ریاضی شیمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ریاضی شیمی یا در ترجمه‌ای تحت‌الفظی‌تر شیمی ریاضیاتی (به انگلیسی: Mathematical chemistry) حوزه‌ای از تحقیقات مربوط به کاربردهای جدید ریاضیات در شیمی است؛ و در واقع مدل کردن پدیده‌های شیمیایی است. همچنین شیمی ریاضیاتی گاهی شیمی رایانه‌ای نامیده می‌شود اما نباید با شیمی محاسباتی اشتباه گرفته شود.
شاخه‌های اصلی شیمی ریاضیاتی عبارتند از: نظریه گراف شیمیایی که مربوط به توپولوژی است مثل تحقیقات ریاضی روی همپارها و ارتقای توصیف‌های توپولوژیکی یا فهرست‌هایی که کاربردهایی در ارتباط کمی ساختار-فعالیت دارند. مثل جنبه‌های شیمیایی نظریه گروه‌ها که کاربردهایی درشیمی فضایی و شیمی کوانتومی دارد.
پیدایش این شاخه شاید به قرن ۱۹ ام برگردد. جورج هلم آلمانی رساله‌ای را با نام اصول شیمی ریاضیاتی: تکاپوی پدیده شیمیایی در سال ۱۸۹۴ منتشر کرد. برخی از ناشران دوره‌ای تخصصی آن زمان در این رشته تطابق ارتباط در ریاضیات و شیمی رایانه‌ای و مجلهٔ شیمی ریاضیاتی بودند که به ترتیب اولین بار در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۸۷ منتشر شدند. در سال ۱۹۸۶ مجموعه‌ای از کنفرانس‌های سالانه در دوبروونیک برگزار شد که بنیان‌گذار آن آنتی گری اووک بود.
مدل‌های اولیه برای شیمی ریاضیاتی، گراف‌های مولکولی و فهرست‌های توپولوژیکی بود.
در سال ۲۰۰۵ آکادمی بین‌المللی شیمی ریاضیاتی در دوبروونیک توسط میلان راندیک تأسیس شد. اعضای این آکادمی از سرتاسر جهان ۸۲ (۲۰۰۹) بوده که شامل ۶ دانشمندی است که جایزه نوبل برده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

ریاضی فیزیک
شیمی‌انفورماتیک
شیمی محاسباتی
شیمی ترکیبی
مدل‌سازی مولکولی
نظریه گراف شیمیایی

منابع[ویرایش]

  • (به انگلیسی). ویکی‌پدیای انگلیسی http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_chemistry. Retrieved 2 September 2014. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)