۰، ساعت ۱۲:۰۸:۱۹ به زمان یوتی‌سی در افغانستان، منطقه هندوکش رخ داد. ژرفای این زلزله ۲۰۴٫۹ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۷٫۳ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز یکشنبه، ساعت ۱۶٫۵ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی +۴٫۵ بوده‌است .

سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۱] نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۶°۳۰′۰۷″شمالی ۷۰°۲۸′۵۵″شرقی / ۳۶٫۵۰۲°شمالی ۷۰٫۴۸۲°شرقی / 36.502; 70.482 و ژرفای آن را در ۲۲۵ کیلومتر گزارش کرده‌است. بزرگی برگزیدهٔ این سازمان از میان بزرگی‌های محاسبه‌شدهٔ مختلف ۷٫۴ در مقیاس Mw بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده‌است.دستکم ۳۰۰ ساختمان در زمین‌لرزه خراب شده‌است.رانش زمین در آن به وجود آمده‌است.

پروژهٔ «تنسور گشتاور مرکزوار»[۲] زاویه‌های (راستا، شیب، ریک) گسل سازندهٔ زمین‌لرزه و صفحه عمود بر آن را (°۲۸۲، °۲۲، °۸۵) یا (°۱۰۸، °۶۸، °۹۲) و نوع گسل را [۳]«معکوس» فرارسانده‌است.

شمار کشتگان زلزله حدود ۱۶ نفر بوده‌است.

زمین‌لرزه ۲۵ مارس[ویرایش]

زمین‌لرزه دوم در تاریخ ۰۲۰۰۲−۰۳−۲۵ ۲۵ مارس ۲۰۰۲ میلادی، برابر با ‎۵ فروردین ۱۳۸۱، ساعت ۱۴:۵۶:۳۳ به زمان یوتی‌سی در همان منطقه رخ داد. ژرفای این زلزله ۸ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۶٫۱ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز دوشنبه، ساعت ۱۸٫۵ روی داد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۶°۰۳′۴۳″شمالی ۶۹°۱۸′۵۴″شرقی / ۳۶٫۰۶۲°شمالی ۶۹٫۳۱۵°شرقی / 36.062; 69.315 و ژرفای آن را در ۸ کیلومتر گزارش کرده‌است.

پروژهٔ «تنسور گشتاور مرکزوار» زاویه‌های (راستا، شیب، ریک) گسل سازندهٔ زمین‌لرزه و صفحه عمود بر آن را (°۱۶، °۳۹، °۱۰۴) یا (°۱۷۷، °۵۳، °۷۹) و نوع گسل را «معکوس» اعلام کرده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. The Preliminary Determination of Epicenters (PDE) Bulletin
  2. The Harvard CMT Project و سپس The Global CMT Project
  3. reverse-slip

منابع[ویرایش]

  • Allen TI, Marano KD, Earle PS, Wald DJ (2009). PAGER-CAT Earthquake Catalog "PAGER-CAT: A composite earthquake catalog for calibrating global fatality models". Seism. Res. Lett. (به انگلیسی). 80 (1): 57-62. {{cite journal}}: Check |url= value (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)