ریکیاویک

مختصات: ۶۴°۰۸′ شمالی ۲۱°۵۶′ غربی / ۶۴٫۱۳۳°شمالی ۲۱٫۹۳۳°غربی / 64.133; -21.933
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهر ریکیاویک
(به ایسلندی: Reykjavíkurbor)
(به انگلیسی: City of Reykjavik)
چشم‌انداز ریکیاویک
چشم‌انداز ریکیاویک
پرچم شهر ریکیاویک
پرچم
نشان رسمی شهر ریکیاویک
مهر
شهر ریکیاویک در نقشه کشور ایسلند
شهر ریکیاویک در نقشه کشور ایسلند
مختصات: ۶۴°۰۸′ شمالی ۲۱°۵۶′ غربی / ۶۴٫۱۳۳°شمالی ۲۱٫۹۳۳°غربی / 64.133; -21.933
کشور ایسلند
حوزه انتخاباتیریکیاویک شمالی
ریکیاویک جنوبی
بنیانگذاریحدود ۸۷۰
بنیان‌گذاراینگولفور آرنارسون
مدیریت
 • شهرداریون گنار
مساحت
 • کل۲۷۴٫۵ کیلومتر مربع (۱۰۶٫۰ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۲۰)
 • کل۱۳۱٬۱۳۶
منطقه زمانییوتی‌سی ۰ (GMT)
کد پستی
۱۰۱–۱۵۵
وبگاه

ریِکیاویک پایتخت کشور ایسلند و بزرگ‌ترین شهر این کشور و شمالی‌ترین پایتخت جهان است.[۱] جمعیت ریکیاویک در حدود ۱۲۳ هزار نفر است (با احتساب حومه یعنی ناحیه پایتختی ریکیاویک جمعیت آن به ۲۱۷ هزار نفر بالغ می‌شود).[۲] ریکیاویک در جنوب غربی ایسلند، در ساحل جنوبی خلیج فاکسا واقع شده‌است. این شهر مرکز فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و دولتی ایسلند و یک مقصد گردشگری محبوب است.

باور بر این است که ریکیاویک نخستین محل سکونت دائمی است که در ایسلند برپا شد. این سکونتگاه در ۸۷۴ میلادی بنا شد اما تا سده نوزدهم هیچ توسعه شهری در محل آن انجام نشد. ریکیاویک به عنوان یک شهر تجاری در سال ۱۷۸۶ تأسیس شد و طی دهه‌های آینده به‌طور پیوسته رشد کرد و به مرکز ملی بازرگانی، جمعیتی و فعالیت‌های دولتی تبدیل شد. ریکیاویک یکی از پاک‌ترین، سبزترین و امن‌ترین شهرهای جهان است.

جغرافیا[ویرایش]

شهر ریکیاویک شمالی‌ترین پایتخت جهان است و در مدار'۰۸°۶۴ شمالی قرار گرفته که با مدار قطبی (در'۳۳°۶۶ شمالی) فاصله چندانی ندارد. این شهر در زمستان تنها چهار ساعت در روز نور خورشید دارد و شب‌های تابستانی آن به روشنی روز هستند. مردم محلی برای این شهر لقب Stærsta smáborg í heimi را بکار می‌برند که معنی آن می‌شود «بزرگ‌ترین شهر کوچک دنیا».

ریکیاویک ۴۰ درصد جمعیت ایسلند را در خود جا داده‌است. منطقه ریکیاویک بزرگ دربرگیرنده شش شهرداری دیگر به نام‌های زیر است:

تاریخ[ویرایش]

نخستین سکونت‌گاه دائمی مردم نوردیک در ریکیاویک بدست شخصی به نام اینگولفور آرنارسون در حدود ۸۷۰ پایه‌ریزی شد.

این آگاهی در کتابی ایسلندی به نام لاندنامابوک (Landnámabók به معنی کتاب اقامت) پیدا شده‌است.

از آبگرم‌های منطقه ریکیاویک بخارهایی به هوا بلند می‌شود و همین موضوع باعث نامگذاری آن از سوی نخستین ساکنان شد زیرا واژه ریکیاویک به معنی «خلیج بخار» است.

این شهر در سال ۸۷۴ پس از میلاد توسط اینگولفور آرنارسون، وایکینگ نروژی که به همراه خانواده و دام‌هایش در این منطقه ساکن شدند، تأسیس شد. برای قرن‌ها، ریکیاویک یک سکونتگاه کوچک باقی ماند که عمدتاً از مزارع و دهکده‌های ماهیگیری تشکیل شده بود. تا قرن ۱۸ بود که این شهر به عنوان مرکز تجارت و بازرگانی شروع به رشد و توسعه کرد. در سال ۱۷۸۶، پس از ایجاد یک مرکز اداری توسط دولت دانمارک، ریکیاویک پایتخت رسمی ایسلند شد. با این حال، تا اوایل قرن بیستم بود که ریکیاویک به صورت جدی شروع به مدرن شدن و شهرنشینی کرد.

در طول جنگ جهانی دوم، ایسلند توسط نیروهای بریتانیایی و سپس آمریکایی اشغال شد که منجر به رونق چشمگیری در اقتصاد و زیرساخت‌های این کشور شد. این دوره از رونق به تبدیل ریکیاویک به شهری پر رونق با ساختمان‌ها، جاده‌ها و تأسیسات عمومی جدید کمک کرد.

در سال ۱۹۴۴، ایسلند استقلال خود را از دانمارک به دست آورد و ریکیاویک به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور به رشد و توسعه ادامه داد. امروزه، این شهر پرجنب‌وجوش و بین‌المللی است که به‌خاطر ترکیب منحصربه‌فردی از فرهنگ سنتی ایسلندی و امکانات مدرن شناخته شده‌است.

مکان جالب:

نگاره‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Trucker Reaches $32,000 Level On Quiz Show". The Modesto Bee. January 2, 1957. Retrieved 2010-03-16.[پیوند مرده] ("Einfrank said correctly that the capital of the sovereign, independent nation located farthest north is Reykjavik, Iceland")
  2. Hagstofa Íslands - Talnaefni. (2018). Hagstofa Íslands - Talnaefni. Retrieved 5 May 2018,