ریحانه پارسا

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ریحانه پارسا
پارسا در سال ۱۳۹۸
نام هنگام تولدریحانه جوادی پارسا
زادهٔ۱ اسفند ۱۳۷۷ ‏(۲۵ سال)
تهران، ایران
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۳۹۷–اکنون

ریحانه جوادی پارسا (زادهٔ ۱ اسفند ۱۳۷۷) بازیگر ایرانی است. او نخستین فعالیت حرفه‌ای خود را با نقش‌آفرینی در مجموعه پدر (۱۳۹۷) آغاز کرد و برای این نقش نامزد دریافت جایزۀ حافظ در رشتهٔ بهترین بازیگر زن درام شد.

زندگی

ریحانه جوادی پارسا[۱] در ۱ اسفند ۱۳۷۷[۲] در محلهٔ یوسف‌آباد تهران به دنیا آمد. او در رشتهٔ نمایش از هنرستان دیپلم گرفت. او در ۲۱ سالگی با مهدی کوشکی وارد رابطه شد،[۳] و کمتر از یک سال بعد از وی جدا شد.

فعالیت حرفه‌ای

فروردین ۱۳۹۸، پارسا مهمان برنامهٔ خندوانه بود. میان‌برنامه‌ای که او به همراه سینا مهراد در آن شرکت کرد از لحاظ بازتاب در شبکه‌های اجتماعی و تعداد بینندگان تلوبیون رکورددار شد.[۴] بهمن ۱۳۹۷ هم در برنامهٔ خیابان جام جم حضور یافت و پس از پخش صحنه‌هایی از سریال پدر، اشک در چشمانش حلقه زد.[۵] اولین حضور پارسا در گفتگوهای تلویزیونی در برنامهٔ ایرانیوم در مرداد ۱۳۹۷ صورت گرفت.[۶]

حامد عنقا و بهرنگ توفیقی به خاطر انتخاب پارسا برای ایفای نقش لیلا در سریال پدر که آن زمان فردی ناشناخته بود تحسین شده و کارشان «ستاره‌سازی» خوانده شده‌است.[۷] به عقیدهٔ آرش خوشخو، منتقد فیلم، نقش‌آفرینی پارسا در خوب، بد، جلف ۲ «نقطهٔ ضعف فیلم» بوده و او «به کلیت فیلم ضربه زده‌است».[۸] او فیلم کوتاهی به نام زمان یک ماهی را منتشر خواهد کرد که اولین تجربه کارگردانی او خواهد شد.[۹]

در رسانه‌ها

reyhane parsa توییتر
@reyparsa

یا بنویس
حق طلاق میدید به زنهاتون بعد اسم خودتون رو هم گذاشتید مرد ؟
ایموجی هم نزار😤

۱۴ مه ۲۰۲۰[۱۰]

پارسا در شبکه‌های اجتماعی حاشیه‌هایی ایجاد کرد که باعث شده او را به خامی و تلاش برای دیده شدن متهم کنند. پس از پایان سریال پدر، بلافاصله تمامی عکس‌هایش از نقش‌آفرینی در این سریال را از صفحهٔ اینستاگرامش حذف کرد و عکس‌هایی «با ظاهری متفاوت» مشابه عکس‌های مدل‌ها منتشر کرد. او نوشت: «من، ریحانه پارسا دختری که از الان تا همیشه اگر کسی میشناستش به واسطهٔ سریال پدر هست (این رو هیچ وقت یادش نمیره) از همین پست میگم اگر این روزها عکسی دیده شده که فرق زیادی با تصویر این ماه‌های اخیر داره بی هیچ جبهه‌گیری خاصی و موضع داشتن بوده و هست، صرفاً توجیهی است که ریحانه هیچ شباهت (ظاهری) به لیلای دیده شده نداره!» او به علت انتقادهای فراوان، صفحهٔ اینستاگرامش را از حالت عمومی خارج کرد و امکان نظردهی را سلب کرد.[۱۱][۱۲] روزنامهٔ کیهان رفتارهای او را «سوءاستفاده از صداوسیما»، «نامتعارف»، و «هنجارشکنی» خواند[۱۳][۱۴] و او به گفتهٔ خود شش ماه ممنوع‌الکار شد.[۱۵][۱۶] پس از انتشار خبر ازدواجش با مهدی کوشکی، توئیتی منتشر کرد که از مردان می‌خواست حق طلاق را به زنانشان ندهند. پارسا در توئیتر نوشت: «حق طلاق میدید به زنهاتون بعد اسم خودتون رو هم گذاشتید مرد ؟»[۱۷]

حرکات ریحانه پارسا پس از اکران فیلم خوب، بد، جلف ۲ در جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۹۸ واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. برخی او را به فرصت‌طلبی برای جلب توجه متهم کردند و برخی در دفاع از پارسا، انتقادها را ناشی از جنسیت‌زدگی دانستند.[۱۸]

او در یک لایو اینستاگرامی حجاب خود را که یک کلاه بود از سر برداشت و مدعی شد چون طول موهایش کمتر از دو سانتیمتر است، «هنوز» قوانین جمهوری اسلامی ایران را نقض نکرده‌است.[۱۹]

فیلم‌شناسی

سینما

سال نام کارگردان نقش
۱۳۹۸ خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری[۲۰] پیمان قاسم‌خانی آناهیتا
۱۳۹۹ هاوایی[۲۱] بهمن گودرزی
کوسه[۲۲] علی عطشانی صنم
۱۴۰۰ گشت ارشاد ۳[۲۳] سعید سهیلی مهوش
۱۴۰۱ زمان یک ماهی ریحانه پارسا

تلویزیون

سال نام کارگردان نقش شبکه
۱۳۹۷ پدر[۲۴] بهرنگ توفیقی لیلا شبکه دو

تئاتر

موزیک ویدئو

سال عنوان هنرمند نقش منا.
۲۰۲۰ «بارون دلم خواست» شادمهر عقیلی [۳۰]
۲۰۲۱ «عادت» پویان مختاری

ترانه‌شناسی

  • «در دیگر» (پویان مختاری و نسیم)

جوایز و افتخارات

جشن/جایزه سال رشته اثر نتیجه
نوزدهمین جشن حافظ[۳۱] ۱۳۹۸ بهترین بازیگر زن درام پدر نامزدشده

منابع

  1. آنکات با ریحانه پارسا (قسمت اول از سه قسمت) از عشق به بازیگری تا تعرض ... UN-CUT with Reyhaneh Parsa, retrieved 2024-02-02
  2. ریحانه پارسا از خودت باش می‌گوید؛, archived from the original on 24 April 2021, retrieved 2021-03-09
  3. «مورد عجیب ریحانه پارسا/ از کشف حجاب و ازدواج سفید تا عریانی!». خبرآنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰ آبان ۱۳۹۹.
  4. «مهران مدیری هم که اصلاً حواسش نیست». ایسنا. ۱۷ فروردین ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  5. «حاشیه‌ها مانع حضور لیلای «پدر» در تلویزیون نشد». ایسنا. ۸ بهمن ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  6. «مواجهه لیلای سریال «پدر» با لیلای واقعی». خبرگزاری مهر. ۱۳ مرداد ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  7. «آقازاده علیه آقازادگی». روزنامه جام جم. ۱۹ تیر ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  8. «پایان پادشاهی پیمان قاسم‌خانی در سینمای کمدی/ «سمفا» به‌روز می‌شود». خبرگزاری مهر. ۴ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  9. سایت خبری فیگار (۲۱ مرداد ۱۴۰۱). ««اولین تیزر فیلم زمان یک ماهی به کارگردانی ریحانه پارسا»».
  10. reyhane parsa [@reyparsa] (۱۴ مه ۲۰۲۰). "یا بنویس
    حق طلاق میدید به زنهاتون بعد اسم خودتون رو هم گذاشتید مرد ؟
    ایموجی هم نزار😤"
    (Tweet). Archived from the original on 14 May 2020 – via Twitter.
  11. علیرضا ملوندی (۱۱ شهریور ۱۳۹۷). «اشتباه می‌کنی لیلا!». روزنامه جام جم. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۲۰.
  12. «خواهران منصوریان: الهام چرخنده وعده پول و خانه داد تا چادری شویم!». کیهان لندن. ۱۰ شهریور ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  13. «اخبار ادبی و هنری». روزنامه کیهان. ۱۱ شهریور ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  14. «انتقاد کیهان از «عروس» سریال پدر». ایسنا. ۱۱ شهریور ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  15. «ماجرای ممنوع‌الکار شدن ریحانه پارسا | خودم مقصر بودم». همشهری آنلاین. ۱۷ خرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  16. «گرفتن تعهدنامه ۱۰ساله نظارت بر «شاخ‌های اینستاگرام» برای حضور در تلویزیون حکومتی!». کیهان لندن. ۱ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  17. یگانه عصاری (۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹). «سندروم «دیده شدن»». روزنامه جام جم. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۲۰.
  18. «جنجال‌های جشنواره فیلم فجر؛ از ویدیوی مونتاژ شده ریحانه پارسا تا سانسور تلویزیون». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۳ بهمن ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲ اوت ۲۰۲۰.
  19. «کشف حجاب ریحانه پارسا؟ | این واقعی‌ترین تصویر من است!». همشهری آنلاین. ۲۰۲۰-۱۱-۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۳.
  20. «وصله‌های ناجور». روزنامه جام جم. ۲۱ تیر ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  21. «ریحانه پارسا با امین حیایی و امیر جعفری در «رقصنده»». رکنا. ۱۸ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  22. «خبر». روزنامه جام جم. ۱۴ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  23. «خبر». روزنامه جام جم. ۲۱ تیر ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  24. «منوی تلویزیون بعد از مسابقات جام جهانی». روزنامه دنیای اقتصاد. ۲۵ تیر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  25. «کروکی به اجراهای پایانی رسید/ حضور ریحانه پارسا در نمایش». خبرگزاری ایلنا. ۲۷ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مه ۲۰۲۱.
  26. «ریحانه پارسا بازیگر «فردریک» شد / عکس». خبرآنلاین. ۳ اسفند ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  27. «ریحانه پارسا بازیگر یک تئاتر جنجالی / عکس». پایگاه خبری افکارنیوز. ۲۷ دی ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.
  28. «خبر». روزنامه جام جم. ۸ مرداد ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  29. «جارچی». روزنامه شرق. ۷ اسفند ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۲۰.
  30. بارون دلم خواست ویدیو تیزر شادمهر عقیلی، ریحانه پارسا. Shadmehr Aghili Reyhane Parsa (Video). Nov 26, 2020. Event occurs at 0:59.
  31. «نامزدهای بخش تلویزیون نوزدهمین جشن «حافظ» معرفی شدند». خبرگزاری مهر. ۱۲ تیر ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون