زبان‌های پاما-نیونگایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زبان‌های پاما-نیونگایی
پراکنش:بیشتر سرزمین اصلی استرالیا، به جز بخش های شمالی قلمرو شمالی و استرالیای غربی
تبار:بزرگ‌پاما-نیونگایی
  • پاما-نیونگایی بزرگتر
    • زبان‌های پاما-نیونگایی
نیا:زبان‌های پاما-نیونگایی
زیرگروه‌ها:
plus unclassified languages
زبان شناسی29-A to 29-X (provisional)
گلاتولوگpama1250[۱]
{{{mapalt}}}
زبانهای پاما-نیونگایی (زرد) و دیگر زبانهای بزرگ‌پاما-نیونگایی (نارنجی و سبز)

زبان‌های پاما-نیونگایی (به انگلیسی: Pama-Nyungan languages) گسترده‌ترین خانواده زبانی در میان زبان‌های بومی استرالیا است که حدود ۳۰۰ زبان را دربردارد. نام پاما-نیونگایی برگرفته از نام دو گروه در این خانواده است که بیشترین فاصله را از هم دارند. زبانهای پامایی در شمال شرقی و زبانهایی نیونگایی در جنوب غربی. واژه‌های پاما و نیونگا در زبانهای مربوطه به معنای انسان هستند.

دیگر زبان‌های بومی قاره استرالیا گاه با عنوان زبانهای غیر پاما-نیونگایی یاد می‌شوند که البته نظریه‌ای برای رده‌بندی این زبان‌ها نیست. خانواده زبانی پاما-نیونگایی دارای بیشترین پراکنش جغرافیایی، بیشترین جمعیت گویشور بومی و بیشترین تعداد زبان‌ها در میان زبانهای بومی استرالیاست. گویشوران بیشتر زبان‌های پاما-نیونگایی گروه‌های قومی کم‌جمعیتی با چند صد گویشور یا کمتر هستند. بیشتر این زبان‌ها گویشوران خود را از دست داده و منقرض شده‌اند و تقریباً تمام زبانهای دیگر این خانواده که باقی مانده‌اند به شیوه‌ای در خطر هستند. تنها در بخش‌های مرکزی استرالیا زبانهای پاما-نیونگایی به‌طور گسترده در سراسر اجتماع صحبت می‌شوند.

منابع[ویرایش]

  1. Nordhoff, Sebastian; Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, eds. (2013). "Pama–Nyungan". Glottolog 2.2. Leipzig: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. {{cite book}}: Invalid |display-editors=4 (help)

ویکی‌پدیای انگلیسی - https://en.wikipedia.org/wiki/Pama–Nyungan_languages