زمین‌لرزه ۲۰۱۵ نپال

مختصات: ۲۸°۰۹′۵۴″شمالی ۸۴°۴۳′۳۰″شرقی / ۲۸٫۱۶۵°شمالی ۸۴٫۷۲۵°شرقی / 28.165; 84.725
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زلزله ۲۰۱۵ نپال)
زمین‌لرزه نپال ۲۰۱۵
زمین‌لرزه ۲۰۱۵ نپال در Nepal واقع شده
کاتماندو
کاتماندو
زمین‌لرزه ۲۰۱۵ نپال
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی
زمان محلی
بزرگی۸٫۱=Mw و ۷٫۸=Ms[۱]
عمق۱۵ کیلومتری
نوع۹[۲]
رانش زمینآثار رانش زمین و جابجایی سطح زمین در برخی مناطق کاتماندو مشهود بود.
پس‌لرزه‌ها24[۳]
تلفاتبیش از ۷۳۰۰ کشته[۴][۵]

در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۵ میلادی و مقارن با ساعت ۱۱:۵۶ به وقت محلی، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۹ ریشتر نپال را لرزاند، مرکز این زمین‌لرزه در حدود ۲۹ کیلومتری جنوب‌شرق لامجونگ نپال و کانون آن در عمق ۱۵ کیلومتری سطح زمین بوده است.[۲][۱] این زمین‌لرزه قویترین زلزله پس از زمین‌لرزه بیهار در سال ۱۹۳۴ محسوب می‌شود. زمین لرزه باعث سقوط بهمن در اورست هم شد که در اثر آن دست کم ۱۸ نفر کشته و ۶۱ نفر هم زخمی شدند. این زلزله در حالی اتفاق افتاد که یک هفته قبل از آن، نزدیک به ۵۰ کارشناس زلزله از نقاط مختلف جهان کنفرانسی در کاتماندو برگزار کردند که هدف آن آمادگی برای وقوع زمین‌لرزه و بهبود شرایط ساختمان‌سازی در این شهر اعلام شده بود.[۶] گروه‌هایی از بیش از ۲۰ کشور مختلف از جمله ژاپن، فرانسه، نروژ و اسرائیل برای نجات قربانیان زلزله نپال تلاش می‌کنند.

تلفات[ویرایش]

مقامات نپال در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ تعداد کشته شدگان در زلزله را بیش از ۷۳۰۰ نفر اعلام کردند.[۷] شهر کاتماندو تراکم جمعیت بالایی دارد و مسائل ایمنی در ساخت بسیاری از ساختمان‌هایش رعایت نشده است. این زمین‌لرزه در عین حال بیش از ۱۰۰ قربانی از کشورهای هند و چین گرفته که در مجاورت نپال قرار دارند.

مفقود شدگان[ویرایش]

دیپلمات‌ها گفته‌اند که از سرنوشت حدود هزار شهروند اروپایی بعد از زلزله نپال اطلاعی در دست نیست. گردشگران اروپایی اغلب برای کوهپیمایی به اورست می‌روند که در آن احتمال سقوط بهمن وجود دارد. تیم‌های نجات امکان دسترسی به بسیاری از نقاط زلزله زده کوهستانی را ندارند.[۸] در کل بیش از ۱۰۰۰۰ نفر مفقود شدند که ۸۲ نفر از اتباع خارجی نیز در بین آنها هستند.

خسارات مالی[ویرایش]

وزیر اقتصاد نپال رام شاران ماهات در تاریخ جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ اظهار داشت که برای بازسازی خانه‌ها، بیمارستان‌ها، دفاتر دولتی و اماکن تاریخی که به خاطر زلزله اخیر در این کشور ویران شده‌اند، حداقل دو میلیارد دلار لازم است. پیش از این سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که به خاطر زلزله بیش از ۱۳۰ هزار خانه ویران شده‌اند.[۹]

ویرانی بناهای باستانی[ویرایش]

زلزلهٔ نپال به ویرانی ده‌ها بنای باستانی، معبد و زیارتگاه تاریخی این کشور انجامید و ازجمله به میدان‌های دربارهای قدیمی این کشور آسیب زد.

در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ «کریستیان مانهارد»، نمایندهٔ سازمان یونسکو در نپال در مصاحبه‌ای با رادیو آلمان اعلام کرد که بازسازی این آثار قدیمی امکان‌پذیر است. وی تأکید کرد که هزینهٔ بازسازی «قطعاً چندین میلیون یورو، شاید حتی به ۱۰۰ میلیون یورو برسد.»[۱۰]

جابجایی شهر کاتماندو و تاثیر بر قله اورست[ویرایش]

پژوهشگران دانشگاه کمبریج اعلام کردند بر اثر این زمین لرزه شهر کاتماندو سه متر به سمت جنوب جابجا شده است.[۴] نپال اعلام کرده‌است که کوه اورست را دوباره اندازه‌گیری خواهد کرد، چون پس از زمین‌لرزه ویرانگر آوریل ۲۰۱۵ در منطقه احتمال دارد ارتفاع آن تغییر کرده باشد. مسئولان این کشور گفته‌اند در اندازه‌گیری قبلی ارتفاع کوه اورست ۸۸۴۸ متر بوده اما ممکن است به جز تغییر ارتفاع، موقعیت جغرافیایی آن هم تغییر کرده باشد.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "尼泊尔8.1级地震 西藏日喀则吉隆镇有村民受伤" (به چینی). workercn.cn. 25 April 2015. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 25 April 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "M7.8 – 29 km ESE of Lamjung, Nepal". United States Geological Survey. 25 April 2015. Retrieved 25 April 2015.
  3. "overlays":%7B"plates":true%7D,"viewModes":%7B"list":true,"map":true,"settings":false,"help":false%7D%7D "1 Day, Magnitude 2.5+ Worldwide". Retrieved 25 April 2015.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ زلزله پایتخت نپال را جابجا کرد خبرگزاری انتخاب
  5. «Desperate Nepalese sleep in open as aftershocks spread fear». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۵.
  6. «شمار کشته شدگان زلزله نپال حدود ۴۰۰۰ نفر اعلام شد». وبسایت بی‌بی‌سی فارسی.
  7. «با گذشت یک هفته از وقوع زلزله در نپال، هزاران تن در این کشور همچنان مفقود هستند». وبسایت رادیو فردا.
  8. «هزار شهروند اروپایی پس از زلزله نپال ناپدید شده‌اند». وبسایت بی‌بی‌سی فارسی.
  9. «نپال برای بازسازی خسارت‌های زلزله اخیر دو میلیارد دلار نیاز دارد». وبسایت رادیو فردا.
  10. «یونسکو: معابد آسیب‌دیده کاتماندو را می‌توان از نو ساخت». وبسایت دویچه وله فارسی.
  11. "نپال دوباره ارتفاع اورست را اندازه می‌گیرد". 2017. BBC Persian. Accessed October 21 2017. [۱].